Godt nyt for globale firmaer på LinkedIn

LinkedIn har for mange globale virksomheder indtil nu, enten betydet mange lokale sider, eller én på engelsk. Men nu er der kommet nye muligheder på LinkedIn for globale virksomheder.

Få overblikket her.

Din virksomhed på flere sprog

Du kan lave mere end 20 sprogversioneringer af både virksomhedsnavn og beskrivelse. Du kan vælge én default setting som vises for alle, medmindre der findes en anden version på netop deres sprog. Blandt de sprog du kan versionere din side til er tysk, engelsk, dansk, spansk, italiensk, svensk, norsk m.fl. Alt efter hvilket sprog den besøgende har valgt på LinkedIn, vises den tilhørende sprogversion. Hvis du ikke har oprettet det sprog som den besøgende bruger, vises default versionen.

Og så er det jo, at mange tænker: “Fint, så skal vi have en dansk og en engelsk udgave af vores side”. Men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen… De fleste danske brugere har nemlig engelsk sprogindstilling på LinkedIn – faktisk hele 70 %. Er din målgruppe dansk, og vælger du udelukkende at “tale” dansk på den danske version, vil du tale engelsk til ca. 70 % af din målgruppe.

Er din målgruppe primært dansk, kan en løsning være at optimere den engelske version til både dansk og engelsk, og så benytte de øvrige versioner såsom tysk, spansk osv. til at beskrive din virksomhed på det pågældende sprog. Du kan naturligvis også oprette en dansk version.

Du kan tilpasse din virksomhedsside ved at trykke på den blå Edit knap i øverste højre hjørne.

Sprogversion af company page

Indtil videre findes LinkedIn på lidt over 20 sprog, så løsningen er endnu ikke total. Men absolut brugbar! Husk dog også på, at jo flere udgaver du laver af din virksomhedsbeskrivelse, jo flere steder skal holdes opdateret.

Bedre segmentering af dine updates

En af de nye funktioner på LinkedIn er målretning af dine opdateringer på sprog-niveau. Du har længe kunne målrette dine opdateringer fra siden ift. branche, virksomhedsstørrelse m.m. Nu kan du også målrette de opdateringer du udsender fra siden ift. sprog, således at den kun rammer folks nyhedsfeed, hvis de har dit valgte sprog.

Målret LinkedIn opdatering

Husk igen her, at de danske brugere kan være drilske, idet 70 % af de danske brugere benytter LinkedIn på engelsk. Dette kan jo også være tilfælde i andre lande, hvorfor det kan være en god idé også at benytte den geografiske målretning.

Husk dog, at du minimum skal have 100 followers i dit valgte segment, før du kan udsende målrettet fra din side.

Personificeret feed på din side

Du har som nævnt, gennem længere tid kunne udsende opdateringer mod en udvalgt målgruppe, men indtil den seneste opdatering, har alle der besøgte din LinkedIn side, kunne se alle opdateringer. Uanset om de var inden for det udvalgte segment eller ej. Sådan er det heldigvis ikke længere. Når du udsender målrettet fra din side, vil indholdet kun være synligt over de besøgende, der passer til dine kriterier. Det gør, at feedet på din virksomhedsside fremover kan variere alt efter, hvem der ser på siden – hvis du vel og mærke benytter funktionen med at målrette opdateringerne.

Vi er endnu ikke helt i mål

De nye muligheder med målrettede udsendelser gør det bestemt nemmere for mange internationale virksomheder at agere på LinkedIn. Ved at tilføje lokale administratorer kan alle udsende nyheder til deres lokale markeder. Men det kan også give øgede udfordringer.

Ved at have mange administratorer tilknyttet, og måske fra mange forskellige lande, øges risikoen for, at der findes administratorer, som ikke længere bør have adgang til siden. Fx når nogle forlader virksomheden. Ved mange sprogversioneringer af siden, er der også flere steder, der skal holdes opdateret, men det er til gengæld blevet nemmere at holde styr på tilstedeværelsen, hvis man er én eller flere, der har det overordnede ansvar.

Et alternativ til sprogversioneringer af virksomhedssiden er enten at lave Showcase Pages (ideelt hvis det fx kun er få markeder man henvender sig til) eller de såkaldte affiliated company pages, som kan fås ved at kontakte LinkedIn.

Hvad tænker du?

Hjælper disse funktioner dig i dit daglige arbejde? Hvad mangler du af funktioner? Og vil du lave flere versioner af din Company Page? Del gerne dine tanker, idéer og erfaringer herunder.

 

 

Skriv en Kommentar

 

Får I nok ud af LinkedIn?

Arbejder I målrettet og professionelt med LinkedIn? Få hjælp til at lægge det strategiske fokus, udarbejde handleplan og opsætte de nødvendige mål.
Se mere her