Et af de helt store temaer ved årets SXSW konference var samspillet mellem sociale medier, lokationsbaserede tjenester og mobilen. Og selv om vi har talt om denne type tjenester længe allerede, var der dog et par emner, der blev ved med at gå igen.

SoLoMoLokationsbaserede tjenester som Foursquare har længe været i spil. Og stort set alle sociale medier har da også fået et lokationsbaseret element tilknyttet, hvor du i fx din statusopdatering på Facebook kan angive din nuværende placering. Jeg har her valgt at fremhæve 3 temaer, som var i fokus på årets SXSW, når talen gik på SoLoMo.

Privacy

Privacy er et issue – for mange brugere af lokationsbaserede tjenester er urolige for hvem, der får adgang til data, og hvad disse benyttes til. Særligt har Foursquare flere gange været under beskydning, idet nogle brugere frygter, at de, ved at checke ind væk fra hjemmet, giver ”fri adgang” til indbrudstyve m.m. Foursquare har lavet diverse tiltag for at imødekomme denne frygt, og Dennis Crowley fra Foursquare, sagde til en session på SXSW, at det jo ikke er anderledes, end at lægge et billede på Instagram eller Facebook, der viser, at man er ude og rejse. Uanset hvordan man vender og drejer det, handler det dog stadig i sidste ende om, at vinde brugerens tillid og herved få flere til at bruge tjenesterne.

Data is king – og du er produktet

Både hvad angår sociale medier, mobil og lokationsbaserede tjenester, er de alle ved at være så modne at virksomhederne i høj grad måler på brugen af disse. Medierne er blevet ekstremt udbredte og afgiver herved en enorm mængde data om brugerne og deres adfærd – data som virksomheder er blevet bedre og bedre til at bearbejde og som derfor er blevet meget værdifuld.

Med vores smartphone på os hele tiden og et utal af applikationer i brug findes der efterhånden data på alt: Hvad vi gør,  hvor vi er, hvem vi er sammen med, hvad vi kan lide, hvad vi køber osv. – Alt sammen information, som kan bruges til meget målrettet markedsføring, og derfor er meget værd for virksomheden.

Men som brugere, og herved afgivere af data, er vi kun værdifulde for en given virksomhed, så længe vi benytter deres applikation, produkt eller lign. Så snart vi stopper med at afgive nye data er vi ikke længere interessante, sagde Chris Messina fra Google på SXSW. I fremtiden kan man derfor forestille sig, at det i højere grad kommer til at handle om, at ”holde på brugerne”. Tænk fx over at hvis vi som brugere blev belønnet for at være Facebook-bruger i et år, to år osv. Foursquare belønner allerede i form af deals, point og badges, men i fremtiden kan man forestille sig, at der kommer endnu mere af den slags. Men som brugere skal vi indstille os på, og måske slutte fred med tanken om, at når vi benytter lokationsbaserede tjenester, afgiver vi data, som bruges af virksomheden.

Som en af talerne på SXSW så rigtigt sagde: ”Hvis du ikke betaler for at bruge produktet, er der stor sandsynlighed for, at du er produktet”.

Fremtiden for lokationsbaserede tjenester

Efterhånden som flere og flere af disse tjenester udvikles, forbedres og integreres stiger værdien af de data, vi afgiver. Og i takt med at virksomhederne bliver bedre til at bruge dem og skabe tillid blandt brugerne vil vi nok se en vækst inden for denne type applikationer.

Flere af talerne på SXSW talte om en nær fremtid, hvor vi fx, når vi kører ind på en parkeringsplads, får besked fra vores GPS-system om, hvad vi skal købe i de nærtliggende butikker (fra vores huskeseddel), hvem af vores venner der er i nærheden lige nu, hvilke gode tilbud der er i nærheden og måske også lige besked om, at der nu er åbnet en ny butik eller restaurant rundt om hjørnet, som vi vil kunne lide.

Eller hvad med en teknologi der ved, at man fx. er vegetar, og jeg herved automatisk kun får vist vegetarretterne på menukortet på en restaurant? Ved en keynote præsentation af Amber Case blev der også talt om en nær fremtid med såkaldt ”calm technology”. Teknologi i fx vores telefon, som er intelligent og derfor bruger den viden den allerede har om os til at gøre vores hverdag nemmere. Det kunne være elementer som at vores telefon automatisk giver os besked i bussen, når vi nærmer os vores busstoppested, at vores telefon giver vores hjem besked om, at vi er på vej hjem, så lyset er tændt, når vi kommer hjem osv.

Der er masser af spændende muligheder for SoLoMo, både fra et markedsføringsmæssigt perspektiv, men så sandelig også når det gælder om at gøre vores hverdag lidt lettere.

Og så lige til allersidst…

Så er der lige det med batteriet. Dem som er flittige brugere af diverse lokationsbaserede tjenester ved også, at netop disse applikationer sluger enorme mængder batteritid på ens smartphone. Og netop dette issue blev igen og igen adresseret på SXSW som værende en af hovedårsagerne til, at de lokationsbaserede tjenester endnu ikke bruges mere heftigt end de gør i dag, særligt ift. at applikationerne ligger i baggrunden og ”lytter”.

Hvad tænker du?

Hvad mener du er udfordringen eller måske fremtiden for de lokationsbaserede sociale tjenester?

1 Svar
  1. Pernille Løvengreen

    Interessant. Kender nogen til eksempler på det “omvendte”, hvor vi som forbrugere får en fordel af at væretage en “scouting” funktion på vejne af en virksomhed via mobil app?

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld