Flere og flere bruger LinkedIn i HR-afdelingen. Både ift. employer branding og til at skabe synlighed omkring en ledig stilling. Men mange kender endnu ikke til de mange gratis muligheder ift. at søge efter relevante kandidater på LinkedIn.

I artiklen her gennemgår vi en række af mulighederne.

Indledende overvejelser

Ikke alle personer er klar til at benytte deres personlige LinkedIn-profil i arbejdsregi – og skal man ud og søge efter, og apporache potentielle kandidater, sker dette primært ved hjælp af den personlige profil. Vi anbefaler derfor, at man laver følgende “indledende strækøvelser”:

  • De relevante personer bør have et indgående kendskab til de personlige indstillinger på LinkedIn (så der er 100% styr på “hvem kan se hvad”)
  • De personlige profiler bør være skarpe og opdaterede (det efterlader bestemt ikke et professionelt indtryk hvis den HR-person som henvender sig vedr. en ledig stilling, har en anden arbejdsplads på LinkedIn)
  • Vælger man at opsøge relevante kandidater, skal man have lyst til at bruge sin personlige profil i arbejdet.

Nogle vælger den model hvor man, istedet for at bruge den personlige profil, opretter en falsk profil som så bruges til at kontakte potentielle kandidater m.m. Denne løsning kan have flere fordele: Flere personer kan bruge den samme profil og man kan “gemme” sig bag firmanavn eller lign. Det er dog væsentligt at pointere, at denne løsning ikke er tilladt ifølge LinkedIns Terms & Conditions, hvorfor man i yderste tilfælde risikerer at profilen lukkes ned. Det er her også væsentligt at påpege, at en falsk profil kan virke forvirrende for kunder og potentielle kandidater – for skal de blive venner med profilen eller følge virksomhedssiden?

I nogle brancher vil der også være en relevant overvejelse omkring, om man vil henvende sig direkte til konkurrenternes medarbejdere. På visse markeder er kompetente folk en mangelvare, og dem der er, skifter mellem få arbejdspladser. I disse tilfælde eksisterer der nogle gange en “gentlemen agreement” omkring, at man ikke aktivt opsøger hinandens folk.

Søg efter relevante kandidater på LinkedIn

Inden du kaster dig over en masse søgninger og måske mange profilbesøg på LinkedIn, skal du lige overveje om du vil efterlade dit “fodaftryk”. Det er jo sådan, at vi som udgangspunkt kan se, hvem der har besøgt vores profil. Dette kan du naturligvis selv styre her.

Har du ovenstående overvejelser på plads, er det sådan set blot at gå i krig. Herunder lister jeg en række muligheder, hvorpå du kan søge efter relevante kandidater på LinkedIn.

Advanced Search

Den første, og også bedste måde, at søge på, er med funktionen Advanced Search. Du finder funktionen oppe i den sorte topbjælke lige ved siden af søgefeltet.

Advanced Search

Her fra åbner sig et nyt felt, hvori du kan søge efter profiler med dine ønskede kompetencer. Hvis du søger på “Keywords” vil du søge på alt, hvad der står på profilerne. Så det kan være et godt sted både at indtaste titler, kompetencer eller hvis du fx søger profiler, der har kendskab til særlige systemer.

Bemærk at de felter der er markeret med et orange LinkedIn-symbol, kræver et betalt abonnement.

LinkedIn Advances Search

Når du har klikket på “Search” vil du få en liste med profiler frem, som matcher dine indtastede kriterier. Her fra kan du så forfine din søgning yderligere ved at sætte flere eller færre filtre på.

Save Search

I øverste højre hjørne af siden med søgeresultaterne vil du finde funktionen Save Search (lige ved siden af tandhjulet). Her fra kan du vælge at gemme op til 3 søgninger med en gratis profil, hvorefter du kan vælge om LinkedIn skal sende dig en ugentlig eller månedlig mail når der dukker nye profiler op, som matcher dine søgekriterier. En smart måde at holde sig opdateret på.

Saved Searches

People similar to

Når du så har fundet frem til en eller flere profiler, hvor du bare tænker “jeg skal finde flere af denne type”, så har LinkedIn lavet en smart feature – nemlig “People similar to”. Ude i højre spalte på en profil, vil du se funktionen, hvor der også vises en række lignende profiler. Dette kan også være et nyttigt værktøj, hvis du har en ledig stilling, som fx passer på eksisterende kolleger. Så er det da bare at gå ind på kollegaens profil og gå ned til de lignende profiler, og se om der er nogen, der matcher dine kriterier.

Hvordan får vi så fat i folk?

Når du først har fundet frem til potentielle kandidater til din stilling, skal vi jo have fat i dem. Til det er der bl.a. følgende metoder:

  • Skriv en besked til dem via LinkedIn, hvis I er connected
  • Har I fælles connections på LinkedIn, kan du overveje at gå gennem dem
  • Er I ikke connected, men er I medlem af samme LinkedIn-gruppe, kan du alligevel få lov til at skrive via LinkedIn
  • Nogle profiler vælger at synliggøre deres e-mail adresse – i så fald kan du jo benytte den
  • Og ellers er der jo altid den gode gamle telefon 🙂

Tip: Gem deres profil som pdf

Et godt trick er også, at du kan gemme alle profiler som pdf. På denne måde kan du nemt printe profilen ud, og drøfte den med dine kolleger. På alle profiler er der en lille pil – sæt musen herover, hvorefter du får en rullemenu frem. Her fra vælges “Save to PDF”.

Save to pdf

 

 

Held og lykke med søgningen efter relevante kandidater til dine ledige stillinger.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Bliv skarpere på LinkedIn

På dette heldagskursus løfter vi niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem intens undervisning - bl.a. med fokus på Company Pages, content marketing og måling af indsatsen.
Læs mere her