Sådan udfylder du din profil med salg for øje

Denne guide er til dig, som ønsker at blive klogere på, hvordan du udfylder din profil med salg for øje – og med henblik på hvordan du bliver skarp til at bruge LinkedIn som et søgeværktøj rettet mod nye kunder.

Punkter, som skal udfyldes på din profil, er der nok af – og det kan hurtigt virke uoverskueligt, at holde ved lige. Vi giver dig her et overblik over, hvordan du let kan skabe en rød tråd på din profil, og samtidig have salg for øje.

Der er ingen tvivl om, at vi tjekker hinanden ud på nettet, og dine kunder vil med stor sandsynlighed også kigge på din LinkedIn profil, før de laver forretning eller tager et møde med dig. Din profil er med til at afspejle. hvem du er, hvad du kan, og og det ville være en skam at ødelægge det gode førstehåndsindtryk, før I overhovedet er kommet i gang. Vi hjælper dig med at blive klogere på, hvordan du opbygger din LinkedIn profil med salg for øje.

1. Coverbilledet skal afspejle dig

Her har du muligheden for at vise kunden, hvad du står i front for, så at sige. Coverbilledet kan være rettet mod din personlighed eller kompetencer, din arbejdsplads eller din branche. Se dit coverbillede som et visitkort, og lad ikke familiebillederne præge dit coverbillede.

2. Professionelt profilbillede

Bestræb dig på, at have indhente et professionelt billede, som du kan bruge som profilbillede. Ifølge HubSpot vil et professionelt billede nemlig medføre helt op til 40% højere svarrate. Derudover kan et professionelt profilbillede være med til at skabe tillid overfor eventuelle nye kunder, som kan sætte ansigt på den de snakker med.

NB: InMail giver dig muligheden for at sende en besked direkte til et andet LinkedIn-medlem, som du ikke har forbindelse til. Men pas på, da dette kan være ulovligt, hvis du ikke har tilladelse til at kontakte dem andetsteds fra. Det kunne eksempel være gennem din virksomheds nyhedsbrev eller andre former for tilmeldinger.

3. Tilpas din URL

Dette punkt eksisterer mest af skønhedsmæssige årsager, men kan også være en fordel når du skal søges frem. Når du ændrer din URL, således at den ikke indeholder alle mulige tal, vil dette være en del pænere, og dit navn fremgår mere klart.

Sådan ændrer du den:
Gå til din egen profil – klik på rediger offentlig profil og URL.  Her vil du blive mødt af dette syn, og du kan nu ændre din URL, som du bl.a. kan bruge i autosignatur mm.

Tip: Brug gerne hele dit navn i URL’en – så er sandsynligheden for at det er taget mindre.

4. Tilføj dine kompetencer i din overskrift

Hvis du bestræber dig på at arbejde med salg på LinkedIn, er navn og titel i din overskrift ikke nok. I overskriften skal du fortælle dine forbindelser, hvad du kan berige dem med. Det kan både være i ren tekstform eller som eksemplet her:

Digital Marketing|SEO&SEM|Content Marketing|SoMe|Sales Management|B2B |

Det handler ikke så meget om, hvem du er i din fritid, men mere om at sørge for, at dine forbindelser eller kunder hurtigt kan blive klar over hvor dine spidskompetencer ligger henne. Derudover fungerer alle ord på din profil som søgeord, hvilket betyder, at hvis de søger en der kan lave content marketing og søger på dette, så er der større sandsynlighed for at lige præcis du dukker op, hvis du har dette stående på din profil. Brug derfor tid på at overveje, hvilke ord der skal implementeres på din profil.

5. Dine kontaktinformationer er guld værd

Ved at tilføje din e-mailadresse(r) og telefonnummer, gør du det nemt for dine kunder at komme i kontakt med dig. Det er ikke alle, der er lige komfortable med at sende beskeder på LinkedIn Messenger, men i stedet hellere vil sende en mail. Denne chance vil du selvfølgelig ikke misse, og derfor er rette kontaktinformationer essentielt.

6. Vær stærk i afsnittet ’om’

Også her er ‘jo mere, jo bedre’ – men stadig med måde. Det er vigtigt, at inkludere nøgleord i dit afsnit ‘om’, da dette er måden hvorpå, du kan nå ud til kunder, når de søger. De ord du inkluderer, vil du kunne blive søgt frem på, og jo flere relevante søgeord du inkluderer, jo større sandsynlighed er der for, at du bliver fundet frem. Det gælder både i din overskrift, afsnittet ‘om dig’ og jobbeskrivelsen.

I denne kategori har du også mulighed for at skille dig ud. Du kan tilføje enten en video af noget, du har udarbejdet, eller af dig selv. Dette er en nem måde at skabe værdi for dine forbindelser, og en måde hvorpå de hurtigt kan blive klogere på dig og dit arbejde.

7. Giv en detaljeret beskrivelse under dine erfaringer

Nogle stillingsbetegnelser eller arbejdsopgaver kan være komplekse, eller svære at forstå. Ved at beskrive dit job mere i dybden, har du chancen for at opsummere din rolle i virksomheden, og hvad det helt præcist er for nogle kompetencer, du ligger inde med. Dette er med til at styrke din personlighed på din profil, og vise nøjagtig hvad du kan løse for dine fremtidige kunder. Sidder du lige præcis med evnerne til at løse netop det problem de står med eller har du tidligere erfaring med lignende opgaver, kan dette være deres ‘clue’ til at tage kontakt til dig.

8. Del spændende og berigende indhold

Det er ikke sikkert, at du skriver artikler selv, men hvis du har en kollega, som er stærk retorisk eller støder på en ven, som har et vigtigt budskab, kan du med ro dele dem på LinkedIn. Ved selv at dele eller skrive om professionelle emner og aktuelle branchenyheder, og på den måde give din stemme til kende i en aktuel debat, kan du vise dine kompetencer og holdning og således gøre dig synlig i potentielle kunders nyhedsfeed.

9. Hold din profil opdateret

Det er alfa og omega at holde din LinkedIn profil frisk. Det kan være, at du har erhvervet dig en ny kompetence eller certificering, som skal opdateres. Uanset, er det vigtigt, at din profil virkelig afspejler det du kan, hvis den skal have salg for øje.

Vi hører gerne fra dig, hvis du har spørgsmål til ovenstående.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i Social Selling

Denne 3-dages Social Selling Master Class er en stærk kombination af teori, praktisk træning på dagen og cases, som viser udbyttet ved at arbejde struktureret og målrettet med Social Selling
Læs mere her