Undersøgelser viser, at anbefalinger fra personer, vi har tillid til, er den stærkeste drivkraft i forbrugerens købsproces. Det er netop derfor, at begrebet ‘influencer marketing’ er blevet en vigtig del af mange virksomheders markedsføringsstrategi. Læs denne artikel om fænomenet og bliv klogere på både fordele og udfordringer ved trenden.

Influencer marketing er hurtigt blevet et populært og velkendt begreb blandt marketingeksperter. Faktisk er influencer marketing et så populært fænomen, at hele 60 % af alle brands verden over havde implementeret det i sin strategi i 2016. Dette tal spås at stige til hele 75 % ved udgangen af 2017. Læs mere om dominerende online marketing tendenser for 2017 her.

Googler du ‘influencer marketing’ på Google Trends, hersker der heller ingen tvivl om fænomenets popularitet. Siden 2012 er interessen for området steget med lynets hastighed.

Influencer marketing

Hvad er influencer marketing?

Influencer marketing ligger i feltet mellem product marketing, PR og social marketing – og så er det populært på både B2B- og B2C-markedet. Kort sagt går fænomenet ud på at skabe relation og samarbejde med indflydelsesrige personer med et stort netværk inden for en bestemt branche – deraf ordet ‘influencer’. Målet er at få iscenesat influencers, at markedsføre sig via disse betydningsfulde personer og så påvirke salget derigennem. Konceptet er altså baseret på, at virksomheden kommunikerer sit budskab via en stemme, som forbrugeren ser op til og stoler på med det formål at skabe et mersalg.

Definitionen på en “influencer” er bred og afhænger ofte af branchen: Indflydelsesrige personer spænder lige fra kendisser til bloggere. Det vigtigste er, at en influencer’s handling og ord giver magt til at flytte markedsandele og øge salget.

Hvorfor bruge influencers?

Medierne bugner med reklamer og annoncer – faktisk møder forbrugerne så mange annoncer i hverdagen, at de ikke længere husker hvad og hvem, der blev annonceret for. Desuden er forbrugernes tillid til reklamer og annoncer dalende – og tillid værende en afgørende faktor for marketing og PR, har virksomheder måtte ty til nye metoder for at opbygge tillid hos forbrugeren.Til gengæld har forbrugere stor tillid til rollemodeller og personer, de kan identificere sig med – og netop derfor er influencer marketing så effektivt. Når influencers kommunikerer på dine vegne og anbefaler dit produkt (og ofte er det nok, at din influencer blot anvender dit produkt), opfatter forbrugeren det som en kvalitetsstempel. Ved at gøre brug af influencer marketing kan du altså låne troværdighed af din influencer og derved gøre det nemmere at opbygge tillid hos din målgruppe.

Styrket troværdighed og tillid er dog ikke den eneste fordel, du kan drage af influencer marketing. Fænomenet åbner for en lang række af muligheder, heriblandt en mere direkte og stærkere relation til din målgruppe, fordi dit indhold og budskab spredes på organisk vis.

Hvordan virker influencer marketing?

Influencer marketing virker af den simple grund, at vi forbrugere efterligner hinanden. Vi imiterer andre, og når et flertal har samme adfærd, stræber vi ubevidst efter at gøre det samme. Teknisk forklaret, er hjernens “spejlneuroner” på spil. Det er ofte denne efterabe-effekt, der er på spil, når et produkt i løbet af kort tid opnår enorm popularitet og bliver trendy. Eksempler på dette er produkter som iPhonen og Converse All Star-skoene. Spørgsmålet er så, hvordan en trend starter, hvis alle blot imiterer hinanden? Den starter hos de betydningsfulde influencers.

Hvordan kommer jeg igang?

Har influencer marketing-fænomenet vakt din interesse? Hvis du ønsker at implementere influencer marketing i din markedsføringsstrategi, må du først og fremmest foretage en analyse af dit marked. Hvem skriver om din branche? Hvem lytter dine kunder til? Det er vigtigt, at du identificerer influencers i dit marked og undersøger deres vinkel, stil og metode. Du skal sikre dig, at din influencer komplementerer dit brand – og vigtigst af alt, ikke samarbejder med din konkurrent. Undersøg, hvad de interesserer sig for lige nu – og skab så kontakt ud fra dette. Sidstnævnte er særligt vigtigt, hvis du vil give din influencer et tilbud, han ikke kan sige nej til. Det bedste samarbejde opstår, når begge parter kan drage fordele af det.

Hvad skal jeg være opmærksom på?

Selvom influencer marketing åbner op for mange muligheder og fordele, er der nogle ting, du bør være opmærksom på, inden du kaster dig ud i det.

  • Vær tro mod dit brand: Når du skal vælge influencers, der skal repræsentere din virksomhed, er det vigtigt, at deres værdier og indhold afspejler dit brands og din virksomheds værdisæt. Ellers risikerer du, at din målgruppe bliver forvirret og i værste tilfælde mister sin tillid til dig.
  • Mindre kontrol: Når du overlader kommunikationen af dit budskab til en influencer, er det selvsagt, at du mister noget af kontrollen over, hvordan dette kommunikeres. Netop derfor er det vigtigt, at du vælger en influencer hvis ord, du er sikker på, du kan stå inde for.
  • Hav tålmodighed: Rom blev ikke bygget på en dag. Det er vigtigt at forstå, at stærke relationer til dine influencers opbygges over tid. Lad derfor være med at springe fra den ene influencer til den anden – dette vil modsat formålet føre til en svækket troværdighed.

Har du erfaring med influencer marketing?

Vi hører gerne dine oplevelser i kommentarfeltet herunder.

Del & udskriv side


Kommentar