Sneak peek: Den nye Instagram Brand-profil

I sidste uge kom det ud, at Instagram lancerer en Instagram brand profil. Vi giver dig et indblik i, hvilke nye features du kan forvente, at Instagram folder ud.

Instagram tester i øjeblikket brand pages, som indeholder en række nye features samt nyt analyseværktøj og muligheden for at købe annoncering via mobilen. Instagram tester stadig, men forventes at blive rullet ud inden for de næste par måneder.

Vi giver dig her et foreløbigt overblik over, hvad du kan forvente af den nye brand-profil og analyseværktøjet.

Instagram brand pages

De første billeder af den nye brand-profil blev offentliggjort i sidste uge bl.a. på later.com, og her kunne man bl.a. se nye features som: Kontakt, kategorisering og adresseoplysninger.


instabrand1instabrand3IMG_5423-1 (1)

Kontakt: Ved siden af den velkendte ‘Follow’-knap kommer en ‘Kontakt’-knap. Når der trykkes her, får man en menu frem med muligheder for at vælge ‘Rutevejledning’ og ‘E-mail’. ‘Kontakt’ giver brugerne mulighed for at komme direkte i kontakt med virksomheden på en meget lettere måde, og som virksomhed behøver man ikke at bruge pladsen i sin ‘bio-beskrivelse’ på kontaktinformationer.

Adresseoplysninger: Når der trykkes på ‘Rutevejledning’ åbnes et kort på telefonen, hvor virksomhedens adresse er tydeliggjort med en knappenål.

Funktionen er ligeledes en hjælpsom tilføjelse, der kommer til at sikre virksomhederne plads til andre vigtige oplysninger i deres beskrivelse (bio). Samtidig bliver det lettere for kunder at finde vej.

Kategorisering: En tredje signifikant tilføjelse er muligheden for kategorisering af profilen, som fremgår af tredje skærmbillede herover. Kategorisering er en spændende mulighed for brands. Ved søgninger hjælper det med at forbinde folk med det, de leder efter, som specifikke produkter og / eller services, mens det også hjælper brugere til hurtigt at kunne se, hvad brand-profilen handler om.

Instagram Analytics

Det nye analyseværktøj, eller “Insights”, som det bliver kaldt i app’en, giver adgang til værdifulde data, der kan fortælle, hvem dine følgere er, hvornår de er online, og hvor mange der har set dine Instagram posts. Nedenfor er et sneak peek på, hvordan det ser ud på en iOS enhed.

På den nye brand-profil, kommer der til at være et diagram-ikon i højre hjørne, som giver adgang til din Instagram-analyse. Her kan du få indsigt i dine følgere og analysere dine posts.

Instagram follower analyseScreen-Shot-2016-05-10-at-11.20.51-PM

Værktøjet giver dig en demografisk analyse af dine følgere. Her kan du få indsigt i dine følgeres geografi, køn og alder.

Geografi: Her har du mulighed for at se, hvor dine følgerer befinder sig ud fra både land og by. Informationen er brugbar til at kunne forstå dit publikum og giver dig også en bedre fornemmelse af hvilken tidszone, du skal poste i, for at nå ud til dine følgere.

Køn og alder: Du kan se køn og alder på dine følgere. Instagram fortæller dig den totale mængde af følgere, inklusiv hvor mange nye følgere du har fået den seneste uge. Du kan nedbryde informationen i cirkeldiagrammer, der giver indsigt i køn og alder.

Instagram post analyse 

Udover muligheden for at analysere dine følgere, får du også mulighed for at analysere, hvordan dine posts performer. Analysen hedder, ligesom på Facebook, “Insights”. Her kan du få indsigter i: Hvordan dine posts performer, antal klik til website og følger aktivitet.

Du får adgang til det totale antal gange dine posts er blevet set og antallet af unikke konti, der har set konkrete posts.

Website klik fortæller dig antallet af konti, der har klikket på linket i din profil.

Følger aktivitet: Det nye analyseværktøj giver dig også mulighed for at se hvilke tidspunkter på dagen, dine følgere er aktive på Instagram. ‘Follower Activity’, som det kaldes, er et modul, hvorfra du kan se hvilke timer på dagen, og på hvilke dage, dine følgere typisk er på Instagram. Du kan også sortere ud fra en bestemt ugedag. Det hjælper dig med planlægningen af dine Instagram posts, så de udkommer på de mest optimale tidspunkter.

Top posts: Med denne funktion kan du sortere dine posts ud fra hvilke, der har rangeret bedst, enten inden for de sidste 7 eller 30 dage. Infomation som dette er værdifuld, fordi du på den måde kan forstå præcist hvor mange mennesker, der har set dine posts, og ikke kun som tidligere, hvem der har ‘liket’ dem.

Screen-Shot-2016-05-11-at-12.06.20-AM (2)

Hvornår får vi adgang til Instagram brand pages?

Instagram har bekræftet, at de nye værktøjer for virksomheder er i gang med at blive testet hos en mindre gruppe af brugere, og at de forventer, at værktøjerne bliver rullet ud inden for de næste par måneder. Ændringerne kan have en kontroversiel betydning for, hvordan brands interagerer på platformen, og det kan også få en betydning for, hvordan indholdet filtreres gennem Instagram’s kommende algoritme.

Analyseværktøjet giver virksomheder muligheden for at kende sit publikum bedre, viden om hvor de befinder sig, deres alder og køn, og hvornår de befinder sig på Instagram, hvilket giver mulighed for at skabe indhold, der er bedre tilpasset til målgruppens behov.

Hvad tænker du, om de nye muligheder for brands på Instagram?

Del gerne dine tanker og forventninger ift. hvilken betydning du tror, udviklingen kommer til at få.

 

Dette indlæg er skrevet med information fra later.com, og skærmbillederne er lånt fra disse to artikler: Instagram Testing New Profiles That Resemble Facebook Pages og Your First Look at Instagram’s New Analytics.

 

4 Svar
  1. Rene

    Har gjort jer erfaringer med hvordan eksisterende profiler konverterer til denne brand-profil?

  2. Hej Rene,
    Det er endnu ikke til at sige, hvordan Instagram vil håndtere konverteringen af eksisterende profiler til brand profiler.
    Der er mange der allerede nu stiller det spørgsmål rundt omkring på nettet, men da brand profilerne stadig er ved at blive testet, og først bliver rullet ud inden for de næste par måneder, i følge Instagram, er det ikke til at sige, hvordan ændringen bliver indført. Vi kan håbe på at der bliver mulighed for, at konvertere en eksisterende konto til en brand profil.
    De bedste hilsner
    Signe Vinther,Digital Works

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her