Tjekliste – Content med fokus på SEO

Flere og flere af os bruger stigende mængder både tid og ressourcer på godt content. Indhold der skal støtte op om vores ønskede positionering, uddanne markedet, brande os osv. Men indsatsen taber værdi, hvis den ikke samtidig er optimeret ift. søgemaskinerne.

For det er én af de mange fordele ved content marketing frem for fx traditionel annoncering – at det har en lang levetid og kan skabe kontinuerlig relevant trafik til hjemmesiden, hvis det altså kan findes i Google.

I denne artikel får du en kort tjekliste du kan bruge i dit arbejde med content, så du sikrer at indholdet arbejder for dig i søgemaskiner – også på den lange bane.

Husk keywords i overskriften

Ofte har vi for stort fokus på at lave en catchy overskrift som måske fanger læseren, eller får læseren til at undres, og nogle gange glemmer vi at inddrage relevante keywords… Hvis man vil dukke op i søgninger på specifikke ord i ex Google, så er overskriften altså et godt sted at starte. Det er fx ikke tilfældigt at ordene SEO og Content er med i overskriften til denne artikel. Så sørg gerne for at få mindst 1 relevant keyword med i din overskrift.

Glem heller ikke underoverskrifterne

Underoverskrifter er også et godt sted at indtænkte SEO. Alt efter hvordan jeres CMS er opsat, vil disse typisk være defineret som enten “headline 2”, “h2” eller “overskrift 2”. Ofte vil man i en artikel have mere end én underoverskrift, og der er derfor god mulighed for at indsætte relevante keywords.

Kort men relevant url

Ofte vil ens CMS selv danne en url baseret på artiklens overskrift. Vores system vil fx automatisk danne en url til denne artikel, der hedder digitalworks.dk/artikler/tjekliste-content-med-fokus-paa-SEO. Men af SEO hensyn, kan det godt betale sig at forkorte url’en, slette fyldord, og nå ja – fokusere på keywords.

Så til denne artikel har jeg valgt at forkorte url’en til: digitalworks.dk/artikler/tjekliste-content-seo.

Skriv til læserne, men glem ikke SEO

Der var jo engang hvor, når man skrev med SEO for øje, kunne man næsten ikke stoppe de valgte ord nok gange ind i teksten. Det skabte indhold som var skrevet til søgemaskinerne og bestemt ikke læserne. Men tilbage i 2012 meldte Google ud, at de ville “straffe” websites med mistænkteligt mange keywords, hvilket heldigvis har medført mere læsevenlige sider.

Men selvom fokus nu bør være på at skabe kvalitetsindhold, og ikke skrive til søgemaskinerne, er det jo stadig væsentligt at bruge de rette ord, når det er relevant.

Et tip er derfor at have en fast liste med generelle ord, som er væsentlige for virksomheden, og så have en kortere liste med ord der er relevante for den specifikke artikel eller landing-page. Disse ord kan så med fordel indarbejdes i teksten i det omfang, der giver mening.

Optimer billederne

Alt for mange glemmer at optimere billederne. Søgemaskiner kan jo ikke læse et billede, men så alligevel… For du kan sagtens fortælle Google, hvad billedet indeholder. Vigtige steder du kan gøre dette er:

  • Billedets Alt tekst: Det er den tekst, der nogle gange vises i en lille boks når du kører musen over et billede – den fortæller også søgemaskinerne hvad der fx er på billedet, men du kan jo også bruge ‘alt teksten’ til at beskrive hvad din artikel handler om
  • Billedets filnavn: Rigtig mange tænker ikke over billedets navn når det “blot” skal uploades på hjemmesiden. Men også her kan det godt betale sig at tænke sig om og tænke på keywords
  • Filens størrelse: Høj opløsning og høj filstørrelse er ikke altid bedst. Søgemaskinerne kan godt lide et site der loader hurtigt, og tunge billedfiler har det altså med at forlænge load-tiden. Så komprimer gerne dine billeder hvis de er store.

Gør indholdet nemt at dele

Hver gang indhold likes, deles og kommenteres på de sociale medier, skabes der noget som hedder ‘sociale signaler’. Disse sender en besked til søgemaskinerne om, at “herovre sker der noget vi skal holde øje med”. De sociale signaler påvirker din ‘ranking’ både direkte ved at gøre opmærksom på at dit indhold deles eller at dit brand er populært på fx Facebook eller Google+, og inddirekte ved bl.a. at skabe relevant trafik til dit site.

Men vi bliver altså nødt til at hjælpe læserne med at dele vores indhold. Hvis ikke du har “share-knapper” tydeligt fremhævet på dit site, skal læseren selv:

  1. få tanken om at man da også kan dele dit indhold
  2. selv åbne en ny fane eller vindue i sin browser
  3. logge ind på det sociale medie vedkommende ønsker at dele dit indhold
  4. kopiere din url ind så indholdet deles.

Du kan nok se, at det er en laaaang rejse at bede din målgruppe om… Så gør dem og dig selv den tjeneste at gøre indholdet nemt at dele.

Husk page title og meta-description

Langt de fleste sites og CMS’er lader dig selv definere en såkaldt page titel (sidetitel) samt indtaste en meta-description. Hvis du ikke kan indtaste en page titel, vil systemet ofte autogenerere en titel – tit baseret på din overskrift (så meget desto bedre grund til at tænke keywords).

Sidetitel og meta beskrivelsen er de 2 elementer, der er synlige i søgeresultatet i Google (se eksempel herunder).

SEO tips til dit content

Sidetitlen hjælper også Google med at vide, hvad der er på din side, hvorimod beskrivelsen (nederste pil) udelukkende hjælper brugeren. Så beskrivelsen er vigtig ift. at fortælle brugerne, hvad de finder på din side – og skal gerne medvirke til at de klikker på dit link og ikke de andres. Forsøg at holde beskrivelsen på max 150-160 tegn inkl. mellemrum.

Sidetitel bør være kort og skal naturligvis indeholde keywords – hold den gerne på max 70 tegn (inkl. mellemrum).

Vil du vide mere?

Så kan vi anbefale disse artikler:

1 Svar
  1. Godt artikel om organisk søgemaskineoptimering – et rigtigt redskab hvis man gerne vil være synlig på søgemaskinerne og derigennem tiltrække trafik til ens egen hjemmeside.

Skriv en Kommentar