Danskernes brug af sociale medier i 2018

Slots- og kulturstyrelsen har igen i år udgivet en rapport om danskernes brug af de sociale medier i 2018. Vi har håndplukket de vigtigste pointer til dig, som arbejder med de sociale medier.

Et fald i unge Facebook-brugere

Sociale medier er efterhånden en stor del af danskerens hverdag herunder særligt Facebook. Nye tal fra rapporten viser dog, at antallet af danskere på Facebook ikke længere stiger.

For første gang falder antallet af Facebook-brugere for 16-24-årige og 25-34-årige. Denne udvikling ses dog kun i brugen af Facebook, da de øvrige større sociale medier, Instagram og Snapchat, enten opretholder bruger-antallet i de yngre aldersgrupper eller fortsat oplever fremgang i 2018.

Figur 1: Andel internetbrugere 16-89 år (pct.), der har brugt Facebook, Snapchat eller Instagram. 2017-2018.

På trods af, at antallet af unge brugere falder en smule, er Facebook stadig det største sociale medie blandt danskerne, hvor over halvdelen af danskerne (53 pct.) bruger mediet dagligt. For samtlige øvrige sociale medier, der indgår i undersøgelsen, er det under en femtedel af danskerne, der bruger medierne dagligt.

Flere overvejer at komme på LinkedIn

Eftersom størstedelen af danskerne er på Facebook, betyder det også, at den potentielle brugertilgang er lavere, men hvor er danskerne så på vej hen?

Ud fra rapporten bliver det tydeligt, at LinkedIn er på vej ind i danskernes bevidsthed. Dobbelt så mange overvejer at oprette en LinkedIn-profil som dem, der overvejer at oprette en Facebook-profil.

Er du også en af dem, der overvejer at komme på LinkedIn? Du får en komplet guide til, hvordan du udfylder din LinkedIn-profil, så den fremstår professionel i artiklen ’Hvordan udfylder du din LinkedIn-profil?’.

Hvor bruger danskerne mest tid?

Der er flest daglige brugere på Facebook, hvor 72 % af danskerne, der er på Facebook, dagligt er inde. Første pladsen er dog stærkt forfulgt af henholdsvis Snapchat og Instagram, som mange danskere også bruger flere gange dagligt.
Kaster vi et blik på fx. LinkedIn og Twitter, så er der ikke mange dagligere brugere på kanalerne.

Figur 7: Andel brugere af forskellige sociale medier 16-89 år fordelt på brugsfrekvens. 2018. (pct. er angivet som en andel af hvert socialt medies brugergrupper, fx 72 pct. af Facebook-brugerne bruger Facebook ”Flere gange dagligt/dagligt”).

Mere tid på LinkedIn sammenlignet med tidligere

Selvom der ikke er lige så mange daglige brugere på LinkedIn, er det værd at bemærke, at der ses en stigning fra 11% til 14% af danskerne, der bruger LinkedIn flere gange dagligt. Se udviklingen i brugen af LinkedIn her:

2018

2017

Det glæder os i Digital Works at se, at flere og flere tager det professionelle medie til sig. LinkedIn giver en unik mulighed for at holde dig opdateret på, hvad der sker i dit professionelle netværk, i din virksomhed og ikke mindst branchen. Vi har samlet 5 tips til, hvilke funktioner du kan justere på i jagten på den gode LinkedIn-oplevelse i artiklen ‘5 måder at forbedre din LinkedIn-oplevelse‘.

Hvilke aldersgrupper er på LinkedIn?

Der er stor variation i hvilke aldersgrupper, der er stærkt repræsenteret på de forskellige sociale medier. Kaster vi et blik på LinkedIn, er det værd at bemærke, at der er flest daglige brugere på LinkedIn i aldersgrupperne 25-34 år, 35-44 år og 45-54 år.

Tabel 1: Andel internetbrugere 16-89 år (pct.), der dagligt bruger følgende sociale medier. 2018.

 

Læs den fulde rapport om danskernes medieudvikling her

Satsninger i 2019?

Antallet af daglige brugere på Facebook er stagneret en smule, mens medierne Instagram og Snapchat har oplevet en markant stigning. Måske er det her, at du som virksomhed skal satse nogle af dine markedsføringskroner i 2019?

Hos Digital Works mener vi også, at LinkedIn er en god idé at satse på i 2019 – især for B2B-virksomheder. Dette skyldes, at du stadig som virksomhed kan få et bredt organisk reach, når du deler indhold, sammenlignet med fx Facebook, hvor det efterhånden kræver et budget, hvis du skal være sikker på at nå ud med dine budskaber til målgruppen.

Hvorfor LinkedIn?

Som det ses i rapporten er der flere og flere, der bruger LinkedIn dagligt sammenlignet med tidligere, men også flere, der overvejer at oprette en LinkedIn-profil. Vi mener ikke, at LinkedIn blot er et socialt medie, men et medie som kan styrke virksomheden, men også positionere dig og dine medarbejderes profesionelle brand i langt højere grad end andre medier kan. Hvis ikke du allerede bruger LinkedIn-profil, bør du måske satse på strategisk brug af platformen i 2019?

Læs med i artiklen om hvordan du får succes med Employee Advocacy her.

Hvilket socialt medie kommer din virksomhed til at satse på i 2019?

Del gerne dine tanker med os nedenfor.

6 Svar
  1. Endnu en god artikel og værdifuld viden til mig som bruger af SoMe.

    Vi satser meget på LinkedIn og Twitter, facebook er en god sidekick til rekrutering, men vores fokus er klart på LinkedIn.

  2. Katrine Grønsund

    Hej Bryan,

    Tusind tak for din kommentar. Det glæder os, at den skabte værdi for dig.

    Spændende at høre, hvad i satser på af sociale medier.

    De bedste hilsner,
    Katrine, Digital Works

  3. Er det ikke lidt meget at lægge så meget vægt på, at antallet af 16-24 årige brugere på Facebook falder, når faldet er 1% fra svimlende 97% til 96% og faldet hos de 25-34 årige er på hele 2%?

    “Et fald i unge Facebook-brugere” som overskrift er selvfølgelig teknisk korrekt, meeeeeen…

    Det er mere bemærkelsesværdigt at antallet af danskere, der bruger Facebook mindst én gang dagligt er steget fra 65%* til 72%…

    *kilde DR’s medieundersøgelse 2017

  4. Katrine Grønsund

    Hej Christian,

    Tak for din kommentar. Vi sætter pris på, at du vil dele dine tanker med os.

    Det er selvfølgelig vigtigt at bemærke antallet af brugere var svimlende højt i 2017, hvor kun 2% af de 16-24 årige og 6% af de 25-34 årige ikke brugte sociale medier i 2017. Dette afspejles selvfølgelig i brugertilgangen, som alt andet lige ikke kan fortsætte med at stige i samme grad. Det er dog stadig interessant, at tilgangen for første gang falder.

    Vi ønsker ikke at give et billede af, at Facebook ikke længere er et sted, hvor virksomheder bør satse. Tværtimod er det stadig det sociale medie, hvor danskerne bruger mest tid, hvilket hænger sammen med din pointe.

    De bedste hilsner,
    Katrine, Digital Works

  5. I skriver at 14% af danskerne benytter LinkedIn flere gange dagligt.

    Hvis man klikker på linket “Læs den fulde rapport….” er der kun 4% af den danske befolkning der er daglige brugere..

    Hvad er rigtigt? eller læser jeg tallene forkert 🙂

  6. Sandra Christensen

    Hej Peter,

    Tak for din kommentar – dejligt du er opmærksom.

    Du har givetvis ret. Hvis man kigger nærmere på tallene, er det 4% af alle danskerne, som bruger LinkedIn dagligt. Ud af alle dem, der bruger LinkedIn er det dog 14%, som bruger LinkedIn flere gange dagligt/dagligt. Vi sørger for at rette artiklen til, så der ikke opstår tvivl.

    De bedste hilsner,
    Sandra, Digital Works

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

På vores Master Class sætter vi fokus på, hvordan du effektivt anvender de sociale kanaler.
Læs mere her