Det amerikanske konsulentfirma InsideOut har oplevet en stigning på hele 388 % flere leads, efter de begyndte at arbejde med content marketing.

Få her indsigt i deres content strategi og deres 4 trin til succes.

I starten var InsideOut bekymrede og tilbageholdende ved at gøre brug af content marketing.
De anså det ikke for at være værdiskabende, da de følte, at det at give noget væk gratis var ligesom, hvis en landmand gav sin høst væk. De kom dog på andre tanker, da de så, hvordan content marketing fungerer i andre brancher – derfor besluttede de sig for at gå helhjertet ind i det professionelle arbejde med content marketing.

De 4 trin til succes

1. Trin – Godt content

Mange af deres kunder og potentielle kunder fik rigtig mange mails hver dag. Derfor blev InsideOut’s content nødt til at skille sig ud fra mængden.

Nedenfor ses de 4 principper, som InsideOut’s marketingteam besluttet sig for at gøre brug af, når deres content skulle udarbejdes.

Små bidder
De færreste har masser af tid til at læse lange tunge artikler på jobbet. Derfor blev deres content gjort let fordøjeligt for læserne. Det gjorde de bl.a. ved at dele lange artikler op i små lister.
Eksempel på en overskrift kunne være: 3 hurtige tips til content marketing.
De gjorde deres content mere appetitligt.
Hold det simpelt
Komplicerede indhold, forlanger meget af læserne. De holdt derfor deres content så simpelt som muligt og pin-pointede de væsentligste dele af en artikel, og gjorde det let læseligt.

Gør det visuelt lækkert
Sort på hvidt, holder ikke altid i længden. De forsøgte at gøre deres content spændende og visuelt interessant. De begyndte derfor at bruge flere farver, billeder og designmæssige ændringer ,der gjorde det “lækkert” at læse. Derudover begyndte de også at lave videoer og lagde ydermere præsentationer på slideshare.

Vær unik
Udtalelser på internettet er der en del af, og de fleste bliver blot én af mange.
Det ville InsideOut gerne ændre på. Derfor bestræbte de sig på at gøre deres indhold unikt. De fik blandt andet deres CEO Alan Fine, som har skrevet New York Times bestselleren You Already Know How to Be Great, til at komme med gode indskud til content og på den måde skabe en buzz.

2. Trin – Hvilken type content?

De forsøgte sig på flere forskellige platforme. Nedenfor er de tre typer, som de fandt mest spændende for deres læsere, og som gav bedst feedback i forhold til engagement.

  • PowerPoint: De delte deres powerpoint-shows på SlideShare, hvilket var en god platform at levere appetitligt content på.
  • Artikler: Nogle af deres læsere værdsatte dybere og mere berigende information. De skulle naturligvis ikke glemmes. Derfor skrev de også berigende artikler.
  • Video: Video giver primært de samme fordele som SlideShare. Det er en god platform at levere små gode facts på, som er lette for læseren at fordøje.

Det kan være en fordel at benytte sig af video eller slideshare. Det kræver ikke nær så meget af læserne, da de blot skal klikke play for at blive beriget med information. Her kræver artikler mere tid og energi af læserne.

3. Trin – Del godt content og filtrér indholdet for dine kunder

Stærkt content koster tid og energi. God planlægning er derfor essentielt, for at levere bedst muligt. InsideOut så sig selv som værende “the content sponge” betydende, at de indsamlede indhold fra en masse forskellige partnere for derefter at bearbejde det til godt læseligt content for deres følgere. Om det så blev i PowerPoint, artikel eller videoformat var underordnet, men det skulle selvfølgelig passe sammen – Det er derfor også vigtigt med gode kilder.

4. Trin – Spredning af content

InsideOut brugte 4 vigtige kanaler til at distribuere deres content.

  1. E-mail marketing
    Deres nyhedsbrev var et essentielt værktøj til lead-generering. De både segmenterer  og målretter beskeder via platformen og ved nu, hvilke læsere der muligvis kunne have interesse for hvad. Inden dette, benyttede de sig primært af salgs-baserede e-mails, hvor de udelukkende fremsendte tilbud på deres produkter. I 2013 begyndte de i forlængelse af de salgs-baserede e-mails at udsende content-baseret e-mails med hjælpsomme tips og informationer. Disse content-baseret e-mails stod for ca. ⅓, af alle udsendte e-mails, dog skabte de alligevel langt flere leads end de salgsbaseret.
  1. Social media
    Deres strategi på de sociale medier lagde primært vægt på content marketing, hvor de blandt andet uploadede deres eget materiale. De var at finde på henholdsvis Twitter, Facebook og LinkedIn. Derudover lagde de deres videoer på Youtube og deres PowerPoints i SlideShare, så alle kunne finde dem. De forsøgte, så vidt det var muligt, at tilpasse deres content, alt efter hvilken social medieplatform den skulle performe på. Samtidig lagde de eksempelvis en berigende artikel på LinkedIn, hvorefter de blandt andet nævnte denne artikel på Facebook. De linkede deres platforme sammen, så at sige.
  1. InsideOut website
    De havde også stor fokus på eget site, hvilket mundede ud i, at de i stedet for bare at lægge alt deres content ud med det samme selektivt gik ind og valgte, hvilket content der skulle publiceres hvornår. På den måde blev deres content konstant nyt og relevant for læserne.
  1. Public relations
    I forlængelse med at lægge content på deres eget site, skabte de også  partnerskaber med relevante firmaer i deres branche, hvilket gav dem lov til  at lægge artikler op på deres site. Nogle af disse partnere valgte ydermere at bruge InsideOut’s content i deres egne nyhedsmails. Disse partnerskaber gjorde, at de i højere grad fik deres navn og brand mere ud til folk.

Resultatet

InsideOut’s content strategi var en stor succes. Især på e-mail marketing kunne de se en stor ændring. Sammenligner man de udsendte salgs-baseret e-mails med de content-baseret e-mails, ses det tydeligt, at content e-mails er den klare vinder – de fik:

  • 20 % højere CTR
  • 87 % lavere unsubscribes
  • 388 % flere leads

Se forskellen på, hvad der gjorde udslaget for InsideOut i deres e-mail marketing i eksemplerne i nedenstående links på deres Salgs-baseret e-mails samt Content-baseret e-mails.

Denne case er udarbejdet med inspiration fra denne artikel.

 

Skriv en Kommentar

 

Content marketing

Flere virksomheder, særligt på B2B markedet, allokerer større dele af marketingbudgettet til indholdsmarketing, men hvordan sikrer vi sammenhæng med vores øvrige strategi?
Læs artiklen her