Indtil nu har LinkedIn’s Social Selling Index (SSI) været forbeholdt betalende kunder, men nu kan alle frit udregne deres SSI score, og herved tage temperaturen på Social Selling indsatsen.

Når man måler succesen af sin Social Selling indsats, er der mange ting, der bør tages med i betragtning. Men LinkedIn kan naturligvis ikke vurdere relevansen af alle vores handlinger, og de har derfor valgt at udregne SSI scoren ud fra:

  • Dit personlige brand
  • Om du finder de rette profiler
  • Dit engagement på LinkedIn
  • Opbygning af værdifulde relationer.

Med LinkedIn’s værktøj kan du se hvordan du ligger ift. din branche og eget netværk, samt hvilke parametre du, ifølge LinkedIn, bør forbedre for at opnå en højre SSI score. Din SSI score opdateres dagligt.

LinkedIn Social Selling Index

Du får desuden et overblik over udviklingen af din SSI score, hvilket for de fleste af os viser, at vi netop har holdt sommerferie 😉

Nederst på siden kan du desuden se, hvordan din branche er repræsenteret samt den gennemsnitlige score for dit LinkedIn netværk.

SSI benchmark

Se din egen SSI score her.

Hvilke data bruger LinkedIn til at udregne Social Selling Index?

LinkedIn bruger en række forskellige data til at udregne din SSI score, heriblandt:

  • Dit personlige brand
    • Hvor udfyldt er din profil, inkl. evt. endorsements
    • Har du publiceret Posts på LinkedIn, og hvor mange nye followers har disse skabt?
  • Find de rette profiler
    • Profilsøgninger
    • Profilvisninger
    • Aktivitetsniveau
  • Dit engagement på LinkedIn
    • Shares, likes, kommentarer osv.
    • Beskeder sendt og responsen på disse
    • Grupper du er medlem af samt din aktivitet i disse
  • Opbyg værdifulde relationer
    • Connections
    • Din “acceptance rate”  – Altså hvor mange der accepterer, når du anmoder om at connecte.

Hvis du anvender LinkedIn’s Sales Navigator, indregnes tallene herfra også i din SSI score.

Er SSI et godt redskab til at måle min Social Selling indsats?

Både ja og nej. Når man kigger på bredden af de data som indgår i SSI-udregningen, giver det et relativt godt billede af indsatsen. Men SSI kan jo ikke måle på hverken relevansen eller indholdet. Dette tal siger jo ikke noget om, hvorvidt det er de “rigtige” mennesker, man connecter med, eller om indholdet af ens beskeder ex er mødebookinger, invitationer og lign., eller om det er festanekdoter, der sendes frem og tilbage.

Vi giver her et bud på mere dybdegående metrics, du kan benytte i arbejdet med måling af din Social Selling ROI.

 

Del & udskriv side


Kommentar