Insta – selviscenesættelse for den selvfede?

Instagram, bedre kendt som ”Insta”, er blevet stedet, hvor narcissistiske piger og selvoptagede fyre mødes og udveksler såkaldte ”likes” og ”follows”. Af Instagrams tusindvis af hashtags er #like4like og #follow4follow nogle af de allermest brugte blandt den unge generation. Det er svært ikke at undre sig: Hvad er formålet? Hvad opnår ham med 10.000 følgere eller hende med mindst 1.000 likes per billede på sin profil? Er likes og følgere vejen til lykke? Måske ikke – men anerkendelse igennem et socialt medie er i dag en stor del af det unge menneskes identitetsskabelse. Er det overfladisk? Måske. Er det en afspejling af virkeligheden? Sandsynligvis ikke.

Følg reglerne

Verden set igennem Insta-briller er en verden set igennem et filter; et smukt filter. Verden set igennem Instagram er en verden uden grå havregrød og cykelture i regnvejr. Til gengæld er Instagrams verden fyldt med glansfuldt blondt hår og dyre bøffer fra MASH – gerne med en tår Bourgogne i glasset ved siden af og poleret af et filter. Ja, faktisk er der en lang liste af regler for do’s and dont’s på Instagram. Har billedets motiv ikke ”Insta-potentiale” eller på anden vis bryder en uskreven regel, så postes billedet på det lovløse Facebook i stedet til fordel for et billede, som passer nøjagtigt ind i Instagrams firkantede univers.

Instagram skaber folk

Er du født i 1990 eller tidligere, vil du måske ryste på hovedet af et medie og en selvfremstilling, som virker både kunstig og overfladisk – men at færdes på Instagram er ikke uden formål for den såkaldte Generation Z. For den 18-årige er der ingen optrukket grænse mellem mediet og den virkelige verden. Instagrams medierede verden er mindst ligeså virkelig som den fysiske verden, ja hvis ikke mere. Netop derfor er den digitale profil blevet en del af deres selvopfattelse. Selvom det kvadratformede medie umiddelbart er ligeså svært at begå sig i, som en glasbutik for en elefant, så er det en stor del af den enkelte brugers identitetsskabelse og udvikling af gruppetilhørsforhold. Vores senmoderne samfund er flygtigt, hvilket gør det svært som ung person at finde fodfæste og vigtigst af alt: At finde sig selv. Med et medie som Instagram bliver det muligt at skabe sig selv som person inden for afgrænsede faste rammer – og ikke mindst filtre. Om ikke andet giver platformen mulighed for at skabe den person, man drømmer om at være… og det er vel en start.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vi tilbyder en Master Class til dig, der allerede arbejder med de sociale medier, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 dage, og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her