I disse dage tales der meget om content marketing. Men en af de største udfordringer for mange er at skabe relevant content.

Du får her en række værktøjer og tips til at sikre bedre content til dit website, blog, sociale medier, nyhedsbrev m.m. så du sikrer høj relevans og engagement hos dine brugere.

Social Crawlytics

Dette er et gratis tool der giver dig overblik over hvilke sociale medier dit indhold deles mest på, samt hvilket indhold der deles mest. Og udover dit eget site, kan du jo også vælge at teste dine konkurrenters eller branchekollegaers indhold. Det giver dig et godt overblik ift, hvilke medier deres indhold deles mest på samt hvilket indhold der deles mest. Måske du her kan få gode idéer til en øget social indsats på andre medier end hidtil?

 

Social Crawlytics

Google Analytics

Gode gamle Analytics – den må vi naturligvis ikke glemme. Analytics er en fantastisk kilde til at sammenligne forskellige trafikkilder, populært content samt til at få overblik over hvilket indhold der rent faktisk konverterer vha. målkonvertering.

Sammenlign de forskellige sociale medier (som du benytter til at distribuere content), for at se hvilke der giver mest og bedst trafik. Mål bl.a. på antal besøg, tid på sitet samt bounce rate. Brug også Analytics til at få overblik hvilke typer af indhold der får flest læsere, og husk her også, at se hvilke typer indhold der skaber organisk trafik fra Google.

Gå til Google Analytics

Google Keyword Planner

Keyword Planner er afløseren for Google’s tidligere Keyword Tool (som nu er lukket ned). Med dette tool kan du bl.a. få idéer til søgeord samt se søgevolumen og trafikestimater på enkelte ord eller lister med søgeord – ovenikøbet baseret på landeniveau. Vigtig viden ift. arbejdet med content marketing, som jo gerne både skal støtte op om din SEO indsats samt være relevant og nærværende for dine brugere.

Gå til Google Keyword Planner (kræver dog at du har en AdWords konto).

Interne ressourcer i virksomheden

Vi glemmer det desværre alt for ofte. Men internt i virksomheden sidder der ofte allerede masser af viden, idéer og ressourcer der kan være en fantastisk hjælp i forhold til udarbejdelsen af content. Tænk fx over at involvere følgende afdelinger:

  • Kundeservice og support: Support-afdelingen sidder for det meste inde med masser af værdifuld viden om kundernes behov og udfordringer netop nu. Overvej fx at lave et dagligt eller ugentligt møde med afdelingen for at få overblik over de mest hyppige spørgsmål, problemer m.m. så der kan skabes content der er på forkant og måske endda kan aflaste supporten.
  • Produktudvikling: Her findes en masse viden og jeres produkter, og måske endda en masse sjove og finurlige facts om udviklingen, selve produktet, idéer til anvendelse osv. der meget vel kan interessere jeres målgruppe. Det kan også være at afdelingen kan bruge kunders hjælp til farvevalg, forbedring af produktet eller lign.?
  • Salg og marketing: Glem ikke at der bør skabes en sammenhæng med virksomhedens øvrige kommunikation og kampagner på de sociale medier, i nyhedsbrevet osv. Og det content der udarbejdes bør naturligvis også meget gerne støtte op om virksomhedens kommende planer og kampagner.
  • HR afdelingen: HR gemmer ofte på den gode historie… Særligt hvis I benytter eksempelvis LinkedIn til employer branding, kan HR være et godt sted at starte. Er der fx en af de ansatte der har en spændende baggrund? Har en ansat været i virksomheden  i mange år? Har de nogle sjove stats omkring de ansatte? Eller har de måske modtaget en særlig kreativ ansøgning?

Glem ikke at promovere dit content

Deling af dit indhold er det halve arbejde. For super godt og relevant indhold er jo ikke meget værd hvis ingen læser det. Husk derfor at sætte god tid af til at distribuere dit indhold i nyhedsbrevet, på de sociale medier, på sitet osv. Og overvej også om dine kollegaer skal hjælpe med spredningen af indhold, samt om det giver mening at betale for øget synligehed gennem fx LinkedIn Sponsored Updates eller Promoted Posts på Facebook.

Hvad er dit bedste tip?

Del gerne dine bedste tip til bedre content marketing herunder. Hvor finder du fx dit indhold, og hvordan måler du på indsatsen?

 

1 Svar
  1. Mikkel Plæhn

    Crawlytics havde jeg godt nok ikke hørt om før – den er ikke så ringe at arbejde med. Tror nu ikke at alt content bliver delt så meget, men stadig en rigtig god faktor at tage med i performance. Tak for tippet 🙂

Skriv en Kommentar

 

Content marketing

Content marketing er populært, men hvordan måler vi på det? Og hvordan sikrer vi at vores indhold hænger sammen med vores øvrige strategi?
Læs mere her