Som du nok allerede har hørt, trådte Googles nye algoritme-ændring i kraft den 21. april i år, hvilket betyder nedprioriteringer i søgeresultaterne for de websites, der ikke er mobiloptimeret. Men hvad betyder det egentlig for dig? 

Hvis din virksomheds website ikke allerede er optimeret til mobilt brug, er det højst sandsynligt ved at være på tide. Hele 95 % af de besøg der kommer til dit website fra en søgemaskine stammer fra Google, og det er derfor yderst vigtigt at du dukker op i Googles resultater.

De mobile internetbrugere bliver et vigtigere og vigtigere marked, og det har Google nu taget konsekvensen af ved at “straffe” de websites, der ikke er optimeret til mobilt brug. Begrundelsen herfor er en optimering af den samlede brugeroplevelse af søgefunktionen hos Google.

Fakta om Googles algoritme-ændring

  • Ændringen trådte i kraft den 21. april 2015.
  • Ændringen gælder kun søgninger fra smartphones – ikke tablets eller computere (for nu i hvert fald).
  • Nedprioriteringen i søgeresultaterne gælder kun individuelle sider og altså ikke hele websites, såfremt nogle af undersiderne fx ikke er mobiloptimeret.
  • Såfremt du foretager ændringer på dit website, der optimerer siden til mobilt brug, vil Google automatisk evaluere din sides placering i søgeresultaterne på ny.

Google vurderer dit website på en lang række faktorer, bl.a. skal teksten kunne læses på små skærme, indholdet skal tilpasse sig enhedens skærmstørrelse så man ikke skal zoome og det skal ikke være nødvendigt med horisontal scrolling. (Find link til test af dit eget site længere nede på siden).

Din fordel ved mobiloptimering

En mobiloptimering af virksomhedens website er ikke kun godt for Google og Googles brugere – det er også godt for dig. Websites der er mobiloptimeret vil alt andet lige få flere visninger og bidrage positivt til det samlede antal besøgende. Som det fremgår af oversigten nedenfor kom lige under halvdelen af al global mobiltrafik i første kvartal i 2015 fra søgninger i søgemaskiner, og her står Google højst sandsynligt for størstedelen af disse.

I Danmark er dette tal rent faktisk endnu højere. Vi har lavet et diagram med data fra Our Mobile Planet, der i 2013 har indsamlet data om brugen af smartphones i 48 lande inklusiv Danmark. Heraf fremgår det at 51 % af de danske smartphoneejere brugte mobilen til at foretage internetsøgninger via søgemaskiner. Dette tal må om ikke andet forventes endnu højere på nuværende tidspunkt.

Europa foran USA

Faktisk viser en ny rapport fra Adobe Digital Index, at mængden af trafik fra smartphones stiger mere blandt europæiske virksomheder, end den gør hos amerikanske virksomheder.

I undersøgelsen viste det sig, at 31 % af trafikken hos engelske virksomheder kom fra smartphones, hvilket er en stigning på 8,4 % i forhold til året før. I norden var tallet på 21,5 % med en stigning på 8,7 %. Frankrig er på nuværende tidspunkt det eneste land i Europa, der har en mindre vækst i andelen af trafik fra smartphones end USA, der havde en stigning på 5,9 %.

Teleindustrien klarerer sig bedst på trafik fra mobile enheder, hvor den gennemsnitlige besøgstid ifølge rapporten er længere end både detail-, rejse-, medie- og underholdningsbranchen.

Flere undersøgelser peger yderligere på at flere og flere beslutningstagerne i virksomheden ofte bruger mobilen til research som fx prissammenligning og tekniske specifikationer inden et eventuelt køb. Det kan altså alt i alt være en værdifuld investering at mobiloptimere virksomhedens website.

Hvad betyder det for dig?

Du kan med fordel starte med at finde ud af hvor meget af din trafik, der kommer fra mobile devices fx via Google Analytics. Her kan du også sammenligne trafikken fra desktop og mobil ift. afvisningsprocent, tid brugt på site, konverteringer etc. og blive klogere på hvordan det ser ud for lige præcis dit website.

I vores tilfælde kan vi fx se, at trafikken fra smartphones er steget med langt over 20 % i løbet af de sidste to år.

Mere information

Er du i tvivl om dit website er mobiloptimeret? Så kan du teste det nemt og gratis her hos Google.

Du kan også bruge Google Webmaster Tool, hvor du kan løse eventuelle problemer med mobilvisning af dit website.

Sidst men ikke mindst har Google udarbejdet en guide til dig, der ønsker at mobiloptimere dit website.

Del & udskriv side


Kommentar