Hvordan kan virksomheder og medarbejdere styrke hinandens brand på de sociale medier? Employee Advocacy er svaret, og det er en strategi, der bringer så mange fordele med sig. Læs mere om begrebet i denne artikel, og hvordan det kan hjælpe dig med at styrke din markedsføringsindsats. 

Brugen af de sociale medier har været støt stigende de sidste mange år. En stor procentdel af privatpersoner benytter sig af langt de fleste sociale platforme, men virksomheder er i højere grad også at finde her. Det er derfor ikke længere blot nice to have, at have en marketingplan for dit brand. Det er blevet en nødvendighed, og et væsentligt element i din fremtidige vækststrategi.

De sociale platforme har i højere grad en større magtfuld rolle, og det er derfor vigtigt som virksomhed, ikke at ignorere fremgangen. Derimod skal de drage fordel af de mange muligheder de tilbyder. En stor mulighed, der byder sig i arbejdet med de sociale medier, er medarbejdernes rolle, og hvad de kan bidrage med. Flere og flere peger nemlig på Employee Advocacy som nøglen til succes.

Hvorfor skal du gøre brug af Employee Advocacy?

Employee Advocacy dækker over al den aktivitet dine ansatte og kollegaer skaber på de sociale medier. Det vil sige, når dine medarbejdere deler content på de forskellige sociale platforme omkring virksomheden, deres job, arbejdskulturen og faglige interesser. Sagt på en anden måde, så skal medarbejderne motiveres og rustes til at blive aktive talsmænd for virksomheden, og dermed sprede dens budskaber på de sociale medier. Dette kan du nemlig drage store fordele af.

Mange virksomheder oplever, at de har svært ved at slå igennem på de sociale platforme i form af faldende rækkevidde. Her er dine medarbejdere også meget behjælpelige. Når dine medarbejdere spreder deres faglige viden med referencer til virksomheden eller deler content fra virksomheden selv, skaber det en fordel for dig. Din virksomheds rækkevidde udvides, når dine medarbejderes netværk ligges oveni. Typisk vil dine medarbejderes rækkevidde samlet set overstige virksomhedens. Undersøgelser viser nemlig, at ansatte har 10 gange flere forbindelser i første led end en virksomhedsside har følgere.

Derudover kan dine medarbejdere også være med til at skabe en øget tillid til virksomheden, ved at dele content. Typisk vælger vi samarbejdspartnere og leverandører ud fra dem vi har tillid til. Det kan tit være svært for virksomheden selv, at skabe denne tillid, og derfor er dine medarbejdere vigtige. Forskning viser, at hele 52% har mere tillid til en ansat end en CEO.

Læs også: 9 Step til succes med Employee Advocacy

Brug dine medarbejdere rigtigt og skab succes

Det er vigtigt, at dine medarbejdere føler de er inddraget og ansvarlige for det arbejde de yder, så de dermed har lyst, og føler sig motiveret til at dele content. Det kan derfor også være en fordel, at fokusere på enkelte medarbejdere til en start, i stedet for at satse for bredt. Det er dog vigtigt, at dine medarbejdere har lyst, da det ikke bliver en succes, hvis det skal trækkes ned over hovedet på dem.

Ved at starte med en lille gruppe af medarbejdere, har du også mulighed for at følge resultaterne på tættere hånd, og har måske lettere ved at se udviklingen. Hvis eksempelvis blot 3% af dine ansatte deler content vedrørende virksomheden eller fra jeres virksomhedsside, kan de generere 30% af de samlede visninger og kliks på netop det content. Det er en vigtig faktor, at have for øje. Specielt i disse tider, hvor algoritmerne spiller en større rolle.

Er du stadig ikke helt overbevist?

Hvis du stadig ikke er helt overbevist, har vi her en masse gode fakta på, hvorfor du skal gøre brug af Employee Advocacy. Statistikkerne kommer alle fra SocialMediaToday.

  • Content når ud til 561% flere brugere, når opslaget er delt gennem en ansat sammenlignet med, hvis opslaget var delt gennem den officielle virksomhedsside
  • 79% af virksomheder oplever, at være mere synlige online, efter de har implementeret et formelt Employee Advocacy program
  • 65% oplever en øget mærkekendelse
  • Der opleves 8x mere engagement på content delt af en ansat sammenlignet med, hvis det var delt gennem den officielle virksomhedsside
  • Leads der kommer gennem medarbejdernes sociale profiler, konverterer 7x oftere end andre leads.

Gør du brug af Employee Advocacy?

Har du nogen erfaringer med Employee Advocacy, så hører vi meget gerne fra dig.

Skriv en Kommentar

 

Arbejd professionelt med Employee Advocacy

Brugen af LinkedIn til rekruttering, employer branding og employee advocacy fortsætter sin eksplosive vækst i disse år, men hvad er mulighederne? Tilmeld dig vores forløb og lær hvordan du udnytter potentialet med LinkedIn til HR og employee advocacy.
Læs mere og tilmeld dig her