Bruger din virksomhed Google+ Collections?

I starten af maj måned kom Google+ med den nye feature ‘Collections’ – eller ‘Samlinger’ på dansk. Hvad kan den, og hvordan kan den bruges af virksomheden?

Vi gennemgår kort denne nye mulighed i artiklen her.

Hvad er ‘Collections’?

Google+ Collections giver dig muliged for at samle og kategorisere det indhold, du poster fra din Google+ side. Du kan hermed hjælpe dine følgere med hurtigere at finde frem til det indhold, der interesserer dem.

Som vi kender det fra Pinterest, hvor man kategoriserer billeder og ‘pinner’ dem til udvalgte boards, kan du altså nu også kategorisere dit indhold på Google+. Du opretter selv dine Collections, og kan herefter kategorisere dit indhold til disse Collections.

Når du opretter en offentlig Collection, kan brugerne vælge blot at følge denne side fremfor at følge ex. virksomhedens ‘hovedside’ – du kan altså gøre det muligt for folk at følge specifikke emner eller områder, som vi også kender det fra LinkedIn med deres Showcase Pages. Se eksempler på vores Collections på billedet herunder.

 

Sådan gør du

Det er nemt at oprette Collections fra din eksisterende Google+ side. Når du skal oprette din første Collection klikker du blot på Collections/Samlinger i topbaren, når du står inde på din profil eller side. Herefter vil du få følgende billede op på skærmen.

Samlinger Google

 

Her klikker du blot på Opret en samling. Giv din Collection et navn, og vælg om den skal være offentlig, privat eller kun tilgængelig for bestemte cirkler. Bemærk at du ikke kan ændre denne indstilling efterfølgende.

Du har nu oprettet din første Collection, og du bør nu tilpasse den med farver og billede. Det gør du ved at klikke på Tilpas/Customize knappen i højre hjørne. Du kan enten vælge et af Google stock photos som baggrund, eller du kan uploade dit eget. Størrelsen på dit billede bør være 1080 x 607 px. Herefter vælger du en temafarve, der passer til dit billede eller logo.

Du kan nu enten poste nye opdateringer eller links i din Collection, eller du kan gå ud på din sides forside, og kategorisere det indhold, du allerede har postet.

Bemærk at såfremt du har indstillet din Collection til at være offentligt, vil alle de opdateringer du lægger i en Collection også blive postet på din forside. Der er altså ingen grund til at lægge dem dobbelt op. Du kan derfor også poste direkte fra forsiden, og blot angive hvilken Collection, opdateringen skal kategoriseres i.

Er ‘Collections’ interessant for mig?

Som så meget andet med Google+ er det nogle gange lidt svært at vide, hvor Google egentlig gerne vil hen med platformen. Med Collections viser de dog, at der stadig er liv i platformen.

Man kan kun gisne om, hvad fremtiden bringer for Google+, men vi ved at platformen er vigtig ift. arbejdet med SEO, og man kunne forestille sig, at Collections kan have betydning som ranking faktor – det er dog ikke noget Google har meldt offentlig ud.

Collections kan også være en bedre måde for virksomheder at arbejde mere målrettet med tilstedeværelsen på Google+, da de giver mulighed for at strømline indhold, og på den måde få flere følgere.

Vil du vide mere om Google+ ‘Collections’?

Vi har samlet en række links til dig, der ønsker at vide mere om Collections.

 

Skriv en Kommentar