Thought Leadership er noget af et buzzword for tiden, og søgeudtryk som “definition thought leadership” er i kraftig vækst på Google. I artiklen her ser vi på hvordan LinkedIn kan anvendes i arbejdet mod thought leadership.
Hvad er thought leadership?
Der findes et hav af definitioner på thought leadership, men kort og godt handler det om at skabe en vis autoritet inden for sit felt. Man kan altså blive set som en “thought leader” hvis man fx er “den folk følger for at holde sig opdateret”, eller man er en, som “blander sig i debatten” med en vis tyngde. Nogen vil endda gå så langt som til at sige, at man skal være en slags “mini-celebrity” inden for sit felt. LinkedIn har i en whitepaper valgt at dele det op i 3 typer:
- Industry Thought Leadership (fx holdninger og tanker om trends og om fremtiden inden for ens felt)
- Product Thought Leadership (fx how-to’s og best practices)
- Organizational Thought Leadership (fx virksomhedskultur, talentprogrammer osv.)
Hvorfor er thought leadership relevant?
Det kan være en effektiv måde at differentiere sig på ift. konkurrenterne. Men også hele tankegangen om at berige sit netværk og arbejdet med content er for mange en ny måde at tænke på – Det at skabe indhold der engagerer målgruppen, som er med til at sikre den ønskede positionering og dermed også mere forretning. Særligt på B2B markedet arbejder vi ofte med lange beslutningsprocesser og høj kompleksitet i produkterne – derfor er pris som regel ikke det bærende element, men det er derimod omdømme, tillid og den gode relation. Og her kan etablering af thought leadership være en væsentlig position, som ogå salgsteamet kan læne sig op ad.
Godt og relevant content kan hjælpe med at holde din virksomhed “top of mind” – og har du eller din virksomhed ry for høj relevans og kvalitet i indholdet kan det være netop jer som trænger igennem i en verden med stigende mængder støj.
Kan alle blive en “thought leader”?
Ja og nej… Beklager det uklare svar, men én ting er sikkert – man kommer ikke sovende til titlen. Det kræver hårdt og kontinuerligt arbejde og det bør ikke være målet i sig selv. Målet bør være at “være den bedste inden for sit felt”, at “skabe nye løsninger” eller lign. Og idet tanker og erfaringer deles, kan der for nogen opnås denne autoritet. Og så må vi ikke glemme at det er en proces. Det tager tid at opbygge gode relationer og et godt omdømme – og den tid skal man være villig til at investere.
Brian Solis, Principal Analyst i Altimeter Group har i et interview til LinkedIn sagt det meget fint: “I was once asked how to be a thought leader. The answer is: You have to be one. That takes understanding of the market and the people you are trying to reach and engage.”
Hvordan arbejdes der med thought leadership på LinkedIn?
LinkedIn er en god kilde til at holde sig opdateret – ved at følge relevante kanaler og influencers kan du holde dig ajour med udviklingen samt blive inspireret. Men brug også LinkedIn til at vedligeholde dine relationer samt til at følge dine kunder og deres LinkedIn-sider.
Først og fremmest skal I gøre op med jer selv om der arbejdes med enkeltpersoner, eller om det er virksomheden som skal “have en stemme”. Har I fx en person ansat som allerede er meget i medierne? Eller ønsker I at bidrage i samlet flok under jeres brand?
Dernæst skal I have styr på hvilke emner I kan og vil “tage ejerskab” på. Hvilke områder er vigtige for jeres ønskede positionering? Og hvilke områder er realistiske for jer, ift. jeres interne viden, content samt ressourcer?
Overvej desuden om LinkedIn-grupper skal bringes i spil. Både som redskab til at fremhæve dig selv og dine kompetencer, men også om virksomheden bør etablere en gruppe som debaterer netop jeres branche, udfordringer eller lign.
Thought leadership på LinkedIn via profilen
Hvis I vælger at arbejde ud fra en profil, har LinkedIn for nyligt introduceret et rigtig godt redskab – nemlig muligheden for at publicere fra den personlige profil. I feltet hvor der kan skrives en opdatering, kan man ved at klikke på blyanten åbne op for et nyt felt hvori der kan skrives længere indlæg. Her er der også gode muligheder for at indsætte billeder, links og formatere tekst. Med andre ord, en slags blog-platform i LinkedIn.
Når der er postet et indlæg via denne funktion vil de efterfølgende være synlige øverst på den personlige profil, og på hvert indlæg kan du følge med i hvor mange der har set, liket og kommenteret på indlægget.
Er du i tvivl om hvad du kan skrive om? LinkedIn har lavet følgende forslag:
- Hvilket råd vil du give en person som gerne vil arbejde inden for dit felt?
- Hvordan synes eller mener du at din branche ser ud om 5 eller 10 år? – Og hvad skal der til?
- Hvad er den største udfordring pt. inden for dit felt?
- Hvilke kompetencer er nødvendige i din virksomhed eller din branche? – Og hvorfor?
- Hvordan har branchen udviklet sig siden du selv startede?
- Hvis du kunne starte forfra, hvad ville du gøre anderledes?
Husk dog altid på, at LinkedIn er et professionelt medie, hvilket bør afspejle dit indhold.
Thought leadership på LinkedIn via Company Pagen
Vælger man i stedet at bruge virksomhedens tilstedeværelse som udgangspunkt for arbejdet, ligger her nogle spændende muligheder. Fra virksomhedssiden kan man nemlig:
- Få statistik på hvem der følger siden (og derved hvem man “taler direkte til”)
- På tal på præcis hvor mange inden for en særlig funktion eller branche man “har fat i”
- Tilkøbe øget synlighed overfor en relevant målgruppe, så du sikrer at “de rette” ser budskabet
- Oprette relevante undersider for i højere grad at tage ejerskab samt at øge relevansen.
Vi har i Digital Works fx valgt at oprette undersider (Showcase Pages) med navnene Arbejd Professionelt med LinkedIn og Social Selling B2B for at positionere os inden for områderne, for at have en relevant platform at berige ud fra samt for at “eje” siderne på LinkedIn.
At arbejde mod thought leadership kræver kontinuerligt arbejde, indsigt og mod. For man kommer hverken sovende til den position, og man får den heller ikke ved blot at gøre det samme som alle de andre.
Jeg vil slutte artiklen af med endnu et citat – Denne gang fra Joe Chernov, VP marketing i Hubspot: “The very best way to get started is to not think of it as thought leadership content. You earn a reputation for being a thought leader by delivering content that people find interesting, useful, and fresh. Thought leadership should be considered an output, not an input.”
LinkedIn har udgivet en guide til Thought Leadership der kan downloades her.