Facebook tilføjer hele tiden nye features, der konstant gør universet mere omfangsrigt. Som noget nyt, tester Facebook nu muligheden for at uploade et virtuelt CV – ligesom vi kender det fra LinkedIn.

Et gennemgående træk for stort set alle features, som Facebook har lanceret gennem årene, har været et forsøg på at sikre, at brugerne forbliver i Facebook-universet, for dermed at øge virksomhedens annonceindtjening. Har konkurrenterne fået succes med en ny feature, så har Facebook enten kopieret eller lanceret en lignende service – eksempelvis Facebook Live eller Facebook-stories fra Instagram. Denne gang tyder det på, at blikket faldet på LinkedIn.

I dag er der allerede en sektion om arbejde og uddannelse på den personlige Facebook-profil, men denne sektion skal nu udvides til at indeholde endnu flere detaljer omkring brugernes karriere.

 

 

Facebook bekræfter selv at CV-funktionen bliver testet, og udtaler:

“We’re currently testing a work histories feature to continue to help people find and businesses hire for jobs on Facebook.”

Denne udtalelse kan indikere, at Facebook måske har en større interesse i at komme ind på området for jobsøgning og rekruttering, hvilket kan gøre Facebook til en direkte konkurrent til LinkedIn.

Skal LinkedIn frygte Facebook?

Spørgsmålet er så, om LinkedIn egentlig skal frygte Facebook? LinkedIn er det sociale medie med den største database om brugernes professionelle karrierehistorier – lige fra uddannelser, erfaringer, karrierelængde, skills osv. Dette betyder, at LinkedIn giver mulighed for at levere målrettede jobannoncer baseret på konkret data. Men hvad vil det betyde, hvis Facebook får samme data om brugernes karriere? Facebook har i forvejen en størrelse og datakapacitet, der kan give dem nogle kæmpe fordele. Måske kan Facebook ende med at være det bedste redskab i fremtiden, hvis du er jobsøgende eller selv arbejder med rekruttering.

Hvad synes du om Facebooks nye CV-funktion?

Del gerne din holdning til Facebooks nye CV-funktion med os i kommentarfeltet herunder.

 

Denne artikel er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vores Master Class i sociale medier er særligt udviklet til virksomheden, der allerede arbejder med sociale medier, men mangler en dybere viden på området. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her