LinkedIn har nu åbnet op for endnu en annonceringsmulighed – karrusellen. De ser godt ud, de skiller sig ud i nyhedsfeedet og tilføjer en anden mulighed for at blive ”top-of-mind”. Karrusellen er et annonceformat med mange muligheder, som vi guider dig igennem i denne artikel.
Hvad er en karrusel-annonce?
Måske kender du allerede formatet fra Facebook og Instagram, men lad os starte med det grundlæggende – det er måske ikke alle der ved, hvad karruselannoncer er. En karrusel er en annonceringsform, som giver modtageren mulighed for at swipe videre mellem dine budskaber, og som giver dig, som annoncør, mulighed for at levere mange forskellige budskaber eller samme budskab på forskellige måder i én og samme annonce. I en enkelt annonce kan du have en ”swipeable” serie på op til 10 billeder, hvilket uden tvivl skaber nye muligheder.
Nedenfor ses et eksempel på en karruselannonce fra LinkedIn
Læs FAQ om annoncering på LinkedIn her.
God grund til at bruge dem
LinkedIn skriver selv, at karrusel-annoncerne er det næste skridt i den løbende udvikling af LinkedIn. Sponsoreret indhold tager del i at forbedre din B2B marketingindsats og skabe en dybere forbindelse med din målgruppe.
Siden lanceringen af ”beta-versionen” har over 300 annoncører brugt karruselannoncer til at skabe sjove og informative kampagner til at fortælle historier om deres virksomhed, produkter og tjenester. 75% af disse beta-annoncører sagde, at de vil bruge karruselannoncer i deres næste kampagne på baggrund af øget engagement og klikfrekvens. Det ser altså ud til, at de er et kæmpe ”go” på annonceringsfronten.
Se hvordan du sætter en annonce på LinkedIn op her.
Se hvordan du sætter en karruselannonce op her.
Fortæl en hel historie i dele
Som førnævnt kan du have op til 10 billeder i en enkelt karruselannonce, hvor hvert enkelt kan tilpasses, så de enten passer sammen eller hver især fortæller et budskab. Med denne ekstra plads har du fleksibilitet til at dele mere af dit indhold og skabe mere engagement med ”call-to-action” knapperne på hvert billede. Med karruselannoncer kan du fortælle en mere dybdegående historie, fremvise flere tilbud på én gang, vise et enkelt tilbud i dybden eller dele branchespecifik viden. Klik på de forskellige forslag, og se eksempler på, hvordan annoncetypen kunne tage form.
De er ”catchy”, men professionelle
Hvis karruselannoncen udføres korrekt, kan den være ret så fængende samtidig med, at den har en professionel fremtoning. De indeholder iøjnefaldende visuelle billeder, hvilket gør, at de kan stå ud i nyhedsfeedet. Dine ”historier” bliver håndgribelige og henviser til engagement. Derudover fungerer annoncetypen på både desktop og mobil, hvilket er et kæmpe plus.
Nem at måle på
Karruselformatet er tilgængelig for alle virksomheder, og der er ingen grund til ikke at bruge dem. Udover de visuelle fordele, er der mange forskellige metrics at måle og teste på i forbindelse med karrusellen. Du kan teste forskellige måder at sætte den op på, det samlede antal billeder, rækkefølgen af billeder og de enkelte overskrifter på billederne. Bryd målingen op i antal klik og visninger for de enkelte billeder og optimer på baggrund af det.
Test fx på antal billeder
- Kort (3-5 billeder): Opret et klart tema i begyndelsen af karrusellen og byg det videre.
- Lange (6 + billeder): Fortæl en rigere historie, der skaber en følelsesmæssig forbindelse eller giver viden.
Mens den korte version er godt til at skabe engagement, er længere karruseller en mulighed for at dele endnu mere indhold og detaljer.
Karruselformat til leadgenerering
Annonceformattet understøtter også muligheden for leadgenerering, hvor du kan spore antallet af leads, du får gennem LinkedIns Lead Gen Forms eller installere et insight tag på din hjemmeside for at tracke, hvor trafikken kommer fra.
Hvad er dine erfaringer med det nye annonceformat?
Vi hører meget gerne dine erfaringer og input herunder.