Sådan rekrutterer du på LinkedIn

LinkedIn er Danmarks største professionelle sociale netværk. Det er derfor oplagt at bruge denne platform til at tiltrække dine fremtidige medarbejdere. Vi giver her en række tips til rekruttering via LinkedIn.

Det er forskelligt, hvordan LinkedIn anvendes af danskerne – nogle bruger mediet til at holde styr på deres kontakter, nogle til social selling og andre søger efter nye karrieremuligheder. En undersøgelse fra Ballisager viser, at op imod halvdelen af alle ansættelser i Danmark sker igennem LinkedIn, hvilket vidner om platformens potentiale.

1. Opdater din Company Page

Ansøgere vil i mange tilfælde tage et kig på jeres Company Page – sørg derfor for at have en præsentabel tekst om din virksomhed, hvor det gøres klart, hvad i kan, hvad jeres værdier er, samt hvordan i gør en forskel. Ønsker du udelukkende at bruge din LinkedIn-side til rekruttering og employer branding, så sørg for at tilpasse beskrivelser og visuelle elementer, så der er fokus på virksomheden som arbejdsplads.

Sørg også for, at de nuværende medarbejdere angiver, at de arbejder i virksomheden. På den måde bliver det let for de kommende at se, hvem deres fremtidige kollegaer kunne blive.

Læs også: 5 tips til din LinkedIn Company Page

2. Aktiver medarbejderne

Det er med god grund, at employee advocacy er blevet det helt store buzzword, når vi taler sociale medier. Arbejdet med employee advocacy er også afgørende, når du skal tiltrække og rekturrere nye medarbejdere via LinkedIn. Det er særligt tre årsager til, at aktive og engagerede medarbejdere er en vigtig del af rejsen.

Øger troværdigheden

Du kan du øge troværdigheden af dine opslag ved at inddrage dine ansatte til at dele og like. Forskning viser nemlig, at 52% har mere tillid til en ansat end en CEO. Det er derfor en god ide at opmuntre dine ansatte til at dele dit indhold og meget gerne tilføje et par af deres egne positive ord omkring fx jobopslaget, og måske endda, hvorfor de anser virksomheden som en god arbejdsplads.

Skaber større reach

Det viser sig også, at stillinger, der deles af ansatte, får op til 8x mere engagement end stillinger, som deles af officielle sider såsom Company Pagen. Med dine ansattes netværk kan et opslag altså nå enormt langt, og det kunne jo være, at der var nogen i netværkene, som var på udkig efter netop det dit job kan tilbyde.

Giver synlighed i relevante netværk

Medarbejderne kan have et mere relevant netværk end din Company Page. Dvs. hvis du søger en økonomimedarbejder, er det en god ide at prikke til nogle i lignende jobs, da de oftest vil have et relevant netværk ift. stillingen.

Læs også: Værdien af aktive kollegaer på SoMe og  9 steps til succes med employee advocacy

3. Del opslag fra Company Pagen

Deling af jobopslag er naturligvis en væsentlig del af rekrutteringen på LinkedIn. Der er dog andre vigtige fokusområder, når vi taler både rekruttering og employer branding. Nogle overvejelser kunne være følgende:

Giv et kulturelt indblik

At give en potentiel ansøger et indblik i din virksomheds kultur, kan have en positiv effekt på det videre arbejde med rekrutteringen. Det kan være med til at give et bedre, såkaldt ”kulturelt match”, hvor der er en overensstemmelse mellem forventninger og det den kommende medarbejder reelt set møder.

Billeder af medarbejdere kan også give en indikation af, hvad potentielle medarbejdere kan forvente. Har I gode billeder fra jeres aktiviteter, så brug dem gerne sammen opslaget, og vis den kultur, som den ansatte bliver involveret i. Det kan være et billede med kollegaer i fuld gang med dagens arbejde, et medarbejderportræt eller noget helt andet, som formidler jeres virksomhed gennem billeder og video.

Et indblik i virksomheden kan dog ikke kun have en positiv effekt på fremtidige kollegaer, men kan ligeledes skabe et bedre internt miljø og have en positiv effekt på nuværende medarbejdere.

Hvad gør jer til en attraktiv arbejdsplads?

Tilbyder du et kreativt miljø, et ungt team, fleksible arbejdstider, mulighed for sparring – listen fortsætter. Det vigtige er, at I viser, hvorfor i er en attraktiv arbejdsplads, og har i nogle særlige fordele, så vær ikke bleg med at skildre dem. Dette er kun med til at gøre jer til en mere attraktiv arbejdsplads fremfor andre.

Hvem vil i egentlig tiltrække?

Det siger sig selv – vi er forskellige og derfor går vi også efter noget forskelligt når vi leder efter ny arbejdsplads.

Hvis din intention er at tiltrække en udvikler, så beskriv de spændende banebrydene teknologier, som i anvender eller tiltænker at anvende i virksomheden. Er det en kreativ sjæl, bør du måske i stedet beskrive, hvordan i har rum for kreativ udvikling og ideer.

Berlinske Business har blandt andet lavet en oversigt over, hvad der tiltrækker de forskellige professioner indenfor de nyeste på arbejdsmarkedet.

 

Så skal du tiltrække en til IT medarbejder er et kreativt arbejdsmiljø i høj kurs, men skal du derimod tiltrække en til business, så skal du måske hellere slå dig på medarbejderudviklingshistorier, som viser, at der er mulighed for udvikling i virksomheden.

Vil du have flere tips til content, der kan tiltrække nye medarbejdere? Så læs artiklen Optimér HR-indsatsen på LinkedIn – fokus på content

4. Sponsér dit indhold

Hvis I har stillinger, der er svære at besætte, kan du med fordel sponsere udvalgte opslag fra virksomhedens LinkedIn-side. Her kan du målrette efter eksempelvis nuværende funktion, titel, uddannelse, geografi, tilkntning til grupper etc. Få hjælp til sponsering på LinkedIn her.

Læs også artiklen: Rekruttering på de sociale medier – 4 trends

Hvordan rekrutterer du via LinkedIn?

Vi hører meget gerne dine erfaringer og input herunder.

Skriv en Kommentar

 

Arbejd professionelt med Company Pagen

Har din virksomhed fået øjnene op for de mange muligheder en professionel tilstedeværelse på LinkedIn kan skabe? Dette kursus sætter fokus på mulighederne med Company Pages, Showcase Pages og grupper.
Læs mere her