Sådan skiller du dig ud på LinkedIn

Det kan være det nye år har fået dig til at tænke over din karriere, og du ønsker måske at udforske nye jobmuligheder. Det kan også være du ønsker mere synlighed på LinkedIn og på den måde etablere en mere markant tilstedeværelse i dit professionelle netværk. 

Lige meget hvad bør du læse med her, hvis du vil vide mere om, hvordan du kan skille dig ud på LinkedIn.

LinkedIn giver dig mulighed for, at skabe et professionelt brand, at gøre opmærksom på dine professionelle kompetencer og således opbygge stærke relationer med dit netværk. Platformen har snart 350 millioner medlemmer og (desværre) en stigende mængde støj, og det kræver derfor sit at trænge igennem.

Der er dog en række ting du kan gøre for at adskille dig fra mængden. LinkedIn har for nyligt offentliggjort en liste med de mest brugte buzzwords på de personlige profiler. Disse kan bruges som en god indikator på keywords, der måske ikke er så effektive, som man kunne ønske sig.

Herunder kan du se de mest brugte buzzwords hos folk, der arbejder indenfor marketing og salg. Har du de samme stående på din profil?

Buzzwords
Billedet er hentet fra LinkedIns officielle blog.

Hvis du ikke ønsker at drukne i mængden, så undgå at bruge vage og generelle beskrivelser. Fokuser hellere på dine resultater, og vis dit talent ved at give eksempler på dette. Du kan også beskrive hvad der motiverer dig, eller hvordan du har brugt dine evner til at opnå en bestemt målsætning.

Du kan også læse artiklen her, med 6 tips til at blive superbruger på LinkedIn.

En detaljeret profil er en stærk profil

En LinkedIn profil er bl.a. et online CV, hvor du viser din uddannelsesmæssige baggrund, din erfaring, din nuværende stilling etc. Derudover har du både et billede og et resume til at uddybe din faglige profil.

Info: En LinkedIn profil med billede får i gennemsnit 14 gange flere visninger, end profiler uden billede.

Din headline er muligvis den vigtigste del af din LinkedIn profil, da den giver dig en professionel identitet, og det samtidig er din mulighed for at gøre et godt og interessant førstehåndsindtryk – især hvis resten eller en stor del af dine andre oplysninger er gemt væk, for folk du ikke er connected med. Husk at din headline både er synlig i søgefeltet, gruppediskussioner og newsfeedet.

Din headline skal lokke folk til at klikke sig ind på din profil i stedet for dine konkurrenters. Du har i alt 120 tegn, og det er altså nok til, at du godt kan være lidt kreativ i stedet for at nøjes med din titel og virksomhed – tænk keywords og resultater! Herunder kan du se et eksempel på min kollega Nicolai’s profil og headline.

Nicolai Hæggelin

Husk også at notere dine skills – en LinkedIn profil med skills har 13 x gange større chance for at blive set, end en profil uden skills. Dine skills er et visuelt overblik over dit personlige brand, og det er en nem og overskuelig måde at vise dine egenskaber på. Du bør både inkludere de lidt bredere evner samt dine mere nicheprægede talenter, så du dukker bedre op i søgeresultater og sørger for, at du får vist alle dine evner. Vi anbefaler dog, at du ikke noterer de helt brede skills som fx “B2B”, da disse ofte ikke siger noget specifikt om dig, og kan virke som unødvendige fyldord.

Tip: Tilføj rich media til din profil, og vis dine evner eller resultater på en anderledes måde.

Se også denne infographic med tips og tricks til optimering af din LinkedIn profil.

Vær aktiv!

Hvis du vil skille dig ud på LinkedIn, handler det i bund og grund om at du bliver lagt mærke til – og det kræver, at du er aktiv. Det kan du være på mange forskellige måder, bl.a. ved at melde dig ind i relevante grupper, og jævnligt poste indhold eller deltage i faglige samtaler derinde. På den måde bliver dit navn lagt mærke til, og du får mulighed for, at demonstrere dine kompetencer. En stor fordel ved at være medlem af grupper på LinkedIn er, at du kan sende personlige beskeder til de andre medlemmer – et rigtig godt tool, hvis du bruger LinkedIn til lead-generering.

Vidste du at de profiler der er aktive i LinkedIn-grupper får i snit 4-5 gange så mange profile views som andre profiler?

Det er også en god ide at poste indlæg fra din profil, der kan være relevante for dit netværk. Det behøver ikke at være noget du selv har skrevet, men kan sagtens være andet indhold eksempelvis fra LinkedIn Pulse.

Som noget relativt nyt kan du nu også poste long-form indlæg fra din personlige profil på LinkedIn. Læs mere om det her.

Har du andre tips til at skille dig ud fra mængden på LinkedIn? 🙂

Skriv en Kommentar