En del virksomheder har allerede en virksomhedsside på LinkedIn. Men mange udnytter endnu ikke det fulde potentiale med siden ift. at etablere employer branding og HR. Virksomhedssiden er nemlig et effektivt redskab til at vise virksomheden som en attraktiv arbejdsplads.

Men hvad er det, der gør LinkedIn så effektivt? Hver eneste gang, at en person enten liker, deler eller kommenterer på et opslag, deles historien til hele deres netværk. Dette giver os altså nogle stærke muligheder for at nå bredt ud – også til de passive jobsøgere.

Der findes mange grunde til at virksomheden har etableret sig på LinkedIn. Det kan være idet man ønsker at styrke positioneringen, det kan være af branding-hensyn, fordi der arbejdes benhårdt med salg og målrettet kommunikation og lign. Men hvis HR og employer branding er formålet, gælder det jo om at enten finde eller skabe indhold, der kan bidrage til at vise virksomheden som et godt sted at være ansat.

Mere end blot ledige stillinger

Alt for mange tænker udelukkende i ledige stillinger, når der arbejdes med LinkedIn som et HR-værktøj. Men mulighederne er mange flere. Herunder har vi samlet en række forslag til hvordan der kan arbejdes med employer branding via udvalgte opslag fra virksomhedssiden på LinkedIn:

  • Det gode regnskab
  • CSR-tiltag og grønt regnskab
  • Medarbejder testimonials
  • Deltagelse på konferencer 
  • Præsentation af udvalgte medarbejdere 
  • Jubilæer og nyansættelser
  • Interne arrangementer såsom DHL stafet.

Ovenstående er blot til inspiration, og jeg er sikker på, at der findes masser af gode idéer og cases derude. Men tænk over hvor mange budskaber ét blogindlæg kan rumme. Forestil dig fx at en medarbejder er på konference, og at vedkommende skriver et blogindlæg der fra. Dette fortæller både at I bruger ressourcer på intern uddannelse, at I har kompetente medarbejdere samt at de er glade nok for at være hos jer, til at de vil dele deres oplevelser fra konferencen.

Ofte vil indhold skabt af medarbejderen give et anderledes og måske mere troværdigt billede af kulturen i virksomheden, end hvis der udelukkende kommer information fra Corporate Communications.

Udover den gratis virksomhedsside, er det muligt at tilkøbe sig en karriereside på LinkedIn, hvor man i endnu højere grad kan promovere virksomheden overfor potentielle medarbejdere. Dette er en betalt løsning, der kan tilkøbes gennem LinkedIn.

Dine kollegaer spiller en væsentlig rolle

Dine medarbejdere og kollegaer spiller en stor rolle i arbejdet med at opnå succes på LinkedIn. Både ift. netværksrekruttering, at dele indholdet fra virksomhedssiden samt at fremstå som en helhed; virksomhedssiden og de personlige profiler.

Vores erfaringer viser nemlig, at der samlet set er langt mere trafik på de ansattes profiler, end der er på virksomhedens side på LinkedIn. Dette giver egentlig god mening, idet det jo handler om menneskelige relationer, og mange benytter LinkedIn til at forberede sig inden et møde samt til at ”tjekke” en potentiel samarbejdspartner ud. Det er derfor væsentligt, at de ansatte som minimum har opdateret deres arbejdsplads og titel på LinkedIn, således at virksomhedens kunder ikke bliver vildledt, når eller hvis de besøger den ansattes profil. Vi må naturligvis heller ikke glemme, at de ansattes profiler er en enestående mulighed for virksomheden til at fremvise de interne kompetencer.

Som nævnt spredes indhold hurtigt på LinkedIn, hvorfor medarbejderne også spiller en vigtig rolle ift. både synlighed og rekruttering. En person i salgsafdelingen vil typisk have et stort netværk inden for netop salg. Når vedkommende deler et opslag om en ledig stilling i salget, er der høj sandsynlighed for at ”de rigtige” ser stillingsopslaget – også de passive jobsøgere. Ønsker de ansatte ikke at ”spamme” hele deres netværk med jobopslag på LinkedIn, kan der med fordel arbejdes med at organisere det personlige netværk vha. ”tags”, således at jobopslaget kan sendes målrettet ud til en udvalgt gruppe af LinkedIn-kontakter.

At en ansat deler et jobopslag eller en artikel fra virksomhedssiden giver typisk et godt indtryk, da en medarbejder næppe ville dele et opslag fra en virksomhed, de ikke brød sig om at være i.

OBS! Tags vil fra den 31. marts 2017 blive fjernet fra den gratis version af LinkedIn og i stedet blive en del af det betalte produkt, Sales Navigator. Læs mere her (opdateret den 14. december 2016).

Hvad er dit bedste tip til employer branding via LinkedIn?

Del gerne dine erfaringer, tanker og forslag i kommentarfeltet herunder.

 

Skriv en Kommentar