5 ting du bør undgå på sociale medier

Er du sikker på, at du ikke er havnet i en af de typiske SoMe faldgruber, når du ihærdigt prøver at nå jeres målgruppe? Vi giver dig her gode råd til, hvilke fejl I bør undgå på sociale medier.

Vi vil gerne vove at påstå, at vi alle sammen laver menneskelige fejl – bare en gang i mellem. Dette er også tilfældet på de sociale medier, hvor det er nemt hurtigt at begå en fejl eller to. Heldigvis er brugerne hurtige til at tilgive – igen, fordi vi alle laver fejl.

Der findes dog også fejl, som for alt i verden ikke må ske, da de hurtigt kan ødelægge et omdømme, mindske følgerantallet eller generelt underminere dit arbejde i at skabe en aktiv og engageret digital tilstedeværelse.

Dette bør du undgå på sociale medier

I engagerer jer for meget

Nu tænker du sikkert, hvordan i alverden kan dette være noget vi skal undgå på sociale medier – men den er god nok. I kan godt være for engagerede. Brugerne kan nemt blive trætte og irriterede, hvis I deler for mange opslag på kort tid. Det eneste brugerne ser hver gang de logger på, er et opslag fra jer. Det hele handler om kvalitet vs. kvantitet, og om at finde den korrekte balance. Derudover er et godt råd ikke at bruge for mange hashtags og tagge for mange mennesker i jeres opslag, da det kan virke som overengagement, og for forvirrende for jeres publikum. Vores anbefalinger er, at I holder jer til max. 3 hashtags og kun tagger personer og virksomheder, hvis det giver mening og værdi for opslaget og for jeres publikum.

I ignorerer jeres publikum eller sletter kommentarer

Det værste man kan gøre som virksomhed er at yde dårlig service. Det har stor betydning for jeres brand, at forbrugerne synes om jer, og hvorfor skulle de det, hvis ikke de føler sig retfærdig behandlet? Gode råd er derfor altid at engagere sig, når brugerne har kommenteret et stykke af jeres indhold. I kan nemt score nogle bonuspoint i brugernes øjne.
Derudover kan det aldrig være en god idé at slette eller ignorere negative kommentarer. Hvis I skulle havne i den situation af enkelte af jeres brugere, har kommenteret negativt på jeres indhold, så er det vigtigt ikke blot at slette den. Fortæl dem, at I takker for deres feedback.

I deler kun indhold omkring jeres egen virksomhed

På vores personlige profiler deler vi indhold om os selv og vores liv. Virksomheder har det med at gøre det samme. Det kan dog være en farlig strategi kun at have øje for sig selv. Virksomhedsprofiler bør i højere grad have fokus på, hvad deres publikum gerne vil se og læse fra dem. Det er selvfølgelig vigtigt at følge de sociale trends, og være up-to-date med de nyeste ’hot-news’, men på samme tid at være en del af deres hverdag, hvor I deler berigende indhold, som dit publikum kan bruge og dele. Det hele handler om balance.

Læs også: Udvælg din SoMe platform med omhu

I ved ikke hvem der følger jer

Det kan være svært at vide, hvad I skal dele, hvis ikke I ved hvem der følger jeres side. Her mener vi ikke helt ned på individ niveau, men inden for hvilken profession og hvad der interesserer dem. Hvad er deres interesser, og hvilke typer opslag engagerer de sig mere i end andre? Hvis I kan besvare disse spørgsmål, kan I nå langt med jeres digitale tilstedeværelse. Der findes et hav af forskellige redskaber til at få indsigt i jeres følgere på de fleste sociale platforme. Hvorfor ikke gøre brug af dem? Både på Facebook og på LinkedIn er det muligt at gå dybere ned I jeres følgere – herunder se geografi og interesser. Derudover har LinkedIn netop gjort det muligt at se dine følgere helt ned på individniveau.  

Læs også: Nye funktioner på LinkedIn 2020

I laver stavefejl

I havde sikkert set denne fejl komme – og selvfølgelig kan vi ikke skrive en artikel uden at nævne denne ’nok mest hyppige’ fejltagelse; stavefejl. Vi laver dem alle sammen, og det er menneskeligt. Dog kan stavefejl eller grammatiske fejl irriterer og forvirrer brugerne, som får fjernet fokus fra det der virkelig betyder noget i jeres opslag. De vil fokusere på hvad der er forkert, og ikke hvad der er rigtigt. Sørg derfor for at kontrollere og dobbelttjekke jeres indhold, før I publicerer det. Få eventuelt en kollega til at gennemlæse det også. Vi kan hurtigt blive blinde for vores egne fejl.

Vil du blive skarpere på de sociale medier?

Vi tilbyder en Master Class i sociale medier til dig, der allerede arbejder med de sociale platforme herunder Facebook, Instagram og LinkedIn, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 dage, og er en kombination af undervisning, øvelser og cases. Læs mere om vores Master Class her.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vi tilbyder en Master Class til dig, der allerede arbejder med de sociale medier, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 dage, og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her