Gode råd til Instagram-annoncering

Instagram har for nylig åbnet op for reklamer fra danske virksomheder. De ca. 900.000 danske Instagram-brugere er derfor, den seneste tid, blevet mødt af sponsorerede opslag og videoreklamer på op til 30 sekunders varighed i deres nyhedsfeed.

Ændringen i Instagrams reklame-politik er naturligvis noget vi har kigget nærmere på og i denne artikel giver vi dig et par gode råd med på vejen til komme i gang med annonceringen.

1. Kom i gang med det samme

Med over 400 millioner brugere på globalt plan er Instagram i dag et af de mest benyttede sociale medier, og alene af den grund er det for mange bare om at komme i gang og udnytte de nye muligheder på den populære platform.

SAS, Volvo og stormagasinet Salling er blandt nogle af de danske virksomheder, som allerede har prøvet kræfter med den nye annonceringsform. Hos Salling benyttede man fx Instagram til at promovere et model-event i stormagasinet og erfarede at målgruppen tog godt imod det sponsorede budskab. Alt i alt var erfaringen positiv, opslaget blev delt, tagget og spredt på tværs af brugernes netværk og fremmødet til eventet var større end nogensinde.

Tip: Vidste du, at du sagtens kan annoncere på Instagram uden selv at have en Instagram-konto? Se her hvordan du kommer i gang.

Instagram annoncer oprettes direkte i Facebook’s kampagnemodul. Få hjælp til at komme i gang her med Facebook’s step-by-step guide.

2. Kend og forstå Instagram som medie

Det er vigtigt at kende til måden, hvorpå brugerne anvender Instagram for at kunne lave en optimal annonce. En Instagram-annonce vil blive vist i brugernes nyhedsfeed blandt billeder fra deres venner, familie og andre Instagram konti, som de følger og derfor er det vigtigt at annoncen ikke ”forstyrrer”, men nærmere blendes ind i det andet indhold i nyhedsstrømmen. En reklame på Instagram er enten et billede eller en video, hvor annoncerne bliver vist som “sponsoreret”.

I modsætning til almindelige Instagram-opslag, kan annoncer gøres klikbare. Dvs. at brugerne nemt kan klikke sig direkte ind på dit website, din webshop eller lign. – En feature mange Instagrammere længe har efterlyst.

Insta_Ads

3. Vis personlighed og autencitet

På et socialt medie som Instagram, hvor størstedelen af indholdet er personlige billeder, der fortæller noget om brugerens hverdag, er det i høj grad afgørende at virksomheder viser autencitet og tager deres følgere med “bag om virksomheden”. Når brugerne bliver inviteret med indenfor i virksomheden skaber det troværdighed, og giver virksomheden personlighed. Instagram er et ideelt medie til at vise sin målgruppe hele billedet af virksomheden og skabe nye relationer mellem målgruppe og brand.

4. Tilpas indholdet til din målgruppe

Vær bevidst om din målgruppe og formålet med virksomhedens tilstedeværelse. Det er to af de mest essentielle ting at være opmærksom på når I vælger at prøve kræfter med annoncering på det visuelle medie. Tilpasset og relevant indhold vil øge sandsynligheden for interaktion fra målgruppen, samt deling og likes i newsfeedet.

5. Vær selektiv

Man kan snildt tage hundredevis af billeder, men det er formentlig kun et par af disse, der rent faktisk har Instagram-potentiale. Husk derfor at være selektiv i udvælgelses-processen af de rigtig billeder. Noget indhold vil være både relevant, visuelt flot og målrettet målgruppen og andet vil måske være for bredt og uden formål. Det er derfor vigtigt at dette ikke bliver en tilfældig arbejdsopgave hos en medarbejder, men derimod en strategisk arbejdsgang for en faglig dygtig kollega.

Tip: Søg inspiration! Afsæt tid til at søge blandt konkurrenter og virksomheder der henvender sig til din målgruppe, for at se hvordan andre griber Instagram an. Her vil man nemt kunne få et indblik i, hvilke typer af billeder der virker og hvilke der ikke gør.

Har du prøvet kræfter med Instagram-annoncering?

Del gerne dine erfaringer med os i kommentarfeltet herunder 🙂

Skriv en Kommentar