5 værktøjer til at forbedre din Instagram markedsføring

Er din virksomheds indsats på Instagram gået i stå? Eller mangler du bare inspiration? Vi giver dig her nogle nyttige værktøjer, der kan tilføre din markedsføring på Instagram et kvalitetsløft.

1. Gør dine billeder strømlinede

Nøglen, til en succesfuld tilstedeværelse på Instagram, er at fortælle din virksomheds historie. De billeder, du lægger ud, kommer til at reflektere din virksomhed, så det gælder om at udvælge dit indhold, så dine modtagere står tilbage med et positivt syn på din virksomhed. Lad være med at poste billeder, der ikke relaterer sig til din virksomhed eller den historie, du vil fortælle.

Det er vigtigt at have et sammenhængende udtryk, der går igen i dine billeder og stemmer overens med dit brand. Dette kan værktøjet A Color Story hjælpe dig med. Appen gør det let at arbejde med dine billede og give dem en mere professionel fremtoning.

Appen tilbyder dig filtre, der vil forbedre kvaliteten af dine billeder uden at overgøre det. Hvis du ex vælger at bruge det samme filter på alle dine billeder, skabes en god rød tråd gennem dit feed og sætter et personligt præg på billederne.

Der findes en gratisudgave, hvortil der hører 5 basisfiltre, men det er også muligt at få flere filtre mod betaling.

2. Integrér dit feed på andre medier

I bestræbelsen på at få udbredt kendskabet til din Instagram-profil, er det en god idé at integrere dit feed på dine øvrige medier, fx dit website eller din blog. På den måde vises et udsnit af dit indhold fra Instagram direkte på de andre medier. Her bliver SnapWidget et brugbart værktøj.

Ved at vise dit Instagram-indhold på dit website, giver du dig selv gratis reklame og mulighed for at øge antallet af følgere, da du kan opfordre dine besøgende til også at følge dig på Instagram.

På SnapWidget kan du opsætte dit feed i et gitter, lysbilledeshow eller som et fotokort, der giver brugerne mulighed for at udforske de steder, du har postet indhold fra. Når du indsætter koden fra værktøjet på dit website eller din blog, vises de nyeste billeder fra din Instagram-konto automatisk, ligesom at den automatisk vil opdateres.

3. Del billeder fra andre Instagram-konti

I jagten på et succesfuldt Instagram-feed er det væsentligt at skabe rammerne for et miljø, der lægger op til deling og engagement. Det er særdeles betydningsfuldt for din virksomhed at interagere med andre Instagram-brugere. Herved får de lyst til at investere tid i virksomheden og blive mere aktive og engagerede følgere.

Deling af andres indhold er en god måde at skabe relationer til dine følgere eller interessenter på. Du kan bruge Repost for Instagram på iOS og Android. Denne app gør det let at reposte andres billeder og dertilhørende tekst, ligesom at de krediteres. Udover at det er med til at skabe relationer, er denne metode yderligere med til at skabe variation i dit indhold.

OBS! Du skal dog altid huske at spørge fotografen om lov, inden du deler andres indhold grundet gældende lovgivning.

4. Planlæg dine opslag

Hvor meget du end forsøger, kan du ikke være online og aktiv konstant. Derfor kan du have brug for lidt hjælp. Her er ScheduGram din redning. Dette webbaserede værktøj giver dig mulighed for at planlægge dine opslag på Instagram.

Du kan tilknytte flere konti, så du ikke behøver logge ind og ud af dine forskellige brugere. Dertil kan du give flere personer adgang til værktøjet, således at flere af dine kollegaer kan få indblik i planlægningen.

5. Hold øje med hvordan dit indhold præsterer

Helt grundlæggende skal du selvfølgelig have en strategi bag din tilstedeværelse på Instagram og et mål hermed. Vil du gerne have folk til at like dine billeder, til at skrive en kommentar eller til at besøge dit website? Så snart du har fastsat dine målsætninger, er det essentielt at overvåge tilstedeværelsen for at se, om du lever op til disse.

Der findes flere værktøjer til at lave analyse på Instagram, men et godt bud er Iconosquare, som kan give dig en fornemmelse for, om din markedsføring fungerer. Med dette værktøj kan du få indblik i likes, kommentarer og engagerede følgere.

Iconosquare fortæller dig, hvilket af dine billeder der har affødt mest engagement, hvilket kan gøre dig klogere på, hvad der fungerer godt. Herudfra kan du skabe mere indhold af den type. Undersøgelsen af hvad dine følgere kan lide, og hvad de ikke kan lide, er vigtigt for opbyggelsen af et engageret Instagram-community.

Vi har desuden samlet 3 analyseværktøjer til Instagram i denne artikel.

Instagram er en oplagt platform til markedsføring for din virksomhed. Ulempen ved platformen er, at der er en masse omkringliggende støj, så du bliver nødt til at skille dig ud fra mængden for at blive bemærket. Det kan disse 5 værktøjer forhåbentlig hjælpe dig med. Du kan også få tips til at forbedre din Instagram marketingstrategi i artiklen her.

Har du mod på at oprette Instagramannoncer, guider vi dig igennem hvordan dette gøres i power editoren.

Hvordan bruger din virksomhed Instagram til markedsføring?

Del gerne dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.

 

Denne artikel er skrevet på baggrund af dette indlæg.

5 Svar
  1. Og det med det primære formål, at inspirere og skabe opmærksomhed på uddannelserne og f.eks. de internationale muligheder der undervejs i alle vores studieretninger. Både i forhold til nuværende og potentielle studerende.

  2. Hej Lone
    Tak for dit input!
    Det lyder som en rigtig god og engagerende måde at bruge jeres Instagram-profil på.
    Fedt at I har lagt en konkret strategi for jeres tilstedeværelse.
    De bedste hilsner
    Julie, Digital Works

  3. Nikoline Grube

    Hej Victor,

    Tak for din kommentar. Dejligt, at du finder vores artikler gode og berigende! 🙂

    // Nikoline, Marketingkoordinator

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her