Sådan får du leads på LinkedIn uden at annoncere

Har du brug for at skabe flere leads, men har ikke budgettet til at annoncere på LinkedIn? Bare rolig, det er muligt, at skabe kvalitets leads gennem organisk content. I denne artikel giver vi dig tre steps, som du kan benytte til at få flere leads – helt uden at bruge penge.

LinkedIn er en god platform med mange muligheder og stort potentiale. Mange kommunikations- og markedsføringsfolk bruger de sociale platforme, herunder LinkedIn, til at sælge og markedsføre sine produkter og services. Det er dog ikke alle som oplever, at de ’rocker’ LinkedIn til brugen af markedsføring, og det kan skabe en stor frustration. For hvad skal du gøre for at opleve succes?

LinkedIn er en stor størrelse, og gemmer på en del funktioner og redskaber, som kan hjælpe dig i dit arbejde med leadgenerering. LinkedIn har mere end 610 millioner brugere fordelt i hele verdenen i forskellige brancher – som let kan søges frem ved hjælp af deres søgefunktionerne. Men selvom LinkedIn kan være et godt værktøj, kan der stadig være grunde til at være frustreret. Vi giver dig derfor i denne artikel 3 måder, hvorpå du kan skaffe leads helt uden at bruge LinkedIn’s annoncemodul.

1.      Lav en liste over dine potentielle kunder

En af LinkedIns største styrker er dens søgefunktion. Med så mange fagfolk på LinkedIn, er der en stor sandsynlighed for, at dine kommende leads også er at finde her – også selvom de ikke er hverken daglige eller ugentlige brugere. Nu bliver du måske lidt skræmt over informationen om, at dine kommende leads kan være passive brugere. Men bare rolig – bare det at de har registreret sig på LinkedIn er et stort skridt på vejen.

Den første ting du bør gøre, er at finkæmme dit netværk for forbindelser, som kunne have interesse for dig og din virksomhed. Herefter kan du skrive til dem med noget berigende indhold, arrangerer et møde eller noget helt tredje. Det er en god idé at gøre denne kontakt personlig, så din besked ikke virker som en kold in-mail, da det hurtigt kan virke som spam for modtageren. Hvis din modtager ikke er aktiv på LinkedIn, og dermed ikke tjekker sin indbakke hver dag, er det også vigtigt, at din mail ikke bliver slettet i farten.

Tip til opbyggelsen af din liste:

  • Søg efter jobtitler og nøgleord, som passer til dine potentielle fremtidige leads. Det kunne fx være marketingkoordinator, marketingchef, marketingdirektør, kommunikationskonsulent eller blot søgeord som SoMe, annoncering eller content marketing.
  • Søg efter virksomheder eller brancher, som kunne være interessante. Her kan du se virksomhedens ansatte, og på den måde finde de stillinger der passer godt. Et godt tip er også, at finde virksomheder uden for LinkedIn, og den måde finde dens medarbejdere. Dette kan nogle gange være lettere.
  • Husk igen, at du ikke skal få din modtager til at føle, at det er en robot der skriver til dem. Vær personlig og vis interesse.

2.      Giv dine leads ’kærlighed’

Mange sælgere og marketingfolk mister hurtigt taget på deres leads, hvis de ikke får lukket en aftale hurtigt. Det kan dog være farligt, da købsrejsen ofte er lang på B2B markedet. Det betyder samtidig, at det er vigtigt ikke at miste taget på dem. Det kan gøres ved at kombinere en række forskellige måder at kontakte dem på, samt give dem forskelligt berigende indhold, faglig viden eller informationer omkring jeres produkter eller services. Det kan du eksempelvis gøre gennem opkald, webinar eller en direct mail.

Derudover kan det være givende for dig, at engagerer dig i dine leads aktiviteter på LinkedIn. Du kan eventuelt like eller kommentere på deres indhold, hvis du finder det relevant. På den måde viser du, at du interesser sig for dem.

På den anden side kan du også selv dele indhold, som kan være berigende for dem. Det gør også dig til ’en bedre’ forbindelse for dem, at have i deres netværk. Her kan du både dele berigende artikler eller emner, som har interesse. For at booste dit opslag kan du også benytte dig af hashtags eller video, da disse bliver tilgodeset i LinkedIn’s algoritmer.

Men husk, at det ikke er den samme kærlighed du giver dine fremtidige potentielle kunder, ved at dele indhold, som du giver når du engagere sig i deres indhold. Processen fungerer dog stadig, hvis du giver det tid.

3.      Skab dybere engagement for dine potentielle kunder på LinkedIn

Når du har gjort som i punkt to, og du har dækket det grundlæggende, kan du bygge videre på det fundament du har skabt dig. Dette kan gøres gennem mere avancerede taktikker, som kan hjælpe dig med at få flere og mere kvalificerede leads.

Hvis du fx samarbejder meget med andre virksomheder, som også er at finde på de sociale platforme, kunne det være en idé, at dele deres content. På den måde vil deres netværk blive opmærksom på dig og dit arbejde. Det er derfor vigtigt regelmæssigt, at dele relevant content. De regelmæssige interaktioner med andre profiler er noget LinkedIn’s algoritmer sætter stor pris på. Dit indhold vil derfor blive set af flere brugere og skabe øget synlighed.

De mere ambitiøse LinkedIn brugere kan også gøre brug af en mere avanceret taktik. Det omhandler at deltage i de forskellige LinkedIn grupper, som har relevans for dig og dit publikum. Ved at deltage aktiv i disse grupper, skaber du engagement og sår typisk frø hos de andre deltagere.

Konklusion

De vigtigste ting at tage med sig, hvis du vil skabe leads, uden at annoncere, er, at de små berøringer med dit netværk er essentielle for at få succes uden annoncering. Hvis du skaber en positiv, underholdende og berigende oplevelse for dine leads, vil de være mere tilbøjelige til at foretage mere interaktion med dig og din virksomhed.

For fremtiden bør du være på udkig efter flere potentielle kunder ved hjælp af LinkedIn. Men husk ikke at gøre det for ofte. En gang hvert kvartal er rigeligt.

Artiklen er skrevet på baggrund af SocialMediaexaminer.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Virksomheden på LinkedIn

Mange virksomheder har efterhånden fået etableret en Company Page på LinkedIn, men hvad er udbyttet og er det tilfredsstillende? På dette heldags-kursus løfter vi niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem undervisning og øvelser.
Læs mere her