Derfor skal du ikke købe Instagram-følgere

At købe sig til følgere virker måske umiddelbart som den nemme vej til succes på Instagram. Men hvad er vigtigst? 10.000 følgere eller blot 100, som rent faktisk vil engagere sig i dit indhold? Vi kommer her med 3 gode grunde til, hvorfor du som virksomhed ikke skal købe dine Instagram-følgere.

Denne artikel er opdateret 30. marts 2020.

Vidste du, at du kan købe Instagram-følgere til din virksomheds Instagram-side for et par håndører? At betale for følgere er et emne, der for et par år tilbage blev fejet ind under gulvtæppet af både Instagram og Twitter. Ikke desto mindre er emnet nu igen på dagsordenen, og store virksomheder som både Pepsi og Mercedes-Benz er blevet mistænkt for at have købt sig til flere følgere på Instagram for at styrke deres brand og øge deres salg. Der er dog mange risici forbundet med købet af falske Instagram-følgere, som du bør tage med i dine overvejelser, inden du selv kaster penge efter de falske følgere.

1. Falske følgere engagerer sig ikke

Hvis dine Instagram-følgere består af falske profiler, når dit content ikke ud til folk, der er interesserede og engagerede i din virksomhed – og det er oftest, hvad der sker, når du køber dine følgere; dit antal af følgere stiger, men antallet af personer, der rammes af dit indhold, ændres ikke. Der sidder nemlig ikke virkelige personer bag de profiler, hvis “follow” du køber.

2. Dit ry og din integritet skades

I vores postmoderne verden er morale svært at definere, og de færreste kan blive enige om, hvad der er moralsk korrekt. Det er nemmere at blive enige om, hvad der er moralsk ukorrekt – og en af de ting er at købe sig til sine følgere. Hvis du køber dine Instagram-følgere, vil du hurtigt blive opfattet som en, der prøver at fremstå bedre end, hvad tilfældet egentlig er. Eller endnu værre: Du vil blive opfattet som en, der ikke tror på, at virksomhedens produkter og servicer kan skabe en Instagram-fanskare på egen hånd. Hvis antallet af dine følgere stiger fra 300 til 15.000 på få dage, vil folk med sikkerhed blive mistænksomme, og dette vil i sidste ende kunne skade både din integritet, dit ry og ikke mindst dit salg.

3. You gonna get caught!

Instagram-profiler med købte og falske brugere slipper sjældent afsted med det – og nu er det blevet endnu nemmere at spotte dem, der vælger smutvejen til en tilsyneladende populær Instagram-profil. Det er nemt at spotte falske følgere: Både grundet det manglende engagement og den oftest ekstremt hurtige tilstrømning af følgere. Derudover er det i dag muligt vha. et utal af værktøjer at analysere dine Instagram følgere og derved få fastlagt, hvorvidt der sidder virkelige personer bag de profiler, som følger dig. Finten er så bare, at analyseværktøjet også kan anvendes på andres profiler.

Kvalitet frem for kvantitet

Så hvad er moralen med denne historie? Når det kommer til din virksomheds følgere på Instagram, bør du altid prioritere kvalitet frem for kvantitet. Dit fokus bør være på at opbygge et stærkt fællesskab af personer, som er interesseret i din virksomhed og dens produkter og servicer. Du skal altså måle på dine følgeres engagement og ikke antallet af følgere – for fordelene ved engagerede følgere er mange. Brug dine engagerede følgere som ambassadører for dit brand: Når de deler og engagerer sig i dit content, vil det nå ud til en bredere målgruppe, og dette vil formentlig i sidste ende resultere i øget antal af leads og salg.

Hvad synes du om at købe sig til sine Instagram-følgere?

Del gerne din holdning i kommentarfeltet herunder.

Denne artikel er skrevet med inspiration herfra.

7 Svar
  1. Det kunne jeg ikke finde på. Jeg har undret mig over, hvem det er Facebook markedsfører til, når man laver en kampagne på fb og deler den på insta. Får hurtigt tusindvis af likes men intet salg – virker som “falske likes. Har i noget info herom. Hvis jeg selv kører samme kampagne fra insta selv er der engagement.

  2. Kristina Thomsen

    Hej Gitte,

    når du deler en Facebook-kampagne på Instagram vil denne blive vist i folks Instagram-nyheder sammen med billeder og videoer, der deles af deres venner, familie og andre Instagram-konti, som de følger. Derudover er målgruppen betinget af den målsætning, du har valgt for kampagnen: Instagram-placeringen vælges altså automatisk for dig og optimeres ud fra den målsætning, du har valgt. Du kan også oprette en brugerdefineret målgruppe fra en kundeliste. En brugerdefineret målgruppe fra en kundeliste er en type målgruppe, du kan oprette fra dine eksisterende kunder. Du kan målrette annoncer mod den målgruppe, du har oprettet på både Facebook og Instagram.

    Facebook markedsfører umiddelbart ikke til falske profiler, men det kan ikke kontrolleres af Facebook (eller af dig selv), hvorvidt falske profiler liker dine annoncer eller følger din profil. Der dog udviklet adskillige værktøjer, som kan hjælpe dig med at sortere i dine følgere og gøre dig opmærksom på, hvorvidt disse er falske følgere eller ej. Man kan nemlig sagtens følges af falske profiler, selvom man aldrig har købt sig til følgere. Prøv fx dette program: http://www.followercheck.co/. Du kan også læse mere om, hvordan du kan checke din profil for falske følgere her: http://boostlikes.com/blog/2016/09/check-instagram-followers-fake.

    De bedste hilsener
    Kristina, Digital Works

  3. Det eneste argument jeg ser som valid i dit indlæg er nr 1. Og ja selvfølgelig engagerer falske followers sig ikke i dit indhold? Imidlertidig fungerer det høje antal af followers på en given profil som et ‘Social Proof’ for at din profil faktisk har noget ordenligt at byde på, og derved får flere nye ‘rigtige’ followers. Jeg læste en artikel, hvor en studerende fra MIT havde foretaget et forsøg vedrørende netop dette. Én profil startede med 5000 followers, en anden med 0, ellers helt samme forudsætninger for at skaffe flere nye ‘rigtige’ followers. Resultatet var at den profil der startede med 5000 followers fik 31% flere nye ægte followers. Så nej du får ikke direkte mere engagement i dit indhold, det er afledt af den effekt det har at have mange followers, men kan i den grad være med til at rykke ting for dig.

  4. Elizabeth Petri

    Hej og tak for en spændende artikel! 🙂

    Jeg har virkelig kæmpet de sidste 2-3 år på en profil for at komme op på 10.000 organiske følgere. Nu har jeg så startet en ny profil, hvor jeg har prøvet at købe følgere på noget der hedder https://autolikes.dk/ – og jeg må desværre bare sige at det virkelig betaler sig… Jeg købte 10.000 followers, og nu har jeg ca 14.000 følgere på BEGGE profiler. Jeg ved godt man selvfølgelig kan diskutere det etiske aspekt af det, men hold da op det har været en nem udvej…

    Hvis man har tiden vil jeg anbefale man gør det organisk, men det er der bare ikke alle der har.

    Tak for et godt indlæg.

  5. Nikoline Grube

    Hej Elizabeth,

    Mange tak for din kommentar og de rosende ord 🙂

    Selvom du har oplevet stigende vækst i antallet af følgere på dine Instagram profiler, så vil vi ikke råde til, at man køber sine følgere. Dette skyldes blandt andet, at disse følgere ikke er ‘rigtige’, og de vil højst sandsynligt ikke like eller kommenterer dine opslag.
    Det at købe følgere er et meget omdiskuteret emne, hvilket gør, at virksomheder i højere grad ser på engagement på opslag i stedet for antal følgere – da dette er et mere retvisende billede af, hvor langt dine opslag når ud organisk.

    Vi råder derfor ikke til at man køber følgere, men at man i stedet bruger tid på at få organiske følgere – som kan tage længere tid, men også er mere værd på længere sigt.

    //Nikoline, Marketingkoordinator

  6. DItte

    Blev kontaktet af et promo firma som sagde at de ville hjælpe mig med følgere. De sagde at det ikke var robotter og ikke followers just for follow, men profiler der rent faktisk var interesserede i ens profil og ville være aktive. At de ville promovere og booste min profil? Er det en ting nu? eller er det stadig bare spammere?

  7. Nikoline Grube

    Hej Ditte,

    Mange tak for din kommentar.
    Det er ikke noget, som vi har hørt om i Digital Works. Vi vil dog altid være påpasselige med netop sådanne henvendelser. Vores klare anbefalinger er, at du i stedet fokuserer på at dele indhold, som du kan lide. Hvis andre kan lide dit feed, så vil de også i højere grad følge med.

    // Nikoline, Marketingkoordinator

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her