I sidste uge tog vi turen til årets Cannes Lions festival, som er reklame – og
kommunikationsbranchens svar på VM. Festivalen har stort fokus på de bedste globale
digitale kampagner og nyeste tendenser og mere end 24.000 deltog på festivalen. I år var
der bl.a. indlæg fra grundlæggeren af Facebook, den globale marketing ansvarlige fra HP
og Coca Cola.

Mark ZuckerbergDen kommende tid kan du se frem til at modtage artikler om de bedste indlæg, spændende præsentationer og årets stærkeste digitale cases. En af festivalens helt store tilløbsstykker, blev som forventet, Facebook stifteren
Mark Zuckerbergs indlæg om selskabets fremtid. Vi var mere end 2000 mennesker presset sammen i et alt for lille auditorium, kæmpende efter luft og et lille hjørne hvor man lige kunne presses ind. Bestemt ikke en oplevelse for folk med klaustrofobi!

Hvad blev vi så klogere på?
1. Havde man håbet på en præsentation, som viste fremtiden for selskabet, blev man
sørgeligt skuffet. Scenen blev i stedet en sofadialog mellem Mark og en journalist.
2. At den kære grundlægger er skolet som en rigtig politiker, bevirkede desværre at
hans svar på kritiske spørgsmål om Facebooks private policy blev svaret med at
de var bevidste om problemstillingen, at de tog brugernes kommentarer seriøst og i
øvrigt arbejdede på sagen.
3. Annoncesalget skrider stærkt frem og flere annoncører efterspørger deres
annonceprodukter, men vi fik ingen tal på vækst eller hvordan de vil udvikle den
kommercielle del af forretningen. Dog fortalte Zuckerberg om en af de kommercielle
aktiviteter han selv syntes er både god og kreativ, hvilket er Nikes World Cup
aktivitet
.
4. Facebook er den største sociale platform i hele verden med undtagelse af 4 lande,
bl.a. Korea og Rusland. Drømmen på sigt er 1.mia. Facebook-brugere, men der
er ikke sat tidshorisont på i skrivende stund – og Zuckerberg var sikker på at målet
ikke bliver nået i år.
5. Den største nyhed for undertegnede blev Facebooks fremtidige planer om location-
based funktioner. Hertil blev der spurgt, hvorfor dette ikke er kommet endnu –
grunden er beslutningen om, ikke nødvendigvis at være de første med tjenesten,
men i højere grad tænke over hvordan den bruges, med respekt for brugerne og
deres privatliv.

Så alt i alt, bestemt ikke festivalens højdepunkt, men vi fik da set Giraffen

Skriv en Kommentar