Netværksrekruttering på LinkedIn

LinkedIn har analyseret en stor mængde data, som baserer sig på brugernes netværk og rekruttering af nye medarbejdere, for at konkludere på, hvilke brancher der i højest grad benytter deres medarbejderes netværk til at rekruttere nye kollegaer.

Undersøgelsen viste, at i gennemsnit 16 % af alle nye medarbejdere på forhånd var connected med minimum én fra virksomheden, som de er blevet ansat i. Ren teoretisk betyder det, at hvis en virksomhed ansætter 100 nye medarbejdere, så vil 16 af de nyansatte være en del af en eller flere af virksomhedens medarbejderes netværk. Dog er det et gennemsnit, og tallet varierer meget fra branche til branche, hvilket også fremgår af nedenstående tabeller.

Tabellen nedenfor viser, hvilke brancher der havde den største andel af nye kollegaer, som allerede var en del af eksisterende medarbejderes netværk.

industries-that-hire-most-from-first-degree

Kilde: LinkedIn Official Blog

Tabellen herunder viser derimod de brancher, hvor der var færrest nyansatte, der allerede var connected med eksisterende medarbejdere i virksomheden.

industries-that-higher-least-from-first-degree

Kilde: LinkedIn Official Blog

Ifølge LinkedIn selv, kan to hovedpointer fremhæves fra analysen:

Specialiserede brancher inden for tech-branchen ansætter oftere folk fra ansattes netværk end gennemsnittet. Årsagen hertil kan ligge i, at denne branches arbejdsgivere ofte er på udkig efter folk med specialiserede kompetencer, og eksisterende medarbejdere har muligvis kendskab til andre folk med samme evner. Samtidig har disse brancher muligvis været bredere tilstede på LinkedIn traditionelt set.

Når relationer driver salget eller deals, bliver der også hyret fra netværket. Inden for både venture capital, politiske organisationer og konsulentbranchen skaber relationer i høj grad aftaler, salg og kunder/klienter for den pågældende virksomhed. Dette er i god tråd med, at der ofte kigges på egne relationer, når der skal ansættes nye medarbejdere.

Gode råd til rekruttering på LinkedIn

Er du selv på udkig efter nye kandidater på LinkedIn? Så har vi her samlet en række brugbare tips til netværksrekruttering:

  • Vedligehold kontakten til tidligere kollegaer, medarbejdere og samarbejdspartnere. Disse connections kan gå hen og blive relevante for dig på et senere tidspunkt på den ene eller anden måde.
  • Du bør sikre dig, at din virksomhed har en professionelt tilstedeværelse på LinkedIn (hvor keywords ex udnyttes på jeres Company page)
  • Hvis du poster ledige stillinger på LinkedIn, gør du det nemt for dine medarbejdere at dele med deres netværk.
  • Hvis jobopslaget ligger på dit website, bør du indsætte en LinkedIn-share knap.
  • Få hjælp af kollegaerne til at dele jobopslaget. Det kan de enten gøre ved at like, kommentere eller dele opslaget på LinkedIn, eller de kan udsende det til udvalgte personer i deres netværk.
  • Du kan også tilmelde dig relevante LinkedIn-grupper. Gruppemedlemmer er nemlig en særlig form for connections, som du bl.a. kan skrive direkte beskeder til, selvom I ikke er connected.
  • Anvend Advanced People Search til at finde specifikke profiler – Det kunne ex være inden for en bestemt branche, eller profiler med særlige skills. Her kan du se, om nogle medarbejdere allerede er connected med dine potentielle kandidater.
  • Funktionen “People similar to..”, som du finder i højre spalte på diverse LinkedIn-profiler, er også anvendelig, hvis du fx skal finde en profil, der minder om en, du allerede kender eller allerede har ansat.

Hvad er dit bedste tip til netværksrekruttering på LinkedIn?

Del gerne dine erfaringer herunder.

 

Skriv en Kommentar

 

Bliv skarpere på LinkedIn

På dette heldagskursus løfter vi niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem intens undervisning - bl.a. med fokus på Company Pages, content marketing og måling af indsatsen.
Læs mere her