6 skarpe Instagram tools til din virksomhed

Hvis du gerne vil forbedre din indsats, og tage din Instagram-konto til et højere niveau, kan du måske have brug for lidt hjælp på vejen. I denne artikel giver vi dig 6 skarpe tools, som kan være med til at forbedre din indsats på Instagram.

Der findes et hav af tools til Instagram derude, og ved at anvende de rigtige værktøjer i din strategi, kan du blive hjulpet på vej mod fx at vise et mere professionelt og ensartet image, kontinuerlighed og derudover give dig værdifulde analytiske indsigter.

Giv dine billeder et signatur-look

Det er ingen hemmelighed, at det visuelle er i fokus på Instagram, og det bør det også være på din virksomhedsside. Det første skridt til en succesfuld Instagram er at fortælle virksomhedens historie gennem billeder. Billederne skal afspejle din virksomhed, og fungerer som et butiksvindue, hvor kunderne kan blive klogere på, hvad du har at byde på.

Når du skal i gang med at finde ud af, hvad din Instagram skal bestå af, er det vigtigt at have et sammenhængende udseende til dine billeder, som afspejler din virksomhed. Et værktøj der kan hjælpe dig med det, er A Color Story. Appen gør det nemt at finjustere dine fotos, og samtidig give dem et mere professionelt udseende med 300+ filtre og 100+ effekter.

Du kan starte med appens fem gratis filtre, eller købe et helt år for den nette sum af 25 USD (ca. 165kr). Det er en god ide, at holde sig til ét eller to signatur-looks, hvilket bliver gjort ekstraordinært nemt, idet du kan gemme din ”redigerings-historie”, og tilføje nøjagtig samme filter på et nyt billede.

Læs også: Instagram for B2B – hvorfor og hvordan?

Udbred din Instagram-konto

Det kan være en udfordring at øge kendskabet til en særlig Instagram-konto, og det kræver hårdt arbejde. Men der er flere måder at komme i kontakt med målgruppen på, og det er bare at udnytte de touchpoints, du har mulighed for. En måde at gøre dette, er ved at ”indlejre” kontoen på dit website eller på andre sociale medier.

Ved at indlejre din konto andre steder får du ”gratis reklame”, og du kan henvise dem til at følge din side.

Find Instagrams guide til at indlejre kontoen andre steder her.

Vil du have din Instagram til at fremgå på din Facebook er dette også muligt.

Sådan gør du:

  • Gå ind på din virksomheds Facebookside (du skal være administrator)
  • Klik på Indstillinger
  • Vælg Instagram i venstresiden
  • Klik Forbind konto
  • Tilføj din konto, og brugerne kan nu se dine billeder, og klikke sig videre ind på din Instagram-konto.

Del billeder fra en anden Instagram

En måde at opnå et øget reach, og udvikle på en vellykket Instagram-konto, er gennem engagerede samarbejdspartnere og følgere.

Ved at dele andres billeder, kan du interagere og støtte andre ”Instagrammere”, og på den måde vil de måske gengælde dine handlinger, og hjælpe med at sprede budskabet om din konto.

Du kan også dele dine kunders billeder videre, hvis de viser dit produkt frem på story eller i deres feed. Men vær opmærksom på, at der er rigtig mange regler på området, og du skal have tilladelse for at dele andres billeder. Instagrams fællesskabsregler siger: ” Del kun billeder og videoer, du selv har taget, eller som du har ret til at dele.” Hvis du vil nørde lidt, og være sikker på, at du ikke går galt i byen, kan du finde loven om ophavsret her.

Et tool til at dele andres billeder er Repost for Instagram, som gør det nemt at ”reposte” andres billeder, og samtidig give dem credit for deres opslag, ved at vise hele deres post med deres Instagram-konto navn. Dette giver dig mulighed for at arbejde på dine relationer, og samtidig dele relevante og interessante billeder med dine følgere.

Planlæg dine opslag

Instagram er, som andre sociale medier, altid vågent og dine følgere er online på forskellige tidspunkter – og for de fleste administratorer, vil det være umuligt at være til stede hele tiden.

Derfor giver det ofte god mening at planlægge opslag på Instagram i forvejen, og sikre din kontinuerlige tilstedeværelse gennem fx ScheduGram eller Later.

Med disse værktøjer kan du poste direkte, eller planlægge post til en helt anden dag. Du kan administrere flere konti og give flere brugere administratorrettigheder, hvis i er flere administratorer.

Læs også: 11 gode råd til at skabe cool ”insta-stories”

Track din performance

Det er vigtigt, at have en strategi bag stort set hver eneste post du lægger op. Vil du gerne opnå likes, kommentarer eller have folk til at besøge dit website? Når du kender dit mål, kan du begynde at måle på, om du rent faktisk er på vej mod det.

Du kan bruge Instagrams egne analyseværktøjer, som du finder igennem din virksomheds konto, eller du kan bruge et værktøj som IconoSquare.

Iconosquare viser dig, hvilke af dine post, som har fået mest engagement. Dette giver dig mulighed for hurtigt at se, hvad der virker på din Instagram, og hvad dine følgere kan lide. Måling af hvad dine følgere kan lide eller ikke kan lide, er vigtig, for at opbygge et engageret Instagram-fællesskab. Disse informationer kan du bruge i dit fremtidige arbejde, når du skal vælge, hvilket slags content du skal poste.

Læs også: Sådan får du flere følgere på Instagram

Den omvendte

Du kan selvfølgelig også bruge din Instagram til at lede dine følgere og besøgende ind på mere bærende sider, såsom dit website. Dette kan du gøre gennem Linktree, som tillader dig at tilføje flere links i ét, som du kan placere i din ”bio” (din profiltekst). På den måde får du flere touchpoints, og kan sende dine brugere det helt rigtige sted hen gennem en række mulige links.

Bruger du andre værktøjer til at forbedre dine tilstedeværelse på Instagram?

Så hører vi gerne fra dig i kommentarsporet.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vores Master Class i sociale medier er særligt udviklet til virksomheden, der allerede arbejder med sociale medier, men mangler en dybere viden på området. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere