Vi kan ikke understrege det nok. Social Selling er afgørende i dit arbejde med salg – og det er ikke bare en digital dille. Social Selling er derimod kommet for at blive! Listen over argumenter for Social Selling er lang. Læs med i artiklen her, hvor vi uddyber hvorfor Social Selling er uundværligt i din søgen efter kundeemner.

Hvis du jævnligt læser vores artikler, har du sandsynligvis allerede opdaget, at Social Selling er Digital Works’ hellige gral. Hvis du derimod først for nyligt er faldet over vores artikler, er du måske i tvivl om, hvad Social Selling som begreb egentlig dækker over.

Kort sagt er Social Selling kunsten at udnytte sociale netværk til at finde, kontakte, forstå og pleje mulige, fremtidige og eksisterende salgsrelationer. Det er den moderne måde, hvorpå du kan udvikle meningsfulde forhold med potentielle kunder, som sikrer, at du og dit brand er det naturlige valg, når en potentiel kunde er klar til at gennemføre et køb. Hvis du har en profil på LinkedIn, har du allerede taget det første skridt på vejen mod Social Selling-praksissen – også helt uden at kende til begrebet. LinkedIn som socialt medie er nemlig ideelt til udførelsen af Social Sellingens kunst. Læs mere om Socia Selling med LinkedIn her.

Social Selling er altså evnen til at sælge via sine sociale netværk. Men hvorfor er Social Selling vigtigere for salgsprocessen end så meget andet? Fordi det virker. 78 % af sælgere, der anvender Social Selling har bedre salgstal end deres fagfæller, som ikke gør brug af Social Selling. Hvis dit salgsteam endnu ikke er hoppet med på Social Selling-bølgen, er jeres salgstal ikke ligeså gode, som de formentlig kunne være. Vi forklarer hvorfor nedenfor.

Bliv klogere på, hvordan du implementerer Social Selling i din egen organisation.

Social Selling opbygger ægte relationer

Der er ingen grund til at pakke det ind: Ingen bryder sig om opsøgende salg. Sandheden er også, at opsøgende salg ofte ikke er særligt effektivt. I følge Harvard Business Review svarer 90 % af de øverste beslutningstagere ikke på “cold calls”, som opsøgende salg i daglig tale også bliver kaldt. Med en profil på LinkedIn har du derimod mulighed for at få indsigt i information om leads og deres specifikke behov. Derved kan selv dit første forsøg på at skabe kontakt til en potentiel kunde personliggøres og udformes, så det opfattes som både relevant og berigende i stedet for påtrængende og upersonligt. Dette vil sikre mere meningsfulde relationer til dine leads. Ifølge en undersøgelse foretaget af CSO Insigths and Seismic oplever næsten en tredjedel af personer i B2B-branchen, at Social Selling tillader dem at opbygge en dybere og mere ægte relation til deres kunder og klienter.

Social Selling handler også om at udnytte sit sociale netværk samt de personer, der befinder sig i det. At række ud efter et kundeemne med udgangspunkt i en af jeres fælles forbindelser på fx LinkedIn skaber en større følelse af tillid og troværdighed, der er afgørende både for sælger og kunde. Hele 87 % af B2B-kunder har fra start et favorabelt indtryk af personer, som de er blevet introduceret til via et professionelt socialt netværk som fx LinkedIn. Læs mere om Social Sellings betydning for B2B her.

Faktisk peger LinkedIn’s egne data på, at personer med en høj SSI Score – et måleredskab baseret på, hvor gode sælgere, konsulenter, rådgivere mv. er til at opbygge deres personlige brand, fokusere på de rette kundeemner, engagere sig i relevant content og opbygge tillidsfulde relationer – har 45 % flere salgsmuligheder end andre med en lav SSI Score. Tilmed er deres sandsynlighed for at ramme deres salgskvote 51 % højere ifølge undersøgelsen.

Dine kunder og klienter er allerede engagerede i “Social Buying”

Og hvad er så “Social Buying”? Vend Social Selling-konceptet på hovedet: Ligesom sælgere og konsulenter kan anvende Social Selling til at indsamle information om potentielle kunder, kan potentielle kunder ligeledes anvende Social Buying til at indsamle informationer om potentielle leverandører og derudfra vælge det bedste match. Ifølge CEB viser det sig, at kunder i gennemsnit er 57 % inde i købsprocessen, før de overhovedet opsøger en sælger eller konsulent.

Dertil har IDC fundet frem til, at 75 % af B2B-kunder inddrager information fra de sociale netværk, når de skal træffe en beslutning om køb. Det betyder, at du går glip af en masse potentielle salg, hvis du endnu ikke er med på Social Selling-toget – for så dukker du jo ikke op i potentielle kunders søgen efter en potentiel leverandør.

Konkurrenterne bruger allerede Social Selling

Brands og organisationer i næsten alle brancher har i dag implementeret Social Selling. Hele 71 % af alle sælgere og konsulenter har allerede købt billet og er hoppet på Social Selling-toget – og tallet er endnu højere blandt den yngre generation. Hele 78 % af sælgere fra Millennials-generationen bruger Social Selling-værktøjer som fx LinkedIn, og 63 % mener, at LinkedIn og lignende Social Selling-værktøjer er afgørende for deres performance. Hvis dit salgsteam ikke får lov til at anvende Social Selling eller ikke får værktøjerne stillet til rådighed, vil det blive en udfordring at tiltrække topsælgere og særligt fra det yngre segment.

Få 4 gode råde til den bedste Social Selling-practise i denne artikel.

Hvilke resultater har du opnået med Social Selling?

Vi hører gerne dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.

 

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Del & udskriv side


Kommentar