4 fejltagelser du måske begår i din LinkedIn annoncering

I forlængelse af LinkedIn’s algoritmer, som gør det sværere at nå ud til sit publikum organisk, har mange virksomheder allerede kastet sig over LinkedIn annoncering. Er du en af dem, og undrer du dig over om du begår nogle dyrebare fejl? I denne artikel præsenterer vi fire annonceringsfejl, og hvordan du undgår dem. 

Hvorfor bruge annoncering på LinkedIn? 

Kampen om forbrugernes opmærksomhed er hårdere end nogensinde før. Det opleves desværre, at dine organiske opslag på LinkedIn ikke kommer lige så langt ud mere, som de gjorde før i tiden. Du kan derfor være nødt til at give dit indhold et ekstra skub med på vejen.

LinkedIn er verdens største professionelle platform med over 645 millioner brugere i over 200 forskellige lande. Platformen er særligt oplagt for virksomheder med et B2B fokus, da du kan segmentere efter blandt andet jobtitel, funktion, industri eller arbejdsplads. Det er et professionelt netværk, hvor du som annoncør kan nå ud til et engageret publikum, hvad enten jeres målsætning er leads, øge kendskabet til jeres brand eller øge trafikken til jeres website.

#1: Du anvender ineffektiv målretningstaktik

LinkedIn giver dig muligheden for at segmentere dine målgrupper ud fra unikke målretningkriterier, herunder blandt andet firmanavne, brancher, jobfunktioner, jobtitler, virksomhedsstørrelse og interesser.

Med så mange muligheder er det let at begå fejl, hvis du overmålretter dine annoncer, når du opbygger din målgruppe. Det er vigtigt, at du hele tiden holder øje med din målgruppestørrelse, da størrelsen hurtigt kan skrumpe, når du tilføjer flere målretningkriterier. Hvis din målgruppe er for snæver, kan dine resultater være suboptimale. Et snævert publikum kan også risikere at give færre visninger, kliks, kundeemner og salg.

For at undgå, at dit publikum bliver for snævert, bør du sikre dig, at du først og fremmest forstår hvad der begrænser, og hvad der udvider din målgruppe. For hver målretningskriterie du inkluderer, vil størrelsen på din målgruppe blive mindre, fx hvis du både vælger virksomhedsstørrelse og studieretning. Hvis du derimod vælger flere indenfor samme kategori, fx flere jobtitler, vil du nå ud til flere, og din målgruppe vil derfor blive større. Husk, at du også kan ekskludere nogle fra din målgruppe.

Når du opretter din målgruppe bør du højst tilføje to målretningskriterier udover beliggenhed. Vælg så mange underkategorier, som du vil, da dette kun udvider din målgruppe, men hold dig gerne til de samlede kategorier til to, da det vil være med til at forbedre skaleringen og rækkevidden for din annonce.

#2: Du udnytter ikke ‘Matched Audience’

Har du testet de tre typer af ‘Matched Audience’ på LinkedIn? Hvis ikke, bør du måske give dig i kast med det. Det kan nemlig være med til, at dine annonceringskampagner når et helt nyt niveau.

Ved hjælp af disse målretningsmuligheder kan du matche besøgende fra dit website, lister over virksomheder eller e-mails med medlemmer på LinkedIn. På den måde, kan du sikre dig, at de personer, som allerede har besøgt dit website, og dermed allerede har vist dig en form for interesse, ikke bliver overset.

#3: Du investerer ikke tilstrækkeligt 

Hvis du før i tiden kun har kastet dig over fx Facebook- eller Google-annoncering, kan du godt blive overrasket over at høre, at LinkedIn som minimum kræver, at dit daglige budget er på 60 kr. pr. dag pr. kampagne. LinkedIn annoncerne er derfor ikke den billigste digitale reklameplatform, men brugt rigtigt, kan de være ekstremt effektive.

Hvis dit budget er begrænset, og du ikke skal basere dine resultater på et for tyndt grundlag, bør du tildele et budget til én kampagne ad gangen. Giv din kampagne en chance for at lykkes, og brug derefter LinkedIn’s rapportering, til at analysere din kampagnes succeser og fiaskoer. Du kan følge med i din kampagnes effektivitet under webstedsdemografi og under fanen kampagneeffektivitet, som du begge kan finde inde i kampagneadministratoren.

Hvis du løbende holder øje med din kampagne, kan du foretage løbende justeringer, og på den måde, få meget mere ud af dit budget. Husk at vær’ opmærksomhed på de målretningkriterier, som du valgte, når du analyserer din webstedsdemografi.

#4: Du opretter kun én annonce pr. kampagne

Du kan køre fire typer af annonceplaceringer; sponsoreret indhold, sponsoreret InMail, tekstannoncer og dynamiske annoncer.

Sponsorerede InMail-annoncer er meddelelser, som sendes ned i brugernes private meddelelser. Tekstannoncer vises i højre side på webstedet eller øverst på startsiden, og er kun synligt på desktop. De dynamiske annoncer vises til højre på LinkedIn, og kan være både følge-, spotlight- og jobannoncer.

De fleste annoncører fokuserer på sponsoreret indhold som deres placering, og som alle andre former for annoncer er dine billeder afgørende.

LinkedIns høje budgetkrav tvinger ofte annoncører til kun at oprette én kampagne, men det bør ikke begrænse dig til kun at oprette en enkelt annonce. Opret gerne 2-4 annoncer pr. kampagne med forskellige billeder, designs og intro-tekster. Du kan også teste video- og karruselannoncer for at se, hvad der fungerer bedst overfor din målgruppe.
Begræns dig ikke – prøv så mange annoncer af som muligt, så du bedst muligt kan træffe en beslutning baseret på de data, du får af din kampagneeffektivitet. Du vil meget hurtigt kunne se, hvilke annoncer, som performer bedst, når du ser på disse tal. Herefter kan du skræddersy dine fremtidige kampagner bedre.

Læs også: Tips til annonceudformning

Konklusion

Oprettelse af LinkedIn-annoncer kan være udfordrende, og det er vigtigt at lære af sine fejl. LinkedIn’s kampagneadministrator udvikler sig hele tiden, hvilket gør det vigtigt, at du hele tiden holder dig ajour, og på den måde sikrer, at dine kampagner er optimeret.

Del gerne dine tanker i kommentarsporet.

2 Svar
  1. Sandra Christensen

    Hej Morten

    Tak for din søde kommentar. Vi er glade for, at du synes vores content er relevant og du kan bruge det ‘hands-on’!

    Dbh Sandra/Digital Works

Skriv en Kommentar

 

Vil du lære at opsætte en LinkedIn annonce?

Eller har du brug for at løfte niveauet og udbyttet for dit nuværende arbejde med platformen? På dette kursus gennemgår vi LinkedIn annoncering step by step.
Læs mere her