Der er mange ting at holde styr på når virksomheden er til stede på de sociale medier. Skal man have mange følgere? Og hvordan drives besøgende til websitet? Vi giver 4 overordnede tips til, hvad du skal have fokus på i din annoncering på SoMe.

1. Mange følgere – eller?

Skal man have mange følgere, eller hvor vigtigt er det egentlig?

Svaret er ikke entydigt, men selvfølgelig har størrelsen på din følgeskarre noget at skulle have sagt, men dødvægt i form af inaktive følgere gør på den anden side heller ikke noget godt for dit engagement.

Derfor bør fokus være på at opbygge en samling af følgere, som virkelig er interesseret i dit brand, og det virksomheden laver. Dette vil påvirke din annoncering positivt og muligvis mindske dine annonceringsomkostninger.

Der er altså intet problemer i at have en lille, men engageret følgeskarre – tværtimod. Dette vil rykke dine KPI’er i en positiv retning.

Læs også: 7 steps til en SoMe-strategi.

2. Det evige buzzword – engagement

Engagement er den hellige gral, når der tales om de sociale medier – men hvordan skabes det?

Ved at annoncere på de sociale medier kan du fremme bestemt indhold til en bestemt målgruppe, som kan bidrage til, at du leverer det rigtige budskab til de rigtige personer – og derved øges muligheden for at skabe engagement (kliks, likes, kommentarer osv.).

Det kan være svært at tiltrække målgruppens opmærksomhed ved hardcore salgs-budskaber, så derfor bør annonceringen være en fortælling om, hvad dit produkt eller service kan gøre for modtageren. Fokuser på berigelsen, og del ud af jeres viden eller ekspertise.

Når du bruger annoncekroner, som trækkraft til engagement, er det vigtigt at vide, at det ikke er lige meget, hvordan du skaber dit engagement. Facebook tillader fx ikke clickbaits og strategier, som skaber falsk engagement – disse bliver straffet og ryger ned i nyhedsfeedet.

Læs også: 5 måder at overleve Facebooks algoritme.

3. Trafik til websitet

Annoncering, som driver trafikken ind til dit website, er vigtig. Dit website er dit hovedsæde, og det er derfra du, i din videre jagt, skal “fange byttet”.

De fleste platforme på de sociale medier, understøtter målrettet annoncering ud fra forskellige parametre, og du skal her fokusere på de mest relevante. På LinkedIn kan du målrette baseret på fx  jobfunktion, branche og virksomhedsstørrelse. På Facebook kan du fx ramme personer med bestemte interesser.

Selvom trafikken på de sociale medier har højere afvisningsfrekvenser, og folk generelt er hurtigt videre, så er det vigtigt at forsøge at få nye brugere til dit website.

Læs også: 5 trin til at drive mere trafik fra Facebook til dit website.

4. Retargeting

Med retargeting, driver du de brugere, som allerede har besøgt dit website ind igen.

Ved hjælp af et website-pixel, en e-mail-liste eller endda videovisninger kan du vise annoncer til de brugere, der har vist interesse for dit site eller indhold. Fordelen ved at lave denne manøvre er, at brugeren allerede har vist en interesse i dit produkt eller service, og er således et bedre mål end mange andre. Denne taktik er en fantastisk og omkostningseffektiv måde at minde brugerne om dit brand.

Læs mere om mulighederne for retargeting på LinkedIn her

 

Har du flere tips til annoncering på sociale medier?

Del gerne dine erfaringer og oplevelser herunder.

 

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Digital Works

Måske noget for dig?

Uddannelse i sociale medier

På uddannelsen lærer du om de strategiske overvejelser, muligheder, måling, monitorering og Social Selling. Uddannelsen giver 10 ECTS point og afsluttes med opgaveskrivning og statsgodkendt eksamen.
Læs mere her