6 tips til at styrke din åbningsrate

Bruger din virksomhed e-mail marketing, og ønsker I at optimere indsatsen? Vi giver dig i denne artikel en række gode råd til at styrke din åbningsrate på nyhedsbreve.

Hvordan ved du, om åbningsraten på jeres nyhedsbreve ligger i den gode eller i den dårlige ende af skalaen? Vi vil begynde med at give en hurtig indføring i, hvad en gennemsnitlig åbningsrate egentlig er, inden vi går videre med de gode råd.

Hvad er en god åbningsrate?

Mailchimps fremlægger en række statistikker på, hvad den gennemsnitlige åbningsrate er for globale virksomheder. Eksempelvis er den gennemsnitlige åbningsrate for en virksomhed på 1-10 medarbejdere på 22,58 %. Højest er åbningsraten hos virksomheder med 50+ medarbejdere, hvor den ligger på 24,13 %. Mailchimp bidrager desuden med statistik baseret på forskellige industrier.

Det er værd at bemærke, at disse statistikker er baseret på en lang række globale og meget forskellige virksomheder, hvor mange af tallene højst sandsynligt er amerikanske. Derfor kan de ikke oversættes direkte til en dansk kontekst. Helt overordnet plejer vi at sige, at en god åbningsrate meget gerne skal ligge på omkring 30%. Således bør du lægge lidt oveni de amerikanske tal alt afhængig af din branche, størrelsen på din virksomhed osv.

Hvis din åbningsrate ikke ligefrem kan matche dette, kan det være en idé at kigge lidt på din fremgangsmåde. Vi hjælper dig på vej med disse forslag til forbedring.

1. Subject line

Helt grundlæggende bør du kigge på din subject line, som er noget af det vigtigste ift. at forbedre din åbningsrate. Din subject line er det første, folk ser, når de modtager en e-mail fra din virksomhed, og det er derfor den, der ligger til grund for, hvorvidt man åbner mailen eller ej. Og du er ikke alene om opmærksomheden i den fyldte mailboks, så du skal fange dine modtageres interesse i mængden. Jo mere relevant din subject line er, jo bedre. Derfor: fat dig i korthed og vær specifik ift. hvad man får ud af at åbne din e-mail.

En tommelfingerregel er, at du bør holde dig under indenfor 35-50 tegn, hvilket tvinger dig til at være målrettet og konkret. Du kan ex afprøve forskellige typer af subject lines med A/B split test for at teste, hvad der virker bedst – er tal en god fremgangsmåde eller er det bedre at stille et spørgsmål?

Læs mere om, hvordan du skriver en bedre headline i artiklen her.

2. Listehygienje

Har du gennemgået din permissionliste for nylig? En lav åbningsrate kan være et tegn på, at du ikke har en “ren” permissionliste. Derfor kan det betale sig, at optimere din database løbende. Du kan læse mere om listehygiejne i artiklen her.

Til at starte med bør du vælge, om du vil have en single eller en double opt in ved tilmelding til dit nyhedsbrev. Med single opt in kræver det blot, at man indtaster sin e-mail adresse i tilmeldingsformularen, hvorefter man vil modtage dine fremtidige e-mails. Med double opt in modtager man efter tilmelding til nyhedsbrevet en bekræftelsesmail, hvori man skal klikke på et link, for at bekræfte og aktivere sin tilmelding.

Når du vælger mellem single eller double opt in, vælger du i bund og grund mellem kvantitet og kvalitet. Ved at vælge double opt in sikrer du et større engagement allerede ved tilmelding, hvilket vil afspejles i din åbningsrate. Hvis du på den anden side blot ønsker at vækste din permissionliste, kan det betale sig at gøre tilmelding så simple som muligt ved at vælge single opt in. Dertil er der en risiko for at miste nogle relevante tilmeldinger ved en double opt in, som i farten ikke får bekræftet anden gang.

Husk at tjek op på din bounce rate for at finde ud af, hvor mange af dine e-mails, der rent faktisk bliver leveret. Mange e-mail udbydere giver dig mulighed for at dele dine bounces op i hard bounces og soft bounces, hvorved du lettere kan rydde op i de e-mail-adresser, der er ugyldige. Læs mere om hard bounces og soft bounces her, og bliv klogere på, hvordan du bør håndtere disse.

3. Undgå spamfilteret

Du må for alt i verden undgå, at dine nyhedsbreve bliver fanget i spamfilteret. Din mail er i farezonen, hvis den indeholder CAPS LOCK eller for mange udråbstegn!!! Så hold dig så vidt muligt for dette. Minimer desuden brugen af ordet “gratis” – brug det KUN når noget rent faktisk er 100% gratis, og ikke kræver køb af ex relaterede produkter eller service.

Flere e-mail udbydere tilbyder en service til at kontrollere indholdet i dine e-mails ift. spam, hvilket kan være en hjælp for at sikre leveringen af dine e-mails eller nyhedsbreve.

Læs artiklen her og bliv klogere på, hvordan du sikrer, at dine e-mails bliver leveret til modtageren.

4. Udsendelsestidspunktet

Det har en stor betydning for åbningsraten, hvornår du udsender dine nyhedsbreve. Den eneste måde at finde frem til det mest optimale udsendelsestidspunkt er ved at teste dig frem. Undersøg om der en sammenhæng i din åbningsrate og hvornår på dagen/ugen/måneden, du sender det ud. Det handler om at tænke logisk. Har folk tid i de tidlige morgentimer til at læse dit nyhedsbrev? Bruger de deres frokostpause på det? Eller giver det bedst mening at sende det ud i weekenden?

Du kan aldrig forudse, hvornår dine modtagere er mest aktive – vi oplevede ex til vores overraskelse at vores højeste åbningsrate på vores nyhedsbrev i 2015 var i vinterferien i uge 7. Derfor kan det godt betale sig at teste nogle tidspunkter, der umiddelbart kan virke lidt skæve ift. dine forventninger, for at finde frem til det bedste tidspunkt for din virksomhed og branche.

5. Fast frekvens

Det er vigtigt, at du informerer om, hvor ofte man kan forvente at modtage e-mails fra din virksomhed, allerede når folk tilmelder sig din virksomhed. Er det på ugentlig, månedlig eller årlig basis? Ved at afstemme forventninger med det samme, forbedrer du dine chancer for at få en højere åbningsrate, da du herved sikrer dig, at folk ved, hvad de går ind til.

Hvis du udsender dit nyhedsbrev på nogenlunde samme tidspunkt, undgår du, at folk bliver irriterede ved at få flere eller færre e-mails fra din virksomhed, end de havde forventet – ingen af delene er særlig fordelagtigt. Ved at udforme en fast frekvens beviser du overfor dine modtagere, at de kan regne med dit nyhedsbrev på et bestemt tidspunkt.

6. Godt content

Den ultimative forbedring af din åbningsrate kobler sig til det content, du udsender. Fokuser på at producerer kvalitetscontent i dine nyhedsbreve, der er relevant for dine modtagere. Når dine modtagere har tillid til, at dit nyhedsbrev indeholder værdifuldt content, vil de være mere tilbøjelig til at åbne din mail. Det er ikke nok at udsende en enkelt berigende mail, men du må berige dine modtagere i alle dine nyhedsbreve, for at åbningsraten skal forblive stabil. Dette hjælper ikke kun på din åbningsrate, men vil også styrke dit brand og mindske antallet af unsubscribers.

Sammenhæng i dit content vil desuden opfordre dine modtagere til at åbne dine e-mails, idet de har en klar forventning til indholdet. Kvalitetsindhold er væsentligt på flere parametre, som ex konverteringer, der ligeledes er betydningsfulde for dine udsendelser.

Sidst men ikke mindst…

Husk nu at åbningsraten ikke er en garanti for, at dine modtagere rent faktisk har læst dit indhold. Det er derfor ikke altid nok kun at fokusere på at forbedre denne. Kig også på andre parametre, som ex click rate. Denne vil hjælpe dig med at evaluere på relevansen af dit indhold, og få et indblik i hvorvidt det stemmer overens med modtagernes forventninger.

Hvad er dine erfaringer med e-mail marketing?

Del meget gerne dine erfaringer med os i kommentarfeltet herunder.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Master Class: Nyhedsbreve

E-mail marketing og nyhedsbreve er en af de digitale discipliner, som har været længst på markedet, og et stigende antal virksomheder arbejder efterhånden professionelt med netop denne kanal.
Læs mere her