Er invitation til “Synes godt om” ulovligt?

Hvis en person liker et af dine opslag, men ikke følger din Facebook-side, så har Facebook en funktion, hvor du som administrator direkte kan invitere dem til at like din virksomhedsside på Facebook. Det virker som en lille finte, der hurtigt kan skaffe dig flere følgere, men hold dig fra den, hvis du ikke vil ende i fedtefadet.

De fleste, som har en Facebookside, vil gerne vise de produkter, services, viden eller ydelser som de tilbyder. Men de fleste, som har en sådan side, ved også hvor svært det er at få nye følgere og dermed publikum til budskaberne. Derfor kan det måske føles som en genvej at invitere andre brugere til at synes godt om din Facebookside. Men dette er som udgangspunkt ulovligt – og derfor er der mange ejere af sider på Facebook, som ifølge markedsføringsloven, agerer ulovligt.

 

Loven skåret ud i pap

De færreste er opmærksomme på, at henvendelsen ”Invitation til at like” går under ”spam-bestemmelsen”. Når man siger spam, ledes tankerne som regel over på noget, der bliver sendt pr. e-mail, og derfor er der mange misforståelser vedrørende retningslinjerne og mange, som rent faktisk agerer ulovligt og sender spam-mails i uvidenhed – og det kan man altså få bøder for. Markedsføringslovens § 10, også kendt som spam-bestemmelsen, lyder som følgende:

”En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil (…).”

I den forbindelse skal man hæfte sig særligt ved begreberne ”elektronisk post” og ”direkte markedsføring”.

Digital post

Markedsføringsloven definerer elektronisk post som:

”Enhver meddelelse i form af tekst, stemmegengivelse, lyd eller billede, som sendes via et offentligt kommunikationsnet, og som kan lagres på nettet eller på modtagerens terminaludstyr, indtil meddelelsen hentes af modtageren.”

Notifikation, som brugeren modtager ved brug af “inviter-funktionen”, er defineret som ”elektronisk post”, idet notifikationen er en meddelelse i form af tekst, som sendes via internettet, og som læses eller lagres hos brugeren i den anden ende.

Direkte markedsføring

Direkte markedsføring dækker over enhver form for markedsføring, herunder branding af virksomheden. Selv henvendelser, som ikke viser produkter eller tilbud, er dækket af direkte markedsføring, hvis de har til formål at afsætte den erhvervsdrivendes ydelser på et andet tidspunkt. Og en invitation til den erhvervsdrivendes Facebookside er defineret som værende branding af virksomheden.

På almindeligt dansk betyder dette, at når du sender en invitation til at synes godt om din side, er dette derfor defineret som værende elektroniske post, som indeholder branding, og må derfor ikke sendes, medmindre brugeren forinden har giver sit samtykke hertil. Gør du dette, kan fælden klappe – og det koster!

Hvordan får jeg samtykke til at sende disse invitationer?

Som erhvervsdrivende på Facebook er det på baggrund af ovenstående vigtigt at indhente et forudgående samtykke, før du må invitere til at ”synes godt om” – og hvis du ikke er med på den leg, bør du helt lade være med at invitere.

Men hvis du er fast besluttet, er der flere måder at indhente samtykket. Som oftest indhentes disse på hjemmesiden til den virksomhed, som ejer Facebooksiden, hvor den pågældende bruger giver samtykke til fx at modtage nyhedsbreve. Du bør derfor have markedsføring på de sociale medier i tankerne, når teksten om samtykke skal udarbejdes.  Husk også, at have styr på persondataforordningen ovenpå den seneste tids GDPR-polemik, idet der indsamles personoplysninger i forbindelse med afgivelsen af et samtykke.

Tilgængeligt er ikke altid lig lovligt

Det er som udgangspunkt ikke lovligt at invitere brugere til at synes godt om din virksomhedsside på Facebook – og det selvom Facebook tilbyder muligheden. Men mulighed er ikke altid lig lovlig – det gælder jo også i den virkelige, ikke virtuelle, verden. Hold dig derfor fra at sende invitationer til at synes godt om, spred oplysningen blandt dine SoMe-ansatte og sørg for at holde dig opdateret på gældende regler.

Læs pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden her

Hvad så nu?

Kampen på Facebook, blev lige det hårdere – læs hvordan du på anden vis kan overleve Facebooks hårde algoritmer og sende dit indhold til tops.

Kunne du trænge til at få støvet din viden omkring markedsføringsloven af, så kan du læse den her. Og en anden ting, som måske også er en god ide at have styr på, er Facebooks egne regler og politikker vedrørende sider, grupper og begivenheder.

 

Kilde: Advokatvirksomheden HjulmandKaptain

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vi tilbyder en Master Class til dig, der allerede arbejder med de sociale medier, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her