Genbrug er det nye sort – også på de sociale medier. Er du blandt de mange, der er udfordret af kravet om at opfinde den dybe tallerken hver gang, der skal postes indhold på de mange sociale medie platforme? Så læs med her og find ud af, hvordan du kan genbruge dit bedste indhold på tværs af de sociale medier.

Artiklen er opdateret 14. april 2020.

Hvis du har problemer med at holde liv i din virksomheds mange profiler på SoMe, kan du med fordel tage et kig i jeres arkiv af gamle SoMe-opslag. Mange tror, at det er strengt forbudt at poste det samme indhold på tværs af de sociale platforme – og vi anbefaler på det strengeste da heller ikke, at du blot kopierer og sætter ind. Men har du før udarbejdet et opslag på fx Instagram, som fik mange likes og skabte stort engagement, er der intet i vejen for at genbruge det på fx Facebook – så længe du husker at tilpasse det til Facebooks præmisser (og iøvrigt tænker at det har relevans ift. målgruppe og formål på Facebook).

Hvorfor genbruge content?

Hvorfor IKKE genbruge content? Hvorfor ikke få så meget ud af vellykket content som muligt? Når du genbruger content, sparer du ressourcer – og vigtigst af alt, så sparer du tid. I stedet for konstant at skulle finde på idéer til at udarbejde nyt content, bør du udnytte, hvad du allerede ligger inde med. Derved kan du udvikle en mere effektiv og holdbar content strategi til din SoMe markedsføring. Så find din content oversigt frem og gennemgå dine gamle opslag – hvad kan du bruge og ikke mindst genbruge?

Hvilket content kan genbruges?

Det content som du vælger at give nyt liv, skal være af høj kvalitet og gerne tidsløst, så det er relevant uanset, hvornår det postes. Tjek hvilket content der stadig skaber trafik til jeres website, da dette med fordel kan genbruges. Andet content der er oplagt til genbrug, er det, der skaber engagement blandt jeres følgere. Undersøg hvilket SoMe-indhold, der skaber mest engagement og interaktion og overvej så, om det kan genbruges på andre SoMe-platforme i fremtiden. Når du først har udvalgt, hvilket content du ønsker at genbruge, er der mange måder at gøre dette på.

Læs mere om, hvordan du sikrer kvaliteten af jeres content her.

1. Tilpas til den enkelte platform

Når du først har identificeret engagerende og trafikskabende content, fristes du måske til at genbruge det, som det er. Det virkede jo så godt sidste gang. Vær dog opmærksom på, at der stilles forskellige krav til de forskellige sociale platforme, og netop derfor anbefales det ikke at genbruge content i sin rå form. Har dit content skabt engagement på en platform, er sandsynligheden stor for, at det ligeledes vil skabe engagement på en anden – hvis det tilpasses mediet. Hvis du ønsker at genbruge et vellykket Twitter-opslag på fx Facebook, bør du tilføje ekstra tekst. Hvis opslaget i stedet skal genbruges på Instagram, bør du naturligvis tilføje et billede eller andet visuelt element. Lykkes du med dette, er der store chancer for, at dit content vil nå et endnu bredere publikum og skabe engagement blandt flere personer.

2. Forvandl tekst til billeder

En anden måde at genbruge jeres content på er at lave skriftlige opslag om til et billede og derefter reposte dette. Dette kan være en god idé, eftersom folk har tendens til at reagere på billedindhold, hvorfor det ofte tiltrækker mere opmærksomhed end opslag udelukkende bestående af tekst.

Find den ultimative guide til SoMe-billedformater her.

3. Find inspiration til dit næste blogindlæg

Hvis dit content har skabt stort engagement og interaktion på fx Facebook eller LinkedIn, kan du med fordel lade dette emne danne grundlag for jeres næste blogindlæg. Chancerne for at et sådan blogindlæg vil blive populært, er stor, da emnet allerede har engageret jeres målgruppe en gang. Du kan også lade en vellykket SoMe-kampagne danne grundlag for en case-historie på jeres blog og inkorporere opslagene fra kampagnen i indlægget.

4. Genbrug visuelt content på blog og hjemmeside

I bruger højst sandsynligt mange ressourcer på at udarbejde det visuelle content på jeres sociale medie platforme. I stedet for kun at bruge det en enkelt gang og derefter lade det gå i glemmebogen, kan du udnytte det til fulde ved at lade det indgå på jeres hjemmeside eller blog. Hvis I fx har udarbejdet og delt en populær video, så post den gerne på jeres blog som et blogindlæg. Afhængigt af jeres hjemmesideudbyder, kan du med fordel også lade jeres seneste Instagram-opslag indgå på jeres hjemmesides forside og derved skabe trafik til jeres Instagram-profil.

5. Forkort de lange videoer

Har I udarbejdet videoer? I stedet for at reposte dem, som de er, kan du sagtens korte dem ned eller dele dem op i flere små videoer á maks. 30 sekunders varighed. På Facebook er videoer ofte længere end på fx Instagram, så hvis du ønsker at genbruge en video fra Facebook, bør du overveje at korte den ned, så kun det vigtigste indgår, eller dele den op i små bidder. At dele videoen op vil ligeledes resultere i, at publikum vender tilbage for at se det næste klip.

Videoer er populære på SoMe, men er de for lange, mister modtager interessen og misser måske videoens pointe. Korte videoer opnår til gengæld ofte langt flere views og skaber højere engagement. Gennemgå derfor jeres videoarkiv og begynd så at klippe og dele videoer op – men sørg blot for, at de stadig giver mening.

Læs også denne artikel om, hvordan du sikrer, at du aldrig løber tør for content.

Genbruger I jeres content på tværs af SoMe?

Vi hører gerne dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Annoncering på LinkedIn

På dette halvdags-kursus lærer du, at arbejde professionelt og målrettet med din annoncering på LinkedIn. Vi gennemgår step-by-step, hvordan du opsætter en betalt annonce og giver dig konkret viden om, hvordan du får mest muligt ud af din annoncering fra din virksomhedsside.
Læs mere her