Arbejder du med salg, er du helt sikkert stødt på begrebet Social Selling. En term der dækker over brugen af de sociale medier i salgsarbejdet, både ift. forberedelse, positionering, værdiskabelse, mødebooking og meget mere.
Og det hele tager udgangspunkt i din personlige profil – så måske det er på tide, at du kigger den grundigt efter i sømmene? Som sælger, særligt på B2B markedet, handler det ofte om relationer – opbygning af nye relationer, opbygning af de rigtige relationer og naturligvis relationspleje. For ofte kan lead-tiden være lang, og det er derfor essentielt, at du har en kontinuerlig tilstedeværelse og relevant synlighed over for den rette målgruppe.
Hvad adskiller de dygtige “social sellers” fra alle de andre?
- De har en solid LinkedIn profil, der har kunderne som omdrejningspunkt
- De er knalddygtige til at søge på LinkedIn
- De fokuserer på at udvide netværket løbende – med de rigtige personer
- De forstår begrebet berigelse, og bruger LinkedIn-beskeder til at skabe konkret værdi for den enkelte (ex whitepapers, artikler, invitationer osv.)
- De er aktive i LinkedIn-grupper
- De har styr på deres netværk – måske endda organiseret grundigt vha. tags.
Hvordan skal profilen så udfyldes?
De vigtigste punkter:
- Et professionelt billede – Brug energi på at tage et ordentligt og vellignende billede
- En professionel og beskrivende headline – Ikke kun din titel, men fokus på hvad du kan hjælpe dine kunder med
- “Jeg hjælper offentlige virksomheder med at vælge den bedste IT-løsning” eller “Jeg sikrer, at mine kunder vækster gennem xxx” siger jo væsentlig mere end blot titlen KAM eller lign.
- Et summary med det rette fokus
- Relevante skills – Ikke en blandet landhandel, men fokus bør ligge på relevans og tillid
- Relevante kurser – Ikke alt, men dem som gør dig i stand til at hjælpe dine kunder bedre.
- På de personlige LinkedIn-profiler er det muligt at indstille et coverbillede, som kan styrke opfattelsen af din profil som professionel (opdateret den 5. juli 2017).
Få flere tips til en professionel LinkedIn profil her.
Fokus på indholdet:
Alt for mange har en indadvendt tilgang til indholdet på deres LinkedIn-profil. Fokus er på “hvad har jeg udrettet” eller “hvad vil jeg gerne fortælle om mig selv“. Det kan også være fint, hvis man har for øje at brande sig selv og sine kompetencer. Men er fokus på salg og relationspleje, bør indholdet være nøje afstemt med et klart fokus på, “hvordan kan jeg hjælpe mine kunder”?
Alt efter hvem ens kunder og målgruppe er, kan indholdet fokusere på:
- Resultater skabt – sammen med kunderne og for kunderne
- Relevante projekter
- Skills som kunder efterspørger
- Et summary, som afspejler forståelse for kundernes udfordring og nuværende situation – der er ofte stor forskel på, om man arbejder sammen med små eller store virksomheder, eller måske private eller offentlige virksomheder
- Sørg kun for, at relevante grupper er synlige på din profil. Mange er efterhånden med i mange grupper, og det kan derfor være svært at overskue relevansen af denne sektion, når man besøger en LinkedIn-profil.
Læs også: 4 gode råd til din social selling indsats
Oprindeligt skrevet af: Charlotte Østergaard (15. marts 2015)
Hvad mener du er vigtigt på en salgsprofil på LinkedIn?
Hvilke elementer mener du er essentielle på en solid LinkedIn salgsprofil? Del gerne dine tanker og egne erfaringer herunder.