Her til formiddag blev årets Trendanalyse præsenteret, og overordnet set var det ikke optimistiske tal TNS Gallup og GroupM præsenterede. Som udgangspunkt spås der et fald i reklamebudgetterne i 2013, dog med undtagelse af diverse online kanaler.
Om trendanalysen
Trendanalysen identificerer forventningerne til medieforbruget i det kommende år og produceres af TNS Gallup og i år GroupM. Trendanalysen baseres på interviews enten via telefon eller online. 350 af Danmarks største annoncører er blevet inviteret til at deltage.
Dette års analyse er baseret på:
- 136 interviews indsamlet i ugerne 44-47 2012
- 2,7 mia. reklamekroner indgår i interviewbasen
Udsigterne for online i 2013
99 % af annoncørerne ville gøre brug af online marketing i 2013, og generelt er der udsigt til, at de fleste storannoncører vil øge budgetterne. Spørger man hvilke medier, der er vigtigst ift. salg af virksomhedens produkter, har online desuden nu indtaget en flot 2. plads og har herved skubbet de landsdækkende dagblade ned på en 3. plads. (TV er stadig nummer 1).
Særligt mobil marketing, targeting og sociale medier ser ud til til at få øgede budgetter til næste år, så måske 2013 bliver året hvor mobile for alvor slår igennem. Trendanalysen afslører dog også, at annoncørerne havde stor tiltro til netop disse medier i 2012, men at de endte med at bruge færre penge end forventet på disse kanaler i år. Så det bliver rigtig spændende at følge.
I 2013 forventer følgende andele af de adspurgte annoncører at gøre brug af:
- Online marketing (generelt): 99 %
- Betalt search: 85 %
- Bannerannoncering: 84 %
- Sociale medier: 82 %
- Behavioural targeting: 76 %
- Mobil marketing: 65 %
Udvikling i anvendelsen af forskellige mediegrupper
Forskel i ”øge” vs. ”mindske” i 2013
Download Trendanalysen 2013
Du kan via linket herunder selv hente Trendanalysen 2013, samt analyserne fra de forrige år.
Vil du læse mere?
Vi har herunder samlet en række artikler om nogle af hovedtemaerne fra årets Trendanalyse:
Ok
Det er de 350 største annoncører, der er med i undersøgelsen. Og altså IKKE størstedelen af de danske virksomheder. Markedsføringen skal stadig passe til produktet, hvilket skal huskes, når der skal vælge kanaler – ikke alle produkter egner sig til mobilmarketing :0)