Tal fra det amerikanske marked viser, at vi i gennemsnit modtager 61 % flere e-mails end vi gjorde for blot 3 år siden. Måske er tallet ikke lige så højt i DK, men vi kan nok alle nikke genkendende til billedet af (for) mange daglige mails. Det bliver derfor sværere for afsenderen at trænge igennem i inboxen.
Med det stigende antal mails vi modtager dagligt, er vi måske også lidt hurtigere på aftrækkeren ift. at klikke på ”Spam” eller ”uønsket post”, hvis vi ikke lige kan huske, at vi har tilmeldt os et nyhedsbrev, eller hvis vi føler indholdet er irrelevant for os. Faktisk er hele 75 % af anmeldt spam legitim nok – dvs. det drejer sig om nyhedsbreve modtageren selv har bedt om (kilde: MarketingSherpa).
Hvorfor skal vi ikke være bange for unsubscribes?

For det vi i virkeligheden ønsker er vel kvalitet frem for kvantitet? Som afsender vil vi vel hellere have tilfredse modtagere der reelt ønsker at modtage vores indhold og som engagerer sig, frem for modtagere der føler at vi forstyrrer dem og som tænker på os som spam. Eller hvad mener du?
Et par gode råd:
- Husk at afmeldingsfunktionen er et lovkrav
- Gør det nemt at afmelde nyhedsbrevet
- Drop besværlige omveje med krav om password
- Overvej om afmeld-knappen skal lægges i toppen af nyhedsbrevet
- Gør opmærksom på din tilstedeværelse på de sociale medier ved afmelding
- Giv mulighed for ændring i frekvens ved klik på afmelding
- Prøv at aktivere modtagere der ikke har åbnet gennem længere tid med en målrettet kommunikation
Man kan også vælge at gøre det med humor som Wulffmorgenthaler, der viser nedenstående billede til dem, som afmelder sig nyhedsbrevet:
Vil du læse mere
Vi har skrevet en artikel om arbejdet med listehygiejne og kvalitetspermissions
Få gode råd til at undgå spam-filtret
Hvad mener du?
Hvad er din tilgang til afmelding af nyhedsbreve? Og hvis du selv sender ud, hvordan gør du?

