Instagram er en virksomhed i konstant udvikling og tester hele tiden nye ting af for at optimere deres applikation og optimere brugernes oplevelse. Dog er alle ikke lige tilfredse med Instagrams mange tiltag. Det seneste tiltag har skabt ramaskrig på internettet.

Fra og med juli 2019 vil de australske instagram-brugere ikke længere kunne se antallet af likes på opslag. I stedet for antallet af likes på et opslag, står der nu i stedet person x ”og andre” har liket dette opslag. Det er dermed kun muligt at se antal like på ens egne opslag, og dermed ikke på andres. Den eneste mulighed for at finde ud af antal likes på en andens opslag, er at tælle dem gennem listen af likes. Det kan godt tage en del tid på de helt store Instagram accounts.

Nu tænker du sikkert, hvorfor? Men ifølge Mia Garlick, direktøren for Public Policy for Facebook og Instagram i Australien og New Zealand, handler det om at fjerne den øgede konkurrence det har skabt på Instagram.

We know that people come to Instagram to express themselves and to be creative and follow their passions. And we want to make sure it’s not a competition” – Mia Garlick.

Likes som forretning

Det virker som om, at likes er blevet mindre betydningsfulde. Før i tiden blev det lille røde hjerte fra et like brugt som valuta for de mange influencers – et bevis for, at de har mange aktive følgere og dermed når ud til en større gruppe mennesker. Men disse likes har ikke så stor betydning længere. Bare se på det mest likede billede på Instagram; et æg. Med mere end 53 millioner likes overgår det for længst Kylie Jenners rekord på 18 millioner likes.

Mia Garlick udtaler samtidig, at det at skjule antallet af likes på Instagram posts forhåbentlig skal være med til at lette presset på de mange brugere, når de deler private billeder. Brugerne skal ikke blot lægge opslag op på Instagram for at få likes, og skal bestemt heller ikke føle sig presset til at like et opslag blot fordi mange andre har.

Instagrams påvirkning på de unge

Man skulle ikke tro, at et like kan fylde meget hos de mange Instagram brugere, men for rigtig mange unge mennesker, har disse likes haft store konsekvenser.

Ifølge en britisk undersøgelse fortaget for blot 2 år siden af unge mellem 14 og 24 år, er Instagram den værste sociale medieplatform for de unges mentale tilstand. Hele 37% af teenagerne føler et pres for at poste et opslag på Instagram, som vil få mange likes og kommentarer.

Dermed skal de skjulte likes forbedre brugerens trivsel i applikationen og have yderligere fokus på anti-mobning. Funktionen er rullet ud for simpelthen at hjælpe de mange brugere med at have en følelse af kontrol.

Hvad nu?

Instagram har rullet tiltaget ud i indtil videre seks lande, herunder Australien, Brasilien, Irland, Italien, Japan og New Zealand. Indtil videre er tiltaget blot en test for at se, om der reelt ses en forbedring i brugernes oplevelse på Instagram. Det bliver derfor interessant at se, om Instagram er i stand til at ændre den negative påvirkning (i jagten på likes) det har haft på den yngre gruppe af brugerne.

Hvad tænker du om det nye tiltag?

 

2 Svar
  1. Pernille

    Jeg er spændt på at se, hvad virkningen er og om det vil hjælpe på den unges mentale tilstand.
    Jeg tror, at de vil få mange klager, og jeg tænker, at det må påvirke influencers arbejde, for nu har de sværere ved at vise, hvor meget engagement de har (uden at folk skal tælle sig til det).

  2. Nikoline Grube

    Hej Pernille,
    Mange tak for din kommentar.
    Det bliver rigtig spændende at se, om det har nogen virkning. De unges mentale tilstand er desværre blevet forværret over de seneste år – specielt grundet de sociale medier. Derfor må vi håbe, at dette lille skridt på vejen, kan gøre en stor forskel 🙂
    Jeg tror desværre heller ikke, at de kan gennemføre tiltaget uden klager fra de mange Instagram-brugere og de influencers som er afhængige af deres likes. Forhåbentligt kommer der en løsning på dette, så alle kan få en positiv oplevelse.
    Dbh. Nikoline/DigtialWorks

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Master Class i sociale medier

Vores Master Class i sociale medier er særligt udviklet til virksomheden, der allerede arbejder med sociale medier, men mangler en dybere viden på området. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere