7 fejl virksomheder begår på sociale medier

Ville det ikke være rart, hvis du kunne undgå de klassiske fejl, som ofte laves på de sociale medier? Med disse 7 tips kan du kigge dig selv efter i sømmene for fejltrin – og måske endda begynde at arbejde på at forbedre indsatsen med det samme.

1. Ingen strategi eller content-plan

Mange virksomheder glemmer at lave forarbejdet til en god indsats på de sociale medier. De glemmer at lave en strategi og plan for hver kanal. Men hvordan ved du, at du er på vej i den rigtige retning, hvis ikke du har lagt en startegi og retning for dit arbejde? En god SoMe-strategi hjælper dig til at poste regelmæssigt, holde styr på den overordnede plan og nå i mål på lang sigt.

Læs også: Planlæg din indsats – contentplan og årshjul og 7 tegn på du mangler hjælp til content marketing

2. Ingen “tone of voice”

Det kan være svært at skabe sig et stærkt brand, hvis der ikke er noget genkendeligt, som kontinuerligt går igen når virksomheden optræder på de sociale medier. Det er derfor en fordel, at dine kunder kan kende dig, og du har en klar ”tone of voice”. Det er altid en god ide at have styr på:

  • En ”tone of voice” til dit content på dine sider, herunder tekst og andet indhold
  • Som med ”tone of voice” er det godt at have samme retningslinjer for billeder – vælg et en retning eller ”design” og brug det gennemgående
  • Send indhold ud, som passer til det virksomheden står for, og det din målgruppe efterspørger.

3. Ufærdige virksomheds-profiler

Hvis du ikke har udfyldt dine forskellige biografier eller ”about us”, begår du en stor fejl.

Din biografi er en særdeles god mulighed for at fortælle, hvad du kan gøre for kunden på meget lidt plads. Det er her de får førstehåndsindtrykket af dig, og netop derfor bør du ikke misse denne chance for at give et godt indtryk.

Implementer gerne keywords, som kan hjælpe dig til at blive søgt frem og rangere højere i søgemaskinerne, og sørg selvfølgelig gerne for at dit brand skinner igennem her – endnu en god grund til at have styr på punkt 2.

Husk også at tilføje billeder på din profil, og sørg for at bruge de rigtige formater. Find formaterne i artiklen.: Infographic: Guide til billedformater på SoMe anno 2018.

4. Du kender ikke din målgruppe

En af de største fejl, som en virksomhed kan begå, er ikke at kende sin målgruppe – herunder deres udfordringer og interesser. De sociale medier handler i høj grad om engagement, og det bliver svært at skabe, hvis du ikke ved, hvad din målgruppe vil have. At udarbejde en persona kan hjælpe dig i forsøget på definere din målgruppe.

Ved at kende din målgruppe gør du ikke kun dine følgeres feed bedre på de sociale medier, men du gør også dit eget job en del lettere – det handler om at dele berigende indhold, som din målgruppe finder relevant. Hvis ikke dit indhold skaber værdi og engagement, så sørger algortimerne på de sociale medier spredningen af dit indhold. Modsat hvis mange liker, klikker og kommentere, så spredes dit indhold organisk.

Læs om, hvordan du sikrer godt og berigende indhold

5. Poster for lidt, eller måske endda for meget – den gyldne middelvej

Hvis du poster for lidt, kan du miste dine ”følgere”, fordi de ikke føler, at de får noget af dig, men poster du derimod for meget kan de føle, at de bliver ”spammet”- og ingen af delene er at foretrække.

At finde den gyldne middelvej kan være svært – og meget individuelt. Dette punkt kræver derfor noget research, men det er givet godt ud i sidste ende. At teste, måle og monitorere er den bedste vej frem til at finde det rette antal posts.

6. Bruger ikke de værktøjer som platformene stiller til rådighed

Hvis du ikke bruger de specifikke værktøjer, der er på de forskellige sociale medier, så kan du potentielt gå glip af meget, der kan forbedre din indsats.

Ved at bruge de værktøjer, som de forskellige platforme stiller til rådighed, giver du dig selv muligheden for at lave forskelligt og kreativt indhold – så du ikke altid gør det samme, som du plejer. Derudover optræder der ofte forskellige målgrupper, på de forskellige platforme, og du kan dermed øge din rækkevidde og målgruppe.

Udforsk værktøjer såsom: Facebook Live Video, Instagram Stories, Instagram Live video, Instragram klistermærker, den nye Instagram ”Emoji-slider”, Twitter Lists, LinkedIn-video, annoncering generelt osv.  Dette er blot et par eksempler, men der findes mange forskellige værktøjer på de forskellige platforme. Det er bare med at udforske dem.

7. Intet svar på kommentarer

At diskutere på de sociale medier er ikke en god ide, men vi vil vove at påstå, at stilhed er lige så slemt, hvis ikke værre.

Hvis der opstår en kompliceret situation, så benyt i stedet lejligheden til at vise kunderne, at du bekymrer dig om dem, og ønsker at løse deres problem. Det kan være en fordel at føre problemet væk fra de sociale medier, og i stedet bede dem sende dig en e-mail, hvor i uden ”publikum”, kan løse problemstillingen.

Hvis du – forhåbentlig – også modtager gode kommentarer, er det ligeledes en god ide at svare på disse med et venligt svar såsom: “Kære Anne, Tak for din kommentar, vi er glade for, at artiklen skabte værdi for dig.” På den måde kommer du tættere på dine brugere og det gør dit brand mere menneskeligt. Derudover tæller din egen kommentar også som en “social action”, hvilket kan bidrage til spredningen.

Forsøg at undgå ovenstående fodfejl. Det vil spare dig både tid og penge samt sikre en stærk tilstedeværelse på de sociale medier. Du kan læse om flere fatale fejl på SoMe her

Kender du andre fejl, som mange begår på sociale medier?

Vi hører gerne dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.

 

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vi tilbyder en Master Class til dig, der allerede arbejder med de sociale medier, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 dage, og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her