Holder du af nye statistikker og undersøgelser? Og oplever du sommetider en udfordring i at poste engagerende indhold på tværs af de mange sociale medier?

Hos Buffer er svaret ja til begge spørgsmål. Derfor har de undersøgt mere end 16. mio posts på sociale medier og over 100.000 brand konti for at finde ud af, hvordan brands tackler sociale medier i 2016, og for at finde ud af hvad der virker.

I artiklen her får du indblik i undersøgelsens konklusioner omkring, hvordan brands deler indhold på de sociale medier.

På hvilke sociale medier poster brands?

brandsshareonsocial1

Efter at have studeret over 16 millioner updates over 12 måneder på Pinterest, LinkedIn, Google+, Facebook og Twitter viser Buffer’s undersøgelse, at brands primært poster på Facebook og Twitter. Dette giver god mening, fordi begge af disse sociale medier har det største publikum ifølge dette studie.

Undersøgelsen i tal:

79,6 % af updates er udsendt fra Twitter

13,8 % af updates er udsendt fra Facebook

3,6 %  af updates er udsendt fra Google+

2,3 % af updates er udsendt fra LinkedIn

0,5 % af updates er udsendt fra Pinterest

Hvor mange gange poster brands om ugen?

shares-per-week2

Undersøgelsen viser, at Twitter er det medie, hvor brands poster mere end noget andet socialt medie. En mere overraskende indsigt her var, at Facebook er det eneste andet medie, hvor brands i gennemsnit poster hver dag.

Hvilken type post får det højeste engagement?

type-of-posts3

I denne del af studiet blev det gennemsnitlige engagement (kliks, likes, delinger) undersøgt. Dette for hvert post fra brandet på tværs af Facebook og Twitter. Undersøgelsen viste, at det på Facebook er videoer, der fører, mens det på Twitter er billederne, der performer bedst.

Det er interessant, at links tilsyneladende giver et meget bedre engagement på Facebook end billeder. En årsag til dette kan være, at når der postes et link på Facebook bliver der ofte vist et stort billede. På denne måde fanger brands brugernes opmærksomhed, når der scrolles ned i news feedet.

Denne indsigt kan du bruge til at booste succesen for dine links på Facebook. Det kunne være vha. en opsigtsvækkende overskrift og/eller beskrivelse for dit link-post, som vækker nysgerrigheden hos din målgruppe. Hos Buffer anbefales værktøjet Yoast. Her kan man vælge et billede, en titel og en beskrivelse der ledsager et link, når det bliver postet på Facebook.

Lider Twitter af et problem med for meget støj?

Twitter har for nyligt indført nye justeringer, som du kan læse mere om her. Én af ændringerne er muligheden for at tilknytte metadata til links. Det er svært at sige, hvorvidt vi kommer til at se et boost i link-engagementet på baggrund af disse ændringer. Hvad, der er mere sikkert, er, at vi pt. oplever et støj-problem på Twitter, fordi billeder er en af de eneste måder, hvorpå man kan skille sig ud.

Hvilke typer indhold poster brands på hvert medie?

post-breakdown4

Tre nøgleindsigter fra studiet:

1. Video er stadig uudnyttet

På trods af al opmærksomheden omkring ’social video’ viser undersøgelsen, at video stadig er en uudnyttet del af mange brands på sociale medier.

På Facebook får video tre gange så meget engagement som alt andet indhold, men blandt de 7 ugentlige post fra brands på Facebook var mindre end 1 % af disse posts videoer. Fordelingen af de resterende 99 %, udgøres af 80 % links og 19 % billeder.

Denne indsigt kan bruges til at eksperimentere med at dele flere videoer på Facebook. Særligt med Facebook’s nye ‘live feature‘  kan videoer have en stor betydning for engagementet.

2. Links skaber engagement (men bliver der delt for mange?)

Brands deler ofte links – og blandt alle sociale medier er mindst 50 % af indholdet links. På Facebook og LinkedIn er over 80 % af det indhold, der bliver delt, links. På Twitter er det lige over 70 %.

Når man ser på engagement, kommer links lige efter video på Facebook, og på Twitter kommer links lige efter billeder som den type af indhold, der skaber højest engagement.

For mange af os handler det om at føre trafikken videre til vores website via links. Det kunne dog være spændende at forsøge sig med mere ‘ikke link’-baseret indhold for at se, om det faktisk ville kunne øge engagementet for de link-posts, der efterfølgende bliver postet. Fx kunne man på Facebook fokusere på video-posts for at skabe engagement og værdi for brugerne. Hypotesen ville her være, at når brugerne først er blevet ‘beriget’ med engagerende indhold, vil de (måske) interagere med dit brand i højere grad efterfølgende – også selvom man tester link-posts eller en anden type indhold.

3. Brands glemmer LinkedIn og Pinterest

Ifølge dette studie besøger 59 % af LinkedIn brugerne ikke Twitter, 83 % bruger ikke Pinterest og 13 % bruger ikke Facebook. Det betyder, at hvis din virksomhed ikke bruger LinkedIn, er der mulighed for et helt uberørt segment. Så det er om at komme i gang med LinkedIn og sikre en aktiv tilstedeværelse derinde også.

Pinterest ser også ud til at kunne tilbyde gode muligheder for brands. Ifølge dette studie af Shopify gemmer to millioner brugere produkt-pins hver dag, og 87 % af Pinterest brugere siger, at de har købt noget, som de har fundet vha. ‘pinning’. Ligeledes handler det her om at sikre en aktiv indsats på mediet, hvis din virksomhed vil sikre et solidt udbytte af tilstedeværelsen.

Kan du genkende tendenserne fra undersøgelsen?

Vi vil gerne høre om dine erfaringer med dit brand og engagementet på sociale medier.

  • Hvilke sociale medier poster din virksomhed på?
  • Hvor mange gange om ugen poster I?
  • Hvilken type indhold skaber det højeste engagement for jeres brand?

Del dine erfaringer herunder.

 

Artiklen er skrevet på baggrund af denne undersøgelse.

 

Del & udskriv side


Kommentar