Tal fra det amerikanske marked viser, at vi i gennemsnit modtager 61 % flere e-mails end vi gjorde for blot 3 år siden. Måske er tallet ikke lige så højt i DK, men vi kan nok alle nikke genkendende til billedet af (for) mange daglige mails. Det bliver derfor sværere for afsenderen at trænge igennem i inboxen.

Med det stigende antal mails vi modtager dagligt, er vi måske også lidt hurtigere på aftrækkeren ift. at klikke på ”Spam” eller ”uønsket post”, hvis vi ikke lige kan huske, at vi har tilmeldt os et nyhedsbrev, eller hvis vi føler indholdet er irrelevant for os. Faktisk er hele 75 % af anmeldt spam legitim nok – dvs. det drejer sig om nyhedsbreve modtageren selv har bedt om (kilde: MarketingSherpa).

Hvorfor skal vi ikke være bange for unsubscribes?

Undgå at der trykkes spam Som afsender af nyhedsbreve er det en stigende udfordring at komme igennem spamfiltret hos modtagerne, og klikker nogle modtagere oven i købet på ”spam-knappen”, bliver denne udfordring ikke lettere. Vi vil, som afsender, derfor hellere have at modtageren afmelder nyhedsbrevet end at de klikker spam. Gør det derfor nemt for modtageren at afmelde sig, og glem alle de der forviklinger med at man skal sende en fax eller logge ind med kodeord for at afmelde sig – For så er det straffen falder, og modtageren i stedet rammer spam-knappen. Tænk hellere på at afmeldingen kan være en mulighed for at indgå i dialog med en bruger/kunde/modtager om fx frekvensen på udsendelserne eller om brugeren i stedet ønsker at følge jer på andre medier som Facebook, Twitter og Google+.

For det vi i virkeligheden ønsker er vel kvalitet frem for kvantitet? Som afsender vil vi vel hellere have tilfredse modtagere der reelt ønsker at modtage vores indhold og som engagerer sig, frem for modtagere der føler at vi forstyrrer dem og som tænker på os som spam. Eller hvad mener du?

Et par gode råd:

  • Husk at afmeldingsfunktionen er et lovkrav
  • Gør det nemt at afmelde nyhedsbrevet
  • Drop besværlige omveje med krav om password
  • Overvej om afmeld-knappen skal lægges i toppen af nyhedsbrevet
  • Gør opmærksom på din tilstedeværelse på de sociale medier ved afmelding
  • Giv mulighed for ændring i frekvens ved klik på afmelding
  • Prøv at aktivere modtagere der ikke har åbnet gennem længere tid med en målrettet kommunikation

Man kan også vælge at gøre det med humor som Wulffmorgenthaler, der viser nedenstående billede til dem, som afmelder sig nyhedsbrevet:

Wulffmorgenthaler - afmeldt nyhedsbrev

Vil du læse mere

Vi har skrevet en artikel om arbejdet med listehygiejne og kvalitetspermissions

Få gode råd til at undgå spam-filtret

Hvad mener du?

Hvad er din tilgang til afmelding af nyhedsbreve? Og hvis du selv sender ud, hvordan gør du?

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld