Mange famler i blinde, når det kommer til deres LinkedIn-opdateringer og generelle tilstedeværelse på mediet. Og ikke uden grund – der er nemlig ikke lige så gode muligheder for analyse og indsigter som på andre medier som fx Facebook. Dog kan LinkedIn Analytics være et nyttigt redskab til at sikre dig den rette indsigt i, hvor du står stærkt, og hvor der er plads til forbedringer.

LinkedIn Analytics – Den korte introduktion

LinkedIn Analytics (fremover Analytics) er LinkedIn’s eget analyseværktøj, som sikrer dig vigtige indsigter i din LinkedIn-side samt dennes performance. Analytics giver bl.a. adgang til følgende:

  • Performance på seneste opdateringer
  • Follower demographics (hvem følger din side?)
  • How you Compare (sammenligning med konkurrenter/lign. LinkedIn-sider)
  • Visitor demographics (hvem besøger din side?).

Sådan tilgår du Analytics

For at du kan tilgå Analytics, skal du være administrator af den pågældende Company Page. Fra selve Company Pagen vælger du knappen ‘Manage page’, som vist på billedet nedenfor:
tilgå-fanen-manage-page-linkedin

 

Herfra kan du i menuen vælge ‘Analytics’:

 

Tilgå linkedin analytics

 

I det følgende har vi samlet en mulig tilgang til analysen, der skal hjælpe dig med at fokusere på – og skabe overblik over – relevante aspekter ifm. LinkedIn-indsatsen.

Opret et regneark til overblik og data bagudrettet

Analytics giver dels et bagudrettet indblik i delt indhold et år tilbage i tiden og dels et her-og-nu-billede af følgere mv. Vil du kigge længere tilbage ift. fx content-indsatsen, må du tage andre midler i brug end blot Analytics. Her kommer regnearket ind i billedet, der skal fungere som overblik over dine data. Overskrifter kunne fx være følgende:

  • Dato
  • Antal følgere
  • Procentfordeling ift. Follower demographic (anciennitet, branche, virksomhedsstørrelse, funktion)
  • Type af opdatering
  • Antal visninger, klik, likes og kommentarer.

Nedenfor er vist et eksempel fra Social Media Examiner:

og-linkedin-company-page-audit-spreadsheet

Sådan finder du de relevante data

I det følgende har vi samlet en guide til, hvordan du finder de relevante data, så ovenstående skema kan udfyldes.

Find antallet af følgere

Antallet af følgere er synlige for alle og kræver dermed ikke admin-rettigheder til siden. Af samme årsag kan du finde dette tal på forsiden af din Company Page (se nedenfor).

Find antallet af følgere linkedin company page

 

Årsagen til, at antallet er relevant at følge over tid, er, at det kan give et indblik i, i hvilke perioder der kommer flest nye følgere. Hvis du laver dette overblik regelmæssigt, kan du gå tilbage og se, om der fx kommer mange flere følgere i perioder, hvor du kører kampagner, deler jobopslag eller en bestemt type indhold.

Undersøg Follower demographics

Follower demographics er som tidligere nævnt delt op i flere kategorier, hvor du kan se, hvordan dine følgere fordeler sig på henholdsvis anciennitet, branche, virksomhedsstørrelse, funktion samt hvor stor en procentdel af dine følgere, der er eksisterende ansatte.

follower demographics linkedin

Funktionen kan give et godt indblik i, om du har fat i de rigtige følgere – hvis ikke, bør du sætte aktivt ind på at fange netop den målgruppe, du ønsker at tale til fx vha. Sponsored Content.

Mål engagementet på dine opdateringer

Analytics giver ligeledes mulighed for at få indblik i dine opdateringers performance, hvor du dels kan klikke dig videre via et link og se opdateringen, og hvor du dels kan følge med i antallet af visninger, klik, interaktioner (likes, kommentarer og delinger), antallet af følgere (hvis du har sponseret opslaget) samt engagement raten. Nedenfor har Social Media Examiner igen illustreret, hvordan det ser ud:
linkedin-company-page-updates-engagement

Engagementraten er udtryk for, hvor mange der har engageret sig i opdateringen (interaktioner og kliks), hvilket er holdt op mod, hvor mange som har set opdateringen (visninger). Dvs. har to personer set opslaget, og én person har klikket, vil engagementraten ligge på 50 %.

Engagementraten

Vores erfaring, efter mange års arbejde med LinkedIn, viser, at et godt engagement typisk ligger mellem 1,5 % og 2,0 %. Alt over 2 % er dermed rigtig godt, og alt under 1,5 % har plads til forbedring. Når det er sagt, kan man ikke generalisere. Engagementet afhænger som sagt af, hvor mange der har set opslaget – dvs. jo flere I taler til/når med jeres opdateringer, jo sværere er det at opretholde det høje engagement. Samtidig vil engagementet også afhænge af målgruppens aktivitetsniveau på LinkedIn, så I bør altid benchmarke med jeres egne tal for at få en idé om, hvor I bør ligge.

Hvad skal det bruges til

Viden om engagement og antal visninger kan bruges til løbende at benchmarke jeres performance med tidligere performancer, så I ved, hvor niveauet plejer at ligge, hvor det bør ligge, og hvor I gerne vil have det til at ligge i fremtiden. På den måde har I hele tiden en række relevante KPI’er at måle på – hvis engagement og synlighed vel og mærke er relevante målsætninger for jeres LinkedIn-tilstedeværelse.

Læs mere om måling af engagement på sociale medier.

Mål på trafik fra LinkedIn

Udover øget synlighed har mange virksomheder et ønske om at øge mængden af trafik til deres website. Dette med god grund, da websitet gerne skal øge interessen hos målgruppen og evt. sikre konverteringer eller en mere kommerciel vinkel på relationen til den besøgende.

Mål i Google Analytics

Til dette formål giver det god mening at tage et værktøj som Google Analytics i brug.

Har du allerede oprettet en Google Analytics-konto, finder du et overblik over, hvor meget trafik der kommer fra LinkedIn ved at klikke på “Anskaffelse” (Acquisition) → “Social interaktion” (Social) → “Netværkshenvisninger” (Network Referrals).

google-analytics-track-referral-traffic

 

Dette kan ligeledes noteres i dit regneark og sammenholdes med de andre tal.

Glem ikke konkurrenterne

Selvom det som sagt er vigtigt at benchmarke op imod din egen performance, for hele tiden at sikre, at udviklingen går i den rigtige retning, kan det ligeledes give mening at benchmarke mod konkurrenter eller lign. virksomheder.

Social Media Examiner foreslår fx quintly til indsigt i konkurrenters performance. Quintly er et betalt produkt, men tilbyder 14 dages gratis trial, så du har mulighed for at teste værktøjet.

Lær mere om konkurrentanalyser på tværs af sociale platforme.

Hvordan måler du din LinkedIn-performance?

Del gerne gode tips og erfaring i kommentarfeltet herunder.

 

Artiklen er bl.a. skrevet med inspiration herfra.

Del & udskriv side


Kommentar