Influencers fylder på de sociale medier og kan være en effektiv måde at markedsføre et produkt eller en virksomhed. Man må dog gøre op med sig selv, hvorvidt ens brand er godt eller dårligt tjent med en influnencer. Læs med for at finde ud af hvorfor.

Hvad er en influencer?

En influencer er en kendt person, som en virksomhed kan bruge til at markedsføre sig igennem. De optræder som regel på de sociale medier og/eller på deres egen blog og har en vis følgeskarre bag sig, som de eksponere budskaber for. At arbejde med en influencer bør ikke ses som en måde at få en reklamesøjle, men derimod som et medie og et reelt samarbejde.

Læs også artiklen: Influencer marketing – en uundgåelig trend

Hvad kan influencers gøre for virksomheder?

Typisk hører man om det som influencer-marketing, sponsoreret indhold, blogger-samarbejde eller paid media – kært barn har mange navne. En influencer er en person, som kan gøre sin indflydelse gældende overfor andre, hvorigennem du kan opnå fordele. De har, grundet deres store følgeskarre, et stort reach og kan derfor potentielt sprede kendskab til dit brand og dine budskab. Kort sagt kan influencers være en genvej til øget opmærksomhed til din virksomhed.

Hvilke formål kan det tjene?

  • Branding
  • Øget salg
  • ”Reviews” af dit produkt – 88% anser anmeldelser som afgørende for deres køb
  • Som inspiration til brug af dit produkt – brugeroplevelser, anderledes brug af produkt/service osv.
  • Forbrugerne ønsker autenticitet fra de mærker, de interagerer med. Når influenceren udstyres med en hel oplevelse at dele om et brand, produkt eller ydelse, er indlæggene mere troværdige.
  • Forbrugere vil se content, som de kan identificere sig med – influencers kan nå en målgruppe i øjenhøjde, i højere grad end din virksomhed er i stand til
  • Nå en bestemt målgruppe, som du måske ellers ikke ville kunne nå igennem dine egne kanaler.

Ikke for alle

Det er ikke alle, der drager fordel af at bruge influencers af den simple grund, at det ikke påvirker deres brand i den rigtige retning. Selvom det er nemt at finde eksperter på ethvert felt, er det ikke givet at dit publikum bliver motiveret af at høre på indhold fra influencers.

Match mellem brand og influencer er alfa omega

Før du kaster dig ud i et influencer-samarbejde, bør du gøre dig nogle forestillinger om, hvordan samarbejdet skal se ud. Hvis du springer dette trin over, kan du risikere at ende i et samarbejde, som ikke understøtter dit brand og dets fortælling. Derfor er fravalg eller valg af influencer af afgørende karakter.

Bølgelængde, målgruppe og agenda

Den influencer, som valget falder på, skal være en, som er interessant at blive forbundet med, er på bølgelængde med dit brand og har en målgruppe og agenda, som er i tråd med din egen.

Autenticitet, autenticitet, autenticitet

En af de helt klare fordele ved influencer-marketing er den autencitet, som personen kan bringe med ind i markedsføringen – en autencitet, som er svær at skabe med eget brand som direkte afsender. Måden influenceren anvender produktet/servicen på skal fremstå naturligt, og som noget de selv kunne finde på at investere i. På den måde bliver fremstillingen mere troværdig, og kan smitte positivt af på modtageren. Der er dog skub i influencer-kulturen, og forbrugerne er i samarbejde med lovgivningen blevet mere opmærksomme på sponsorerede opslag – stræb derfor efter at finde troværdige og autentiske influencers, som ikke virker ”købt”.

B2B kan også bruge influencers

Det kan virke som om, at influencer marketing kun er for B2C, men B2B kan også drage fordel af denne trend. Influencer marketing kan hjælpe B2B brands med at skabe content med en indbygget autoritet samt nå et bredere publikum. Du kan fx bruge en fremtrædende person i en given branche som samarbejdspartner, lave Q&A-videoer med en influencer eller noget helt tredje. Det vigtigste er, at de bringer autoritet og troværdighed til dit brand.

Influencers kan altså bruges til mange ting, men det er som nævnt ikke alle, hvis brand kan “bære” alle influencers. Her skal man være opmærksom på, at influenceren stemmer overens med dit brand og den retning, som du har lagt for virksomheden.

Vil du gerne i gang med influencer marketing?

Læs artiklen Kom i gang med Influencer Marketing, hvor vi guider dig skridt for skridt til, hvordan du bedst kommer i gang med influencer marketing – og ikke mindst får succes med det.

Vi hører også gerne dine erfaringer med influencers i kommentarfeltet herunder.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vi tilbyder en Master Class til dig, der allerede arbejder med de sociale medier, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs om uddannelsen her