Der er mange ting, der gør en digital marketingkampagne god – relevans og sammenhæng, er dog to rigtig vigtige faktorer, som kan have stor betydning for en kampagnes succes.
Et fint eksempel på dette, er triggered e-mails. Kort fortalt er triggered e-mails, e-mails man sender ud på baggrund af en bestemt handling, kunden har foretaget.
Som forventet viste undersøgelser lavet af ExpertSender, at triggered e-mails har en meget højere åbningsrate end almindelige nyhedsbreve. Undersøgelserne viste, at triggered e-mails i gennemsnit havde en åbningsrate på 45% – 55%, hvilket er utrolig højt, sammenlignet med de almindelige nyhedsbreve, som i undersøgelsen i snit havde en åbningsrate på 10 %. Triggered e-mails har altså en åbningsrate, som er over 4 gange højere end almindeligt.
Dog kræver et salg, mere end en god åbningsrate. Det er naturligvis en god start, men indholdet i denne e-mail er mindst ligeså vigtig for at hive et salg hjem. Faktorer som CTR (click through rate) er derfor også en god idé at analysere på, i forhold til de udsendte e-mails. Rapporten viser, at CTR på triggered e-mails i gennemsnit var på en 4 % – 5 %, holdt op imod de almindelige nyhedsmail, som havde en CTR på 2 % – 3,4 %. Det lyder ikke til at være den store forskel, men hvis disse få procenter munder ud i et decideret salg, kan det betyde store stigninger i omsætningen. Nedenfor ses forskellen på CTR for triggered og almindelige e-mails inden for det sidste år.
En måde at få forhøjet sine CTR på, er ved at personliggøre sine e-mails. Dette kan gøre på mange måder, men i en af de mest udbredte metoder kigges der på geografi, tid, brugeradfærd og købshistorik. Disse er alle faktorer, som alt andet lige vil forhøje CTR.
Ovenfor ses en oversigt over, hvad folk baserer deres udsendelse af triggered e-mails på. Som det ses er den mest populære trigger en automatiseret e-mail baseret på website besøg/sign-up (35 %).
Har du før gjort brug af triggered e-mails, eller har du planer om at gå i gang med det? Del gerne dine erfaringer!
Artiklen er skrevet med inspiration fra denne.