Forleden fandt vi en artikel på Clickz som giver 12 bud på hvordan du integrerer din markedsføring på de sociale medier i hele organisationen. Vi har udvalgt dem vi finder væsentligst til dig her:
1. Skab godt indhold:
Skriv artikler, tips, idéer og lignende af høj kvalitet og som skaber værdi for brugerne/kunderne. Det kan fx være to-do lister, alternative måder at bruge dit produkt på, tips til at få mere ud af dit produkt osv. Succesen kan bl.a. måles på visninger, kommentarer samt på hvor mange der deler indholdet på de sociale medier og andre kanaler.
2. Husk de sociale medier på tværs af alle kanaler:
Husk at nævne (og linke til) dine sociale medieaktiviteter når det giver mening. På dit website, i nyhedsbrevet, i direct mails, på print, out-door reklamer, på emballage, TV osv. Succesen kan bl.a. måles ved at tracke henvisningswebsteder eller ved at være opmærksom på om stigende aktivitet hænger sammen med aktivitet på andre kanaler.
3. Husk at integrere social media marketing i budgettet og øvrig planlægning
Godt nok er tilstedeværelsen på de sociale medier ofte gratis, men det er din løn ikke. En massiv og professionel tilstedeværelse på de sociale medier kræver tid og interesse – der skal derfor sættes ressourcer af samt opbakning fra ledelsen til denne opgave.
4. Tænk de sociale medier ind i jeres kundeservice
Flere og flere virksomheder har succes med at benytte de sociale medier i deres kundeservicetiltag. Se bare Zappo’s på Twitter og SAS på Facebook. Succesen heraf kan måles ved at tracke antallet af kundehenvendelser på disse medier – henvendelser på ex er Twitter er jo ofte billigere end via telefon.
5. Brug den viden I får fra de sociale medier
Opsaml og brug den viden I får fra kunder og brugere. Gennem kundeserviceaktiviteter får I bred indsigt i de mest almindelige spørgsmål og problemer som der efterfølgende kan tages hånd om. Men husk at fx Facebook også leverer viden om brugerne på Facebook i deres Insights modul, at du kan søge efter hvad der tales om på Twitter Search osv.
6. Find din nye kollega via de sociale medier
Både LinkedIn og Twitter viser sig gang på gang at være effektive rekrutteringsværktøjer – hav det in mente næste gang du søger en ny kollega.
7. Husk de sociale medier i PR sammenhæng
Sker der væsentlige ændringer i din organisation, lancerer I et nyt produkt eller lign. så husk at poste nyheden på de sociale medier. På den måde gør du det nemt for dine kunder, brugere m.m. at dele nyheden. Og så skal man jo ikke kimse af at de sociale medier ofte er gode rent SEO-mæssigt.
8. Opfodr alle medarbejdere til at repræsentere virksomheden
Husk at alle medarbejdere er virksomhedens ansigt udadtil. Tænk bare på Domino’s krise da et par medarbejdere valgte at lægge en mindre flatterende video ud på YouTube. Sikr dig at medarbejderne er stolte af deres arbejdsplads og lav en firmapolitik om hvilken tone I ønsker på de sociale medier i firmasammenhæng.
Du kan læse hele artiklen fra Clickz her.