De fleste af os ved det allerede godt; sociale medier og SEO er tæt forbundet. Men er du også klar over, hvor stor effekt arbejdet med sociale medier kan have på din virksomheds ranking i søgemaskinerne?
Du får her 5 tips til, hvordan du kan optimere på SEO-indsatsen.
1. Links fra sociale medier er links af ‘høj kvalitet’
Tidligere var rangeringen på Google baseret på en algoritme, hvor de hjemmesider, der blev linket mest til, var de hjemmesider, der fik den højeste placering i Google. Det blev selvfølgelig udnyttet af snedige marketingfolk, som lavede ‘falske links’. Sidenhen har Google ændret denne algoritme mange gange. Googles nuværende algoritme fokuserer i stedet på kvaliteten af links.
Sociale medier har en høj autoritet, og links fra sociale platforme kategoriseres som ‘links af høj kvalitet’.
Derfor: Ønsker du en høj placering i Google, bør du linke til dit website fra de sociale medier, så ofte som muligt. Du kan med fordel indsætte et link til din webside i din profilbeskrivelse. Det vil ikke kun skaffe trafik til din hjemmeside, men også gavne din placering i Google.
How to: Post indhold på de sociale medier der indeholder links til fx et blogindlæg på din hjemmeside. På den måde er det linket, der bliver delt, hvis dit opslag bliver delt. Du kan også bruge en klar ‘Call to action’ – Giv en grund til, at folk skal klikke på dit opslag, fx ved at tilbyde dem noget mere, når de klikker! Det kan være content i form af en video på dit website, en faglig artikel, undersøgelse eller lign. Få hjælp til content marketing indsatsen med denne tjekliste.
2. Opbyg en base af loyale følgere
Loyale følgere på de sociale medier har en høj kvalitet, og jo mere loyale dine følgere er, jo bedre vil du blive placeret i søgemaskinerne. Det er nemlig de loyale følgere, der virkelig vil engagere sig i dit indhold ved at kommentere, starte samtaler med andre følgere og generelt interagere med dit indhold og din konto. Det kan være, at de retweeter, deler og tagger. Det kan være, at de videresender et tweet, eller interagerer med dit facebook-opslag. De ‘sociale signaler‘ opfanges af søgemaskinerne, og der vurderes, hvor ofte du poster, hvor mange der interagerer med dit indhold, og om dit indhold er delevenligt for dine besøgende.
Forsøg ikke at snyde søgemaskinerne med en masse ‘fake likes’. Disse vurderes nemlig som ‘følgere af lav kvalitet’ og vil på ingen måde komme dig til gode. Opdager Google dem, bliver du ex straffet med en lav rangering.
How to: Det, du i stedet skal gøre, er at øge din base af følgere og give dem grund til både at dele og interagere med dig og dit indhold fx ved at have fokus på berigelsen. Analyser din indsats for at blive klogere på hvilket indhold din målgruppe engagerer sig i.
3. Sørg for at dit indhold er søge- og delevenligt
På mange sociale medier har du muligheden for at vælge, om dit indhold skal være offentligt tilgængeligt, privat eller noget der i mellem. Fx kan man på YouTube uploade videoer, der kun er tilgængelige for dem, der har det direkte link.
How to: Hvis du forsøger at bruge sociale medier til at forbedre og udvikle dit brand, er det bedste, du kan gøre, at fjerne alle private indstillinger og gøre din profil helt og aldeles offentlig. På den måde vil dit indhold blive både tilgængeligt, søgbart og delevenligt. For jo flere gange dit indhold bliver set, jo større sandsynlighed er der for, at det bliver delt.
4. Husk Keywords i alt dit indhold
At inddrage keywords på sociale medier er ikke anderledes end, når der inddrages keywords på sin hjemmeside, dine blogindlæg og dine kampagner, som du sandsynligvis gør i forvejen.
Keywords til SEO er et ord eller et udtryk, der kort beskriver indholdet af din hjemmeside og bruges som en genvej til at opsummere hele hjemmesidens indhold. Keywords former hjemmesiders metadata og hjælper søgemaskiner til at matche en passende hjemmeside med en søgning.
How to: Tilføj og inddrag keywords hver gang du poster noget på Facebook, Twitter og YouTube.
Tip: Keyword Tool er et online værktøj, der hjælper dig til at finde de bedste og mest passende keywords til dit indhold. Vi har desuden lavet denne tjekliste til, hvordan du sikrer at dit indhold er optimeret ift. SEO.
5. Gør dig lokaliserbar
Har din virksomhed en Google+ konto, og indeholder denne adresse og andre vigtige informationer?
At gøre virksomheden lokaliserbar er et stort plus, da det hjælper dine kunder til at kunne give din virksomhed anbefalinger direkte på Google, og Google placerer altid virksomheder med den højeste rangering først. I artiklen her får du mere information omkring arbejdet med Google+.
Det samme bør du gøre på Facebook-siden, hvor du inkluderer et kort; det giver dine kunder mulighed for at tjekke ind fra sin egen Facebook side, hvilket også er med til at forbedre din rangering ift. lokal SEO.
Der er ingen tvivl om vigtigheden af social media marketing. Men ved at indtænke SEO i din social media strategi kan du effektivisere din strategi yderligere. Vær dig hele tiden opmærksom på de skiftende algoritmer, som kan være lidt af en udfordring – men der er ingen tvivl; det er indsatsen værd!
Denne artikel er skrevet med inspiration fra dette blogindlæg