Analyse af dine Company Page Followers

Rigtig mange virksomhedssider på LinkedIn har efterhånden fået et pænt antal followers – men alt for ofte er basen ikke baseret på kunder og potentielle kunder. Men derimod på ansatte og deres venner og familie.

Og ikke et ondt ord om det, der starter de fleste af os. Men det ville da også være rart at vide hvor mange af “de rigtige” vi taler til, når der udsendes nyheder fra siden.

Først og fremmest, bør du inddele dine forskellige målgrupper i overordnede grupper. Er det fx salgsprofiler du er på jagt efter? Eller måske HR-folk? Og i så fald, skal de være ansat i en bestemt størrelse virksomhed? Eller skal de være fra en bestemt branche?

Der er (desværre) endnu grænser for hvor dybt LinkedIn kan gå, når det gælder om at søge efter specifikke profiler – i hvert fald når søgningen sker ift. din Company Page. Men vi kan stadig godt lave en fin analyse af dine followers. Hertil findes der 2 værktøjer på LinkedIn – begge kræver at du har administratoradgang, og er også tilgængelige på Showcase Pages:

LinkedIns webanalyse

Overblik over followers - LinkedIn company pageSkal du blot have det store overblik fordelt på branche, funktion, anciennitet osv. er denne løsning den hurtigste. Det er LinkedIn Analytics (hedder webanalyse på dansk), som er fanen til højre for “home”.

Klik dig herind og scroll ned til sektionen Followers. Her fra kan du se overordnet statistik om sidens followers fordelt på procenter. (Se eksempel i højre side).

Du kan læse mere om LinkedIn Analytics her.

Funktionen Targeted audience

Har du behov for at få mere deltaljeret information? Fx søgning på titler og lign. vil jeg anbefale en funktion som egentlig er lavet til noget helt andet – nemlig til at udsende målrettede beskeder blandt dine egne followers.

Funktionen finder du lige under feltet hvori du skriver opdateringer – klik på “All folllowers” som vist herunder, og vælg derefter “Targeted audience”.

Analyer dine Company Page followers

Eksempel på follower analyse - LinkedIn Company PageHer fra åbnes en ny boks op, som giver dig et hav af muligheder. Den er ikke 100 % optimal for alle, da du ikke selv kan søge på titler osv. men den giver et godt billede, idet du kan krydse flere felter af ad gangen.

Så vil du fx se hvor mange af dine followers, der arbejder med ‘accounting’, kan du vælge den funktion. Vil du så også se hvor mange af dem der arbejder i en særlig branche, klikkes der blot flere felter af. Ude til højre fortæller LinkedIn dig løbende hvor mange followers du har, som matcher dine valgte kriterier.

Som nævnt er funktionen egentlig lavet til at kunne udsende målrettede opdateringer til udvalgte followers. Her skal man dog være opmærksom på en potentiel udfordring – nemlig at man minimum skal have 100 followers i sit valgte segment, hvis man ønsker at sende en målrettet besked ud. Derfor er der mange som endnu ikke kan benytte funktionen – men derfor kan vi jo alligevel godt få glæde af den, nemlig ved at se hvor mange vi har der matcher vores kriterier.

Det videre arbejde med de “rigtige followers”

Disse to værktøjer er gode i arbejdet med at analysere indsatsen; Har vi fat i de rigtige? Har vi nye målgrupper som vi skal blive bedre til at ramme?

Brug også analysen til at skabe bedre interne målsætninger – Istedet for “Inden sommerferien skal vi have x antal followers” så arbejd med “inden sommerferien skal vi have x antal followers fra xx branche” eller lign.

Hvis det så viser sig at I ikke har fat i de “rigtige” på LinkedIn, er det jo ofte et spørgsmål om at kigge indad og se om I har indhold til målgruppen. Hvis I har det, kan det jo være et spørgsmål om at skabe den rigtige synlighed. Her kan Sponsored Updatesbl.a. være en god hjælp.

Læs mere om hvordan du kan få flere likes, fans og followers her. 

Hvad er dine erfaringer?

Har du analyseret dine followers? Del gerne dine erfaringer og udfordringer herunder.

Skriv en Kommentar