Engagement er nøglen til den digitale marketings lås, og er, med de algoritmer der eksisterer i dag, en særlig essentiel del af arbejdet med at markedsføre både B2B og B2C. Få tips til, hvordan du kan trænge igennem algoritmerne og skabe engagement som B2B i denne artikel.

Algoritmerne belønner engagement og interaktion, og det kræver et fokus på godt content, som folk netop har lyst til at interagere med. De fleste er også klar over, at content marketing er nøglen, og 71% af B2B siger, at hovedformålet med deres content marketing er at skabe engagement.

Engangement som B2B – andre metoder skal i brug

At skabe engagement som B2B er måske ikke altid lige så nemt som B2C. B2B produkter er sjældent særligt sexede, i den forstand, at de ikke er lige så brugervenlige og nemme at markedsføre på traditionel vis. Derfor skal der andre metoder og vinkler i brug til denne disciplin – og det er ikke en umulig opgave.

Email marketing

E-mail-marketing er måske en af de mest brugte og kendte veje at lave content marketing for B2B virksomheder, og det er ikke uden grund. E-mails er en god chance for at skabe engagement og berige modtageren med budskaber direkte i deres indbakke. En fordel ved e-mails er, at de kan tilpasses til segmenter, hvis du har forskellige slags kunder eller tilpasses til andre indsatser i virksomheden.

Send gerne en velkomst-mail, som byder dine nye subscribers velkommen, og giv dem evt. noget berigende indhold, som giver et ”sneak-peak” af, hvad de kan forvente sig af de kommende nyhedsbreve fra dig.

Mangler du overblik over de forskellige indsatser med content marketing, kan en content-kalender være en fordel. Læs mere om, og få tips og templates til, hvordan en content-kalender kan opbygges her.

Samarbejd med influencers

Influencers behøver ikke være influencers, som de fleste måske tænker dem – unge, frisk og helt sikkert på YouTube. Nej, det kan lige såvel være en brancheekspert. Sågar kunder kan fungere som en slags influencers – og faktisk nogle af de bedste.

Du har muligvis nogle, som allerede overvejer at købe dine services, men mangler den sidste overbevisning om, at de skal bruge deres penge på dine produkter eller tjenester. Potentielle kunder søger ofte en garanti for, at dine tjenester eller produkter er værd at investere i, og det er her influencers kan hjælpe. Influencers kan være med til at tale om dine produkter eller tjenester, og på den måde give deres mening til kende. Personlige beretninger kan da også virke mere overbevisende end hvis det bare er virksomheden selv, der siger det. Virksomhedens interesse er formentlig, en så stærk position som muligt – og det er de fleste kunder godt klar over.

Derfor kan du kan spørge dine tidligere kunder, om de vil give feedback om dine produkter, eller du kan invitere de mest indflydelsesrige personer fra din branche til et interview med dig. Sørg dog for at anvende eksperter, der er troværdige og autentiske, og relevante for din branche. På samme måde, som du bruger eksperter udefra, kan du også bruge eksperter indefra virksomheden selv, hvilket bidrager til punkt 3 og kan anvendes som et led i punkt 4.

Menneskeliggør dit brand

Uanset om du er B2B eller B2C, så er der et fællestræk, som gør sig gældende – du sælger til mennesker. Og derfor er det også vigtigt, at connecte med dine kunder på et mere personligt level – B2B såvel som B2C.

En god måde at gøre det på, er at ”menneskeliggøre” dit brand, og skabe en historie omkring det. Som en del af historien, kan du dele fortællinger om dine ansatte, og dem der er involveret i produktionen af dit produkt. Du kan også vise virksomheden frem indefra, og fortælle om den kultur der eksisterer i virksomheden, og hvorfor den er helt særlig. Brug de sociale medier til at sprede det, og booste dit engagement.

Intel har et godt eksempel på storytelling. I eksemplet har Intel delt et billede af deres grundlæggere, sammen med nogle ”fun facts” om dem. Sådanne post er gode til at skabe engagement for B2B og fungerer som et godt værktøj til at menneskeliggøre brandet.

Live-video

Live video kan være en sjov og fængende måde, at lære brands og deres services at kende. Live video er en god kanal til at komme i direkte kontakt med følgerne, og er derfor en fordelagtig kanal. Undersøgelser viser da også, at 80% ville vælge at se live video over et blogpost fra et brand.

Om det lige præcis bliver live video, der kommer til at fylde så meget, eller om det er video i sin helhed, kan der stilles spørgsmålstegn ved. Hvad der dog ikke er tvivl om, at video kommer til at præge de digitale kanaler i fremtiden, og det spås, at online video vil tælle for 80% af al forbrugertrafik i 2010 – og det er også noget B2B kan drage fordel af, og bør indstille sig på i de kommende år.

Få tips til, hvordan B2B-virksomheder kan lave video, og hvilke formater de kan anvende her.

Del branchenyheder og opdateringer

Hver eneste dag sker der teknologiske udviklinger og nye gennembrud. Og det er vigtigt at holde sig opdateret, hvis man vil forblive i toppen. Vis dig som thought leader, og vis at du ved hvad der rører sig på dit område, ved at dele opdateringer der har interesse for folk i dit felt.

Et oplagt medie til sådanne opdateringer, er LinkedIn. LinkedIn er verdens største professionelle sociale medie, og der er derfor rum for engagement på branchenyheder netop her. Folk er interesserede i professionelle nyheder, og hvad der rører på sig på markedet.

Andre fordele

Det er både Company Pages og folk bag de personlige profiler, som kan vise, at de er up to date. Delinger fra ansattes profiler, kan være med til at styrke arbejdet med Employee Advocacy i virksomheden – og også delinger omkring brandet kan være med til at menneskeliggøre det yderligere, hvis de ansattes egne ord bliver knyttet til opslaget. Udover employee advocacy kan delinger ligeledes styrke det personlige brand og herigennem arbejdet med Social Selling. Her deles opdateringer og nyheder fra den personlige profil, og her kan de personlige beskeder med fordel tages i brug, for at vise, at man har haft en særlig person i tankerne, i forbindelse med en nyhed eller opslag. Det kan være et opslag, hvor indholdet er særligt relevant for netop den person. På den måde viser du, at du tænker på dem, og viser dig samtidig som en ekspert på områder – og måske de så har dig i tankerne en anden gang.

Men uanset om du sidder i en B2B eller B2C, er det vigtigt at generere engagement og interagere med dit publikum. Ovenstående tiltag kan hjælpe dig med at øge din brand awareness og måske endda salg i sidste ende.

Hvad gør du for at skabe engagement som B2B?

 

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Virksomheden på LinkedIn

Professionel brug af LinkedIn og content marketing til at skabe thought leadership, trafik, leads og øget synlighed. På dette heldags-kursus løfter vi niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem intens undervisning.
Læs mere om forløbet her