Når du udfylder din LinkedIn-profil, tænker du så på, at andre brugere nemt skal kunne finde dig? Hvis ikke – så burde du. Vi giver dig konkrete tips til, hvordan du søgeoptimerer din personlige LinkedIn-profil, så eksisterende kunder, potentielle kunder og samarbejdspartnere nemmere kan finde dig på LinkedIn.

LinkedIn = google søgning for professionelle

LinkedIn fungerer som det professionelle netværks Google, og netop derfor er det vigtigt, at du optimerer din profil således, at du nemt kan søges frem, når der er brug for én med dine kompetencer. Vi giver her tips til, hvordan du SEO-optimerer din profil, og dermed optimerer dine chancer for at blive søgt frem.

Bliv klogere på, hvordan andre kan søge dig frem via keywords, og hvordan du selv kan søge effektivt via LinkedIns søgeværktøj her.

Skriv de rigtige keywords

Det er dit job at få inkorporeret så mange, og rigtige søgeord i din LinkedIn profil, som muligt.

Det lyder simpelt, men tag lige et ekstra kig på din profil – er der jobbeskrivelser, skills eller andet, som mangler at blive udfyldt? Sørg for at udfylde hver kategori, og udnyt de forskellige områder til at fortælle, hvad du kan hjælpe med.

Tip: Brug af søgeord er vigtigt, men undgå en søgeords-overflod. Gentagelse af de samme søgeord og sætninger igen og igen vil kun skade din SEO-indsats og virke påtaget. Brug søgeord, men kun når de giver mening og passer til indholdet.

Se tips til, hvordan du kan udfylde de forskellige kategorier på din LinkedIn profil her.

Skills – find ud af, hvilke ord der hitter

Skills er en god mulighed for at vise, hvad du evner og få flere keywords ind i din profil, som kan maksimere dine visninger.

LinkedIn skriver“Listing five or more skills on your LinkedIn Profile can lead to up to 17 times more profile views.” 

Den bedste og nemmeste måde at finde ud af, hvilke søgeord, der er populære på LinkedIn, er gennem kategorien ”Skills”.

Gå ind på din profil, find ”Skills” og tryk på ”Add a New Skill”. Når du har fundet denne, kan du begynde at skrive – LinkedIn vil her foreslå populære ord, relateret til det ord du skriver, eller de skills du allerede har tilføjet, som vist nedenfor. Dette er en god indikator på, hvilke ord eller sætninger som er populære, og oftest søgt frem, da det relaterer sig til din profession, jobtitel eller ydelse som du tilbyder.

Tip: Jo flere skills du tilføjer, jo større sandsynlighed er der for, at du bliver søgt frem på de pågældende søgeord – med det sagt, bør dine skills selvfølgelig afspejle de evner du besidder, så tilføj ikke noget som du ikke kan stå inde for.

Ting, som kan optimere dit ”SEO-game”

  • Udfyld din profil – dette gælder alle punkter under din profil – husk keywords
  • Headline/Titler – brug en titel som er rig på keywords. Beskriv, hvad du kan og hvad din titel indebærer
  • Jobbeskrivelse – vis hvad du har lavet, kort, og gerne i keywords. Brug evt. bullets i din beskrivelse
  • Skills – skills er vigtigt, som beskrevet ovenfor – vis hvad du kan og få gerne ”endorsements” på dem
  • Din lokation – mange søger ikke kun på kvalifikationer, men også en bestemt geografisk placering
  • Billeder – billeder på LinkedIn giver op til 14 gange flere visninger end dem uden
  • Connections – har du mange og de rigtige connections kan ud nemmere blive søgt frem gennem den forbindelse som du har til dem
  • Hav en lækker URL – ret din URL, så den ser ”pæn” ud og er lettere at søge frem. ”Smid” derudover din LinkedIn URL, der hvor du kan komme til det – på den måde kan du øge trafikken til din side.

Er du i tvivl om, hvordan du ændrer din URL, tilføjer et profilbillede eller andet, kan du finde en guide til, hvordan du ændrer de forskellige ting på din profil i artiklen ”10 gode råd til din personlige LinkedIn profil”.

Tænker du SEO, når du udfylder din profil?

 

Berig dit netværk - del artiklen
Del & udskriv side


Kommentar