Sådan får du leads på LinkedIn uden at annoncere

Har du brug for at skabe flere leads på LinkedIn, men har ikke budgettet til at annoncere? Bare rolig, det er muligt, at skabe kvalitetsleads gennem organisk content. I denne artikel giver vi dig tre steps, som du kan benytte til at få flere leads – helt uden at bruge penge.

LinkedIn er en stor størrelse, og gemmer på en del funktioner og redskaber, som kan hjælpe dig i dit arbejde med leadgenerering. LinkedIn har mere end 650 millioner brugere fordelt i hele verdenen i forskellige brancher – som let kan søges frem ved hjælp af deres søgefunktioner. Men selvom LinkedIn kan være et godt værktøj, kan der stadig være grunde til at være frustreret.

1.      Lav en liste over dine eksisterende og potentielle kunder

En af LinkedIn’s største styrker er dens søgefunktion. Med så mange fagfolk på LinkedIn, er der en stor sandsynlighed for, at dine kommende leads også er at finde her – også selvom de ikke er hverken daglige eller ugentlige brugere. Nu bliver du måske lidt skræmt over informationen om, at dine kommende forbindelser kan være passive. Men bare rolig – det at de har registreret sig på LinkedIn, er et stort skridt på vejen.

Den første ting du bør gøre, er at finkæmme dit netværk for forbindelser, som kunne have interesse for din faglige viden. Herefter kan du skrive til dem med berigende indhold, arrangerer et møde eller noget helt tredje. Det er en god idé at gøre denne kontakt personlig, så din besked ikke virker som kold kanvas, da det hurtigt kan virke som spam for modtageren.

Tip til opbyggelsen af din liste:

  • Søg efter jobtitler og nøgleord, som passer til dine potentielle fremtidige forbindelser. Det kunne fx være marketingkoordinator, marketingchef, marketingdirektør, kommunikationskonsulent eller blot søgeord som SoMe, annoncering eller content marketing.
  • Søg efter virksomheder eller brancher, som kunne være interessante. Her kan du se virksomhedens ansatte, og på den måde finde de stillinger der passer godt. Et godt tip er også, at finde virksomheder uden for LinkedIn, og på den måde finde dens medarbejdere. Dette kan nogle gange være lettere.
  • Husk igen, at du ikke skal få din modtager til at føle, at det er en robot der skriver til dem. Vær personlig og vis interesse.

2.      Giv dine forbindelser ’kærlighed’

Mange sælgere og marketingfolk mister hurtigt taget på deres leads, hvis de ikke får lukket en aftale hurtigt. Det kan dog være farligt, da købsrejsen ofte er lang på B2B-markedet. For at sikre, at du ikke mister taget på dine forbindelser, er det vigtigt at opretholde en relation til dem, gennem en kombination af diverse kontaktmuligheder. Det kan eksempelvis være gennem opkald, webinar eller en direct mail. Derudover er det en god idé at give dine forbindelser berigende indhold og faglig viden, som skaber værdi for dem i deres hverdag.

Derudover kan det være givende for dig, at engagere dig i dine leads’ aktiviteter på LinkedIn. Du kan eventuelt like eller kommentere på deres indhold, hvis du finder det relevant. På den måde viser du, at du interesserer sig for dem og deres arbejde.

Men husk, at det ikke er den samme kærlighed du giver dine fremtidige potentielle kunder, ved at dele indhold, som du giver når du engagerer dig i deres indhold. Processen fungerer dog stadig, hvis du giver det tid.

3.      Skab dybere engagement for dine eksisterende og potentielle kunder på LinkedIn

Når du har gjort som i punkt to, og du har dækket det grundlæggende, kan du bygge videre på det fundament du har skabt.

Hvis du fx samarbejder meget med andre virksomheder, som også er at finde på de sociale platforme, kan det være en idé, at dele deres content. På den måde vil deres netværk blive opmærksom på dig og dit arbejde. De regelmæssige interaktioner med andre profiler er noget LinkedIn’s algoritmer sætter stor pris på. Dit indhold vil derfor blive set af flere brugere og skabe øget synlighed.

De mere ambitiøse LinkedIn brugere kan også gøre brug af en mere avanceret taktik. Det omhandler at deltage i de forskellige LinkedIn grupper, som har relevans for dig og dit publikum. Ved at deltage aktivt i disse grupper, skaber du engagement og sår typisk frø hos de andre gruppemedlemmer.

Læs også: LinkedIn forsøger at fjerne spam i grupperne

Konklusion

De vigtigste ting at tage med dig, hvis du vil skabe leads, uden at annoncere, er, at de små berøringer med dit netværk er essentielle for at få succes. Hvis du skaber en positiv, underholdende og berigende oplevelse for dine forbindelser, vil de være mere tilbøjelig til at foretage mere interaktion med dig og din virksomhed.

Artiklen er skrevet på baggrund af SocialMediaexaminer.

Skriv en Kommentar

 

Brug LinkedIn i salget

LinkedIn er en god mulighed for at opbygge dit personlige brand, og et godt brand kan smitte af på virksomheden og salget. Derfor er den personlige profil og relations-opbyggelse fokus på kurset ‘Brug LinkedIn i salget’ - bliv klogere her.
Læs mere her