Den lille havelåge, også kaldet et hashtag, er efterhånden kendt for de fleste. Men ikke alle er helt klar over præcis hvor mange måder et hashtag kan bruges på, og hvor effektivt et værktøj det faktisk kan være på Twitter. Hashtags tillader bl.a. marketingfolk at lave brandede kampagner, nå ud til forbrugere, som de ellers ikke ville være i stand til at nå, og måle på resultater.

#Reach

Hashtaggets primære funktion er at emneopdele tweets og billeder, der derefter bliver klikbare for alle, der søger efter det valgte hashtag. Folk bruger i stigende grad hashtags til at søge efter indlæg inden for bestemte emner, så de kan holde sig ajour med diverse trends og undersøge hvem der interesserer sig for netop disse.

Derfor kan du, ved at tildele dit indlæg relevante hastags såsom #socialmedia #contentmarketing eller #socialmediastrategy, nå ud til brugere med bestemte interesser som du ellers ikke ville være i stand til at nå.

#Kampagner

Hashtags kan skabe større engagement og involvering hos brugerne og derfor kan det være en rigtig god idé at implementere brugen af hashtags i din markedsføring, hvis du ikke allerede gør det. I kampagne-øjemed kan et kreativt og opfindsomt hastag bruges til at sprede budskabet om en specifik kampagne og gøre det nemt for brugerne at følge med i, bidrage til og deltage aktivt i kampagnen. Et kampagne-specifikt hashtag vil desuden give din virksomhed mulighed for at overvåge alle de gange jeres hashtag er blevet tweetet og samtidig gøre det muligt at gå i dialog med brugerne.

Inden din virksomhed vælger at benytte et bestemt hashtag til professionelt brug, er det vigtigt at lave en søgning for at se om tagget allerede er taget i brug til andet formål. Dette er specielt vigtigt fordi hashtags i stigende grad også bruges til ironiske bemærkninger såsom #DSHOIG (det sagde hun også i går) og lign. på de sociale medier. Glemmer man dette kan det betyde at din kampagne måske kommer ud til en forkert målgruppe og/eller bliver mistolket.

#Chats

Et skræddersyet hashtag kan desuden fungere som omdrejningspunktet i en offentlig Twitter-chat. Dit hashtag gør det her muligt for hvilken som helst bruger at følge med i samtalen og deltage i diskussionen. Til Eurovision Song Contest 2014 brugte man fx. tagget #JoinUs.

#Opdag

I forbindelse med planlægning af fremtidige kampagner kan det være en god idé at søge på relevante hashtags for at danne dig et overblik over, hvad der rør sig indenfor et bestemt emne og samtidig få oplysninger om demografi, holdninger og følelser i forbindelse med det søgte hashtag.

Tip: Brug fx Tagboard til at søge på et hashtag på tværs af sociale medier, såsom Twitter og Instagram.

#Sammenlign

Forskellige hashtags kan måles og sammenlignes for at identificere trends, vækst og uligheder. Det kan være en god idé at gøre ved kampagner, der køres mere end én gang og ved konkurrencemæssige analyser.

Du kan fx tracke et hashtag brugt i en annonce og følge hvor mange henvendelser, der kommer ind via netop dette hashtag. På den måde kan du holde øje med din konkurrence og samtidig kan det give dig en idé om, hvad dit brand eventuelt bør kopiere (eller hvis det ikke er en succes, undgå).

 

Artiklen er bl.a. skrevet med inspiration fra dette blogindlæg

Bruger du #hashtags på Twitter?

Har du erfaring med brug af hashtags på Twitter, så del det gerne med os her.

Berig dit netværk - del artiklen
Del & udskriv side


Kommentar